Annons

Nu ska jag skicka bilderna till bröllopsparet, men hur?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag väljer bilder de får välja bland.
Snabb justering, samt beskär fotot som jag vill. Ofta väljer jag fotoramsstorlekar dvs 13x18, 20x30 men även iblan 15x15 om det passar bättre. Ibland frågar brudparet om annan storlek och då ser jag om jag har möjlighet att göra om bilden.
Skickar lågupplöst 72dpi kanske och 400x600 på cd skiva. Använder ett pogram som heter Photo Rezize Image. Bilderna har namn och nummer. Skickar med visitkort.
De skickar vilka de vill ha på mail eller ringer

Är det alltså lågupplöst 72 dpi som gäller och 400 x 600 pix? Alltså för att inte brudparet ska kunna använda bilderna?
Funderar på att bädda in bilderna i flash. Kanske kan man numrera bilderna på något vis (finns det numrering i Photoshop eller Lightroom, nån som vet?), sen bädda in dem i flash och bränna av galleriet på en cd och skicka (eftersom jag inte har hemsida ännu). Funkar detta?

Är det alltså lågupplöst 72 dpi som gäller och 400 x 600 pix? Alltså för att inte brudparet ska kunna använda bilderna?
Funderar på att bädda in bilderna i flash. Kanske kan man numrera bilderna på något vis (finns det numrering i Photoshop eller Lightroom, nån som vet?), sen bädda in dem i flash och bränna av galleriet på en cd och skicka (eftersom jag inte har hemsida ännu). Funkar detta?

Man kan bestämma om Lightroom ka visa filnamnen.
Högupplöst eller lågupplöst är skitsaksamma, dvs 72 dpi eller 360 dpi. Det som spelar roll är pixelstorleken.400*600 är väl ok. pixeldensiteten är en gammal förlegad lära.

/Stefan

Kan man skicka ett galleri med bilder på cd? Eller måste man ta bilden en och en på cd?
Kanske konstiga frågor, men ännu är jag ej proffs, men snart ;-)

ja precis. För att de inte skall kunna använda bilderna.

Lät trevligt med ett litet bildspel, men svårt att se namn på bilderna. En lite utskrift på datorn kund jag också ha tänkt mig. 10 bilder på varje A4 eller så. Gör det inte för svårt.

Jag gör allt i Lightroom som är helt suveränt. När jag grovsorterat i bilderna så skapar jag automatiskt en Webbsida med följande plugin med namn Client Response och som kostar några dollar (mycket väl värd investering). Efter ett par musklipp så ligger sidan automatiskt på Webbservern.

Därefter kan brudparet välja vilka bilder de vill ha genom att klicka på dem. När de är klara får man deras val som ett mail. De kan även skriva generella kommentarer samt specifika kommentarer för vissa bilder (t.ex. Hur de vill ha dem redigerade). Som en bonus kan man automatiskt i Lightroom lägga till en stor men transparent vattenstämpel över hela bilden så den inte blir bra att skriva ut och därför kan man lägga ut bilderna i hög upplösning även innan man fått betalt. Mer info om pluginet finns här:
http://lr.theturninggate.net/html-galleries/ttg-client-response-gallery/

MVH Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar