Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu ska jag skicka bilderna till bröllopsparet, men hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

pion

Medlem
Hej
Efter att nyligen fotograferat ett bröllop och efter att ha gallrat och gjort ett urval ska jag nu skicka iväg de bilder som brudparet ska få välja bland.

Numrerar ni bilderna? Så det blir lättare för paret att välja? Hur gör ni då?

Hur visar ni bilderna? Hur stor upplösning, pixlar, osv. Jag vill ju inte att paret ska kunna skriva ut och använda dessa bilder. 72 ppi? Hur tänker ni, hur gör ni?

Lägger ni ut bilderna på lösenordskyddad sida på web (vad använder ni då för program för att visa bilder, skickar ni en cd?

Berätta gärna ert arbetsflöde kring detta och lite till ;-) Säkert har ni kunskap att dela med er av som jag ännu inte vet!

Hoppas på svar!
tack

Hej.
Jag skickar en CD med högupplösta ( ca10-12 mb) samt lågupplösta (ca 1 mb) bilder tillsammans med webgalleri och bildspel.

/Garbis

:)

Hej igen.
Frågan är väl främst hur ni gör efter ditt eget urval av bilder till brudparet, alltså gäller de bilder de först får se och välja bland.

Jag har gjort så att alal bilder publiceras på min hemsida med filnamnen så de kan få välja vilken jag ska ta och bildbehandla.
Dock ska jag sluta göra så utan jag väljer vilka jag vill bildbehandla. Anledningen är att det tar så lång tid att avluta ett jobb. Ibland flera månader innan de bestämt sig för en slutprodukt.

/Stefan

Aha

Hur har du då gjort för att lägga upp på hemsida, lösenord osv? Något program du använder för att ladda in bilder på din hemsida osv. Kanske kan jag få en länk så jag kan se? ;-)

Hur har du då gjort för att lägga upp på hemsida, lösenord osv? Något program du använder för att ladda in bilder på din hemsida osv. Kanske kan jag få en länk så jag kan se? ;-)

Lightroom webgalleri.

De får liknande min hemsida digitaliz.se

/Stefan

Jag lägger ut bilder jag tar i gallerier på min hemsida (www.hoztic.se) och om någon vill ha en bild så brukar dom skicka ett mail och säga att dom vill ha bild IMG_1234.jpg från körningen på Gelleråsen eller galleri 47. Bilderna ligger i 800*533 med ett vattenmärke i ena hörnet. Galleriet är byggt helt och hållet i html, är snabbt och smidigt att både skapa och titta på. Programmet som bygger ihop allt har jag gjort själv och det tar väl i runda slängar 30s att bygga ett galleri inkl allt. Vill nån ha det så går det ju så klart att lösa :)

Tack!

Om man använder Lightroom (förra) och vill lägga på numrering på bilderna, kan man göra det där då?
Och om man sen gör ett galleri av urvalsbilderna, kan man bränna galleriet på cd:n som man skickar likaväl som jag kan lägga in galleriet på lösenordskyddad sida på hemsida?

Jag vill oxå att bilderna inte ska vara för stora och ha så god kvalite att kunden kan skriva ut dem själva.
Hur går ni till väga när det gäller detta?

Jag väljer bilder de får välja bland.
Snabb justering, samt beskär fotot som jag vill. Ofta väljer jag fotoramsstorlekar dvs 13x18, 20x30 men även iblan 15x15 om det passar bättre. Ibland frågar brudparet om annan storlek och då ser jag om jag har möjlighet att göra om bilden.
Skickar lågupplöst 72dpi kanske och 400x600 på cd skiva. Använder ett pogram som heter Photo Rezize Image. Bilderna har namn och nummer. Skickar med visitkort.
De skickar vilka de vill ha på mail eller ringer

Jag vill oxå att bilderna inte ska vara för stora och ha så god kvalite att kunden kan skriva ut dem själva.
Hur går ni till väga när det gäller detta?

Jag skrev fel ovan. Självklart menade jag: " Jag vill oxå att bilderna inte ska vara för stora och vill INTE att de ska ha så god kvalité att de kan skriva ut bilderna själva."

Varför ska inte kunden kunna skriva ut bilderna själv?
Låter otidsenligt tycker jag.

Det jag vill är att kunden ska välja bilderna först. Därefter kan jag ju välja att låta kunden få skriva ut bilderna själva, eller inte. Frågan gäller direkt efter mitt urval och vilka bilder kunden vill att jag ska redigera åt dem.

Det jag vill är att kunden ska välja bilderna först. Därefter kan jag ju välja att låta kunden få skriva ut bilderna själva, eller inte. Frågan gäller direkt efter mitt urval och vilka bilder kunden vill att jag ska redigera åt dem.

Har du ingen hemsida så finns ju tex flickr.com

Jag lösenordsskyddar ALDRIG mina sidor på hemsidan. Varför ska jag göra det?
Bildena visas till brudparet i 640*480 pixlar inbäddad i flash så det blir svårt att ta bilderna rakt av även om det går.
Men jag tycker att det kvittar. Brudparen har redan betalat för bilderna!

/Stefan

Har du ingen hemsida så finns ju tex flickr.com

/Stefan

Stefan jag har nu varit in på din hemsida å kikat. Enkel och fin tycker jag. Hur har du gått till väga med en sån, alltså jag har noll koll på sånt här, men skulle verkligen behöva något liknande!!!

Först måste jag ha en domän, men sen?

Angående flickr.com. Kan man lägga in lösenordsskyddade bilder där, mååånga - för brudpar att välja och vraka?

Stefan jag har nu varit in på din hemsida å kikat. Enkel och fin tycker jag. Hur har du gått till väga med en sån, alltså jag har noll koll på sånt här, men skulle verkligen behöva något liknande!!!

Först måste jag ha en domän, men sen?

Angående flickr.com. Kan man lägga in lösenordsskyddade bilder där, mååånga - för brudpar att välja och vraka?

Kan inte så mkt vad man kan göra på flckr.

Domänen köpte jag på one.com där jag även har mitt webhotell. billigt och bra.
Hemsidan är skapad med Web page maker som är ett enkelt program
Bildgalleriorna är skapade i Lightroom med simpleviewer motorn som är gratis inuti Lightroom.

Hur man går tillväga får du nog sätta in dig själv i. Men det är relativt enkelt och tar ett par dagars träning och pillande.
Lycka till.

PS. Allt kostar pengar ;)

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar