ANNONS
Annons

Nu har jag provat och provat...

Produkter
(logga in för att koppla)

axel.engstrom

Avslutat medlemskap
Tjenare!

Jag är ute efter att ta en drömsk bild. Jag vill fånga ett motljus på ett speciellt sätt som känns väldigt analogt för mig. Jag vet inte ha en massa flares utan jag vill att man ska se hur ljuset strömmar. Jag har lagt till två bilder tagna av den så fantastiska Camilla Åkrans. Som är något av en mästare på detta ljus enligt mig. Man ser tydligt hur ljuset kommer från fönstret och strömmar mjukt in i rummets alla delar.

Jag upplever att när jag plåtar motljus och får till exponeringarna så får jag fina bilder men man ser inte detta ljus-ström fenomen? Inte lika mjukt.

Jag har som sagt funderat länge och väl på hur folk fixar den här typen av fotografier. Är det någon av er därute som har några tips eller knep? kanske är det bara en väldigt noggrant avvägd exponering?

jag har en OK kamera och helt OK gluggar att jobba med. Även om jag inte tror att detta är något utrustningsfix.

Bilderna är tagna från lundlund.com och är plåtade av Camilla Åkrans.
 

Bilagor

  • vogue-4.jpg
    vogue-4.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,092
  • vogue-8.jpg
    vogue-8.jpg
    20.2 KB · Visningar: 1,088
Just den här typen av ljus är mycket lättare att få till analogt, negfilm lämpar sig bättre än digitalt.

Kruxet är att du måste överexponera rejält för att få det flödande ljuset, och med negfilm kan du plocka fram detaljerna igen vid kopieringen. Det är nästan omöjligt att göra på samma sätt digitalt.

Jag har gjort några digitalbilder med liknande ljus och då såg jag till att bara "ströljuset" var med i bild, inte själva ljuskällan. Lägg den precis, precis utanför bild eller bakom något, så att det blir mycket överstrålning. Då blir ljuset mjukare och mer flödande. Och skippa motljusskyddet. Det blir rätt ok, men just sånna här bilder tycker jag blir skönare med film.

Sen kan du jobba med kurvorna (som justeringslager) i Photoshop för att ställa kontrast och svärta i olika delar av bilden.
 
Kruxet är att du måste överexponera rejält för att få det flödande ljuset, och med negfilm kan du plocka fram detaljerna igen vid kopieringen. Det är nästan omöjligt att göra på samma sätt digitalt.

Hur gör man när man tar fram de detaljerna i kopieringen? Är det något man kanske skulle kunna göra med hjälp av flera exponeringar och HDR? Jag är MTV-kid och plåtar digitalt som du förstår.
Läste i en intervju att dessa bilder ska vara plåtade med en digital Bladare. Jag har varit inne på att det är något man diffuserar linsen med. Det kanske är heeelt galet.

Någon annan som har andra tips?
 
Ett annat tips kan ju vara att hitta en glugg med "trevliga eller otrevliga" egenskaper som kanske kan tvinga fram ljuset på ett annat sätt än "ordinära" digitalgluggarna.

Jag tycker att du ska prata med Mikael "Chasid" Good här på fotosidan och kolla om han kan ha några förslag. Man kan väl lugnt säga att den mannen vet en del om både det ena och det andra när det kommer till kameror.

Här har du en länk till hans FS-blogg "Måla med Ljus"
http://www.fotosidan.se/blogs/chasid/index.htm
och hans profil:
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=37807


Samt en trevlig liten instruktionsvideo från Moderskeppet som tar upp "drömljus" som du säkert kan använda för att tvinga fram Camilla Åkrans liknande bilder.

Moderskeppet.se:
http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2007/ny-video-rott-dromljus/

Kolla med Chasid först om han kanske har tid att hjälpa dig lite om du inte vill "fuska" fram effekten du är ute efter, jag tror som sagt att han kan ge dig en knuff i rätt riktning, han är Väldigt duktig.

Hoppas du får fatt i kunskaperna du vill åt.

//
Chris
 
Prova o fråga denna tjejen... Kanske inte direkt samma effekt du söker men endå en kraftig överstrålning o direkt motljus. jag gillar hennes bilder, massa retro känsla i bilderna faktiskt. Medvetet eller ej låter jag vara osagt, men mycket känsla i bilderna.

Effekten du söker går ju att genomföra digitalt, har själv "misslyckats" någongång och fått det så, men det är inget jag eftersträvar...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1400732.htm?set=mp
 
Min förra kamera Canon 350D + kitobjektiv.
Endast "Auto Levels" (Nivåer) i Photoshop.
 

Bilagor

  • Bestralad-forum.jpg
    Bestralad-forum.jpg
    25.6 KB · Visningar: 596

Skulle säga tt det var solen ute till vänster och kanske något som reflekterar ljuset från höger.

Men det är inte det där som är det svåra.Det ju inte helt vanliga motljusbilder vi snackar om. Det svåra är att få ljuset att "flöda". Jag börjar tro att det handlar om vilken riktning solstrålarna strålar. Detta är väldigt mycket en egen teori som egentligen bara grundar sig på egna tester utan grundkonskap.... hehe...
 
Sen har vi ju det gamla fina tricket med vaselin, antingen på ett filter på objektivet eller på glasskiva över pappret vid kopiering (fast det sysslar ju ingen med längre...) Värt att experimentera med?
 
Ja, jag vill ju få fram är att där det blir överexponering av ljus och blir kontrastfattigare. Så så sätt bibehålls fokus där exponeringen är rätt. Jag tar bilder med överecponerade bakgrunder med sol och fönster etc. nej. Övning ger kanske färdighet. Det visar sig.

Om man får ett snyggt motljus så kommer det ofta rätt fula flares från objektiven med i bilden:(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.