Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nubörjarkamera med bra instälningsmöjligheter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sternstuff

Ny medlem
Har kollat runt ganska planlöst och kommit fram till två intressanta kameror. Det är en djungel därute så ni har säkert bättre ti¨ps vad som passar mig.

Jag är intresserad av landskapsbilder och macrobilder till största del. Bra batteri eller AA. Helst inte det dyraste lagringsmediet och ett maxpris på 3500:-, gärna lite under.

De jag har tittat på är Kodak EasyShare Z740 och CANON POWERSHOT A610.

Dessutom ska jag köpa till ett stativ, det ska inte vara av minsta model och max 400:-

Vad jag har läst finns det inte filtergänga på någon av kamerorna, är filter den enda möjligheten att få de där otroliga färgerna som folk får på solndegångar och himlar ibland förutom efterbehandling i datorn?

Om tråden ligger fel ber jag mod att flytta den rätt.

Väl mött!

prisklass?

Det finns ju en uppsjö digitala kameror som passar att börja med, frågan är väl då vilken prisnivå du tänkt på inköpet?

Då rekommenderar jag Panasonic DMC-FZ5 som blev årets zoomkamera 2005. Har själv efter mycket pillande på en massa modeller och läsande av testresultat beställt en sådan. Bästa köp i både Foto och DigitalFoto. Inget "inne-namn" (typ Canon, Nikon), en doldis som slår dem i testerna... Leica-objektiv(!) med bra bildstabilisering ger det som man ju är ute efter: bra kvalitet på bilder!

Finns för 3490:- hos www.cyberphoto.se
Finns i svart eller silver, med PeCe- och Mac-programvara
Filteradapter för 55mm och snyggt motljusskydd medföljer. På adaptern kan monteras vidvinkelkonverter eller telekonv. som finns från ett flertal tillverkare. Blixtsko saknas, men jag beställer en Vivitar-blixt med slavfunktion som passar som handsken till kameran.

Länk till kameran:
http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/1114428_l15/

A610 har, svjv, filtergänga via adapter, precis som A95. Jag skulle, av dessa två, välja A610, som verkar vara en riktigt fin kamera, som är nyare och därmed troligen en hel del snabbare än A95. Skillnaden mellan A75 (samma generation som A95) och A510 (efterföljaren till A75) är påtaglig i autofokushatighet osv.

Panasonic FZ5 som Anders föreslår är åxå en trevlig kamera. Större zoomomfång än A610, men är åxå lite större.

Vad gäller stativ... 400kr är lite i snålaste laget om du inte köper begagnat, men Manfrotto 718B är ett vettigt alternativ. Kostar ett par hundralappar mer än 400kr dock.
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/718b.php

Du kan visst köpa ett "stormarknadsstativ" som tex Velbon CX-560, men dels kan man inte vinkla benen individuellt och dels är de ofta rätt rangliga och inget vidare om det blåser ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar