Annons

Nu har min F4 kommit!! glädjen kunde vara total....men

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik72

Aktiv medlem
Min guldklimp har just kommit! Genast bestämde jag mig för att peta på gluggen som földe med, en Nikkor AF 80-200/1:4,5-5,6D Slår på kameran och tänkte testa lite hur autofocusen jobbar och så vidare. Nu verkar det som antingen gluggen eller kameran är sönder eller så är det jag, vad vet jag. När jag försöker focusera så börjar motorn jobba men innan jag får focus börjar det knastra ungefär som när kugghjul slirar. det går inte att få in focus utan den stannar och slirar. Om jag trycker knappen helt ner så öppnas slutaren men förblir öppen i flera sekunder innan den återgår. Jag har testat att avfyra utan objektiv då rör sig spegeln och allt fungerar i normalt tempo. Är det fel på mig, objektivet, kameran ellr kanske alla tre?
Tacksam för svar jag som var såååå överlycklig över min nya "stridsvagn" =)
 
Har du kollat att objektivet är åtdraget hela vägen till klicket?
 
Om du har en liten,liten skruvmejsel kan du prova att skruva på skruven till fokuseringen (på objektivet). Den skall gå mycket lätt och tyst.

Finns det ingen annan glugg du kan prova med?

/AnWi
 
Den finns inget annat objektiv att testa med, men skruven går lätt och tyst, men jag tycker den ser sliten ut nästan lite skålformad med en skåra i mitten, hur skall den se ut om den är ok? Kanske är det så att "mejseln" på huset slirar i skåran därav det knarrande ljudet? kan det vara så?
 
Just 80-200an du nämner är känd för detta problemet. Den lilla skruven som "kamerans motor" använder till fokuseringen är av plast och brukar slitas ut rätt kvickt.
Skulle tro att det är detta som är ditt problem. F4:an brukar inte strula nämnvärt så.. Prova med en annan glugg och se om det fungerar.
 
kom på en sak till, om det är så att "mejseln" slirar i skåran på objektivet... hur förklarar man då att slutartiden blir så lång med objektivet på och inte när jag testar utan objektiv?
 
Fredrik72 skrev:
"skruven" ser ut att vara i metall på objektivet...

Fel av mig. Skruven är i metall men själva upphägningen är väl i plast om jag inte missminner mig?
Har själv haft ett par stycken av den gluggen men det var ett par år sedan. Fick problem med fokuseringen på två av dem och då visade det sig att det berodde på just denna skruven som inte fungerade.
 
aldeles riktigt, infattningen är av plast men skruven av metall och den ser som sagt sliten ut, någon som har en digitalare och kan fota av skruven så att jag ser ur den skall se ut?
 
såhär ser skruven i min 50/1,8 ut. Den är inte heller jätteny, men funkar fint.
 

Bilagor

  • forumobjektivskruv.jpg
    forumobjektivskruv.jpg
    50.3 KB · Visningar: 748
Hmm det är ungefär så min ser ut också, kanske inte är skruven som är problemet då? Jag har lyckats få in focus nu genom att ta det stegvis, "dutta" lite lätt i omgångar då slirar den inte så mycket och jag kan focusrea. Men ändå, knappast fullt fungerande eller?

Sen vill jag passa på att tacka alla som engagerar sig i mitt problem, tack så mycket för all hjälp jag får!
 
att tiden blir längre med objektiv beror på att optiken begränsar ljusinsläppet. Bländare och så...inget konstigt.
 
Verkar funka annars. Men för att göra dig upplyst så finns ett specifikt problem med de flesta äldre F4 hus. Bländarkopplingsarmen har en mekanism som kärvar med tiden och lite användning. Dvs armen går ej i botten och bländar ej ner helt. Felexponering till följd.

Har läst på lite och det sitter ett antal delar som axlar och kuggar som behöver smörjas. En del är lätt synliga uppifrån men det bästa är att skicka in på service.

Man hör om man trycker på nedbländningsknappen. Ett malande ljud som en "diskjockey skratch" på en LP-skiva, då behövs service. Kameran kan funka bra ändå men är i behov av service.
 
Senast ändrad:
Bla Lasses Kamera Service fixar detta på noll tid, men tyvärr måste de ta betalt för sina tjänster.
 
Nä jag har inte köpt någon ny F4 Jag hittade en på eBay för ca 2500:- inkl objektiv, ett riktigt kap!
Hmm testar att trycka ner nedbländningsknappen och hör "diskjockey scratchet" som du beskriver. Jag har mailat nikon service för att kolla med dom vad en genomgång skulle kosta...inget svar förrän på måndag tidigast, kan man tänka. Jag har focuserat manuellt och tagit ett par rullar som jag tänkte framkalla i morgon. det lär ju visa sig hur bilderna blir, problemet att det var minst 10 år sen jag framkallade själv sist. så dåliga bilder kan ju ha andra orsaker än kameran =)
Återigen, jag är otroligt tacksam för all hjälp jag får. TACK!
En liten uppdatering också, killen som sålde kameran har lovat att skicka mig ett nytt objektiv, eftersom det han skickade med verkar vara lite paj. Verkar vara en riktigt hygglig prick!
 
Senast ändrad:
Hej!

Har nyligen haft min F4 på verkstad. Ny bajonetring och frammatningsmotor. Efter det är den som ny. Hade liknade problem som du beskriver tidigare.

Bländarmekaniken pajade tidigare, den kunde då inte blända ner tillräckligt med felexponerade bilder som följd.

Räkna med kostsamma reparationer, den senaste gick lös på 3000:-

Lycka till
Stefan
 
Hej!
Jag har nu framkallat två rullar. Skojjigt som attan! =)
Tack och lov verkar det inte vara några problem med att kameran exponerar fel. Däremot så var det ytterst få bilder som var i focus. =( Om det beror på att jag är på tok för darrhänt =) eller om det är objektivet vet jag inte. Focusringen på objektivet känns ganska "sladdrig" och rör sig och glappar när man håller i den och om man släpper den så rör den sig litegrand ur focus.
Kan möjligtvis få låna ett annat objektiv mot slutet av veckan, man får se hur det går då.
Huga! reprationer för 3000? lite mer än vad min kassa klarar just nu =(
Tack än en gång för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.