Annons

Nu ska det köpas kamera. Behöver era åsikterp på detta paket

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag skrev tidigare så är avtonat gråfilter överkurs. Lär känna grunderna innan du köper på idg en massa extra filter å liknande. DEt blir bara krångligt i början.

Vad är soligor linsrengöringsset? Jag brukar bara använda en putsduk.

SinusLinus skrev:
Som jag skrev tidigare så är avtonat gråfilter överkurs. Lär känna grunderna innan du köper på idg en massa extra filter å liknande. DEt blir bara krångligt i början.

Vad är soligor linsrengöringsset? Jag brukar bara använda en putsduk.

Putsduk är perfa för fingeravtryck och annat fett, för damm och liknande är det bättre med en pensel, soligor linsrengöringsset innehåller både och, så det blir perfa! :)

Javisst är avtonat gråfilter överkurs ;)

Polfilter kan rekommenderas redan från början. Alla andra filter kan simuleras digitalt om än med dålig kvalitet i vissa fall men polfiltret går aldrig att simulera. Ger mer mättnad i grönska och himlar t ex.

Avtonat gråfilter skulle jag vänta med och om jag köpte det så skulle det absolut vara ett rektangulärt. En sak att ta reda på i så fall är hur toningen skall se ut. Jag gissar utan att ha någon bakomliggande teori att man bör ha hård övergång när det handlar om obektiv med så liten diameter. Jag vet inte som sagt, men det kan vara värt att forska i. Hitech är annars ett bra och prisvärt system.

Senast ändrad:
jimh skrev:
Polfilter kan rekommenderas redan från början. Alla andra filter kan simuleras digitalt om än med dålig kvalitet i vissa fall men polfiltret går aldrig att simulera. Ger mer mättnad i grönska och himlar t ex.

Avtonat gråfilter skulle jag vänta med och om jag köpte det så skulle det absolut vara ett rektangulärt. En sak att ta reda på i så fall är hur toningen skall se ut. Jag gissar utan att ha någon bakomliggande teori att man bör ha hård övergång när det handlar om obektiv med så liten diameter. Jag vet inte som sagt, men det kan vara värt att forska i. Hitech är annars ett bra och prisvärt system.

Japp..polfilter är bra..använder dock avtonat grå mera..gillar den som har mjukare övergång, det blir lättare att få det bra om horisonten (eller motsv) inte är helt rak..vilket den sällan är :rolleyes:

ThomasT skrev:
Minolta Dimâge 5
SanDisk CompactFlash 128MB
Friwo Laddset, laddare + 8st NIMH batterier 1800mAh
Soligor UV 49mm
Soligor Linsrengöringsset
någon typ av väska

Är något mer verkligen nödvändigt?

Det är vad du behöver.
En sak att ha i åtanke vid eventuellt köp av polfilter: Köp ett som inte ger vinjettering vid kortaste brännvidd. D5 kanske har 28mm. Jag köpte ett Hama. (det var vad som fanns och jag behövde ett bums.) Det är för djupt och ger vinjettering på mitt 28-105 i 28-läge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar