Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har jag bestämt mig - delvis

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tyvärr inte haft en 400 men har en 450. Vad jag har förstått så är det stor skillnad på 400 och 450 även om många som haft en 400 är negativa till 450. Angående brus så är http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1420082.htm tagen med ISO1600. Bedöm själv om det duger eller ej.

Är den brusreducerad, eller helt orginal på den fronten?

Ser väldigt bra ut, men det är svårt att se på en förminskad bild.

Kollade på cyberphoto, och testbilderna var ganska likvärdiga mellan 400D och 450D på ISO1600.

Å andra sidan har ju 450D 2MP extra, så det ger ju lite mer möjligheter vid 1600.
 
Är den brusreducerad, eller helt orginal på den fronten?

Ser väldigt bra ut, men det är svårt att se på en förminskad bild.

Kollade på cyberphoto, och testbilderna var ganska likvärdiga mellan 400D och 450D på ISO1600.

Å andra sidan har ju 450D 2MP extra, så det ger ju lite mer möjligheter vid 1600.


Den är brusreducerad.
 
Hade en 400D tidigare men eftersom jag körde tele oftast så var batterigrepp ett måste. När jag hade min normalzoom så var den väldigt smidig & bara ta med sig t,ex in till stan. Nu när 400D är såld så är det antingen 40D eller 50D som står för dörren & greppet är mkt mkt bättre än 400D samt 450 & 1000D men som sagt större. Nu skulle jag bara kunna ha de andra som en backup för de känns förplastiga men de tar fortfarande bra bilder.

Ska du göra stora utskrifter alt beskära väldigt mkt så kan ju 450D vara ett alternativ om du ska ha en av de som husen jämfört m xxD mm

Visst går det att ta skarpa bilder med en 400D också.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1413948&target=_blank
 
Nu har jag varit inne på ännu en foto/kamerabutik och klämt på kameror, den här gången enbart på EOS 450D samt 40D. Konstigt nog tyckte jag att 40D kändes rätt skön att hålla i och fota med.

Skall man göra ett köp nu eller kommer det att dyka upp erbjudanden och cash back mm i närmaste framtiden så man bör avvakta?

mvh
 
Nu har jag varit inne på ännu en foto/kamerabutik och klämt på kameror, den här gången enbart på EOS 450D samt 40D. Konstigt nog tyckte jag att 40D kändes rätt skön att hålla i och fota med.

Skall man göra ett köp nu eller kommer det att dyka upp erbjudanden och cash back mm i närmaste framtiden så man bör avvakta?

mvh

Om något år kommer Canon med sin nya 60D och säkert en 500D... det kommer troligen vara bättre kameror till samma pris, så jag tycker att du ska vänta.
 
Har inte hört något ang Cashback i Sverige förutom i England där den gick ut sista Jan. Varför vänta, du låter som en kompis till mig, till slut så ville han prova min istället för att köpa eget men då sade jag Nej! Oavsett vad man köper så kommer man förlora pengar speciellt kamerahus
 
Jo, jag var ironisk. Ledsen att det kan uppfattas annorlunda. Det är ju rätt vanligt med sånna här trådar.

Det är ju så att man gärna vill vara säker på att man köper det bästa till ett bra pris, därav skapade du säkert tråden. Jag tycker att om du nu har kännt vilken kamera som passar dig bäst i handen och tycker att det är värt att lägga lite mer pengar på en 40D så gör du antagligen det bästa köpet du kan göra. Det finns ju alltid bättre prylar, men till en klart högre kostnad, som t.ex. Canon 5DMkII.

Jag tycker själv att 40D känns bättre än 450D och det finns nog en poäng i att köpa det som ligger rätt i handen och har rätt "tyngd" och kvalitetskänsla. En sak som känns som en leksak och en som känns som en värdefull kvalitetspryl behandlar man säkert olika och är olika nonschalant i vad som får hända med den. Det kan vara något att tänka på också.
 
Jo, jag var ironisk. Ledsen att det kan uppfattas annorlunda. Det är ju rätt vanligt med sånna här trådar.

Det är ju så att man gärna vill vara säker på att man köper det bästa till ett bra pris, därav skapade du säkert tråden. Jag tycker att om du nu har kännt vilken kamera som passar dig bäst i handen och tycker att det är värt att lägga lite mer pengar på en 40D så gör du antagligen det bästa köpet du kan göra. Det finns ju alltid bättre prylar, men till en klart högre kostnad, som t.ex. Canon 5DMkII.

Jag tycker själv att 40D känns bättre än 450D och det finns nog en poäng i att köpa det som ligger rätt i handen och har rätt "tyngd" och kvalitetskänsla. En sak som känns som en leksak och en som känns som en värdefull kvalitetspryl behandlar man säkert olika och är olika nonschalant i vad som får hända med den. Det kan vara något att tänka på också.

Jag förstod att du var ironisk och jag förstår även att det skapas alldeles för många sådana här trådar. Men jag valde att skriva i en redan skapad tråd och har inte skapat en ny.

Jag har nog bestämt mig för 40D pga dess snabbhet samt kvalité. Dessutom kommer jag att använda auto bracketing funktionen (hoppas den finns i kameran?) flitigt och därför är snabbheten av betydelse för min del.

Men det som gör mig fundersam är prisskillnaden hos olika butiker, dvs hur kan jag vara säker på att priset jag betalar är det lägsta/bästa m.m.

mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.