P.R.
Aktiv medlem
Jag fick just i julhelgen beskrivet för mig att det är som jag säger av någon som har lång erfarenhet av garantifrågor (med viss reservation dock för att det ligger några år tillbaka). Fast det gällde då förstås vilka regler som gäller, det är ju sedan fullt möjligt att leverantörer (framförallt om de har ett varumärke som de inte vill ska få dåligt rykte) har en generösare tillämpning och det kanske är det du råkat ut för?Jeppe skrev:
Nej, om en vara blir reparerad så har man garanti på den delen som blivit reparerad. Den är ju ny. Det är ivf. mina erfarenheter.
Var det en garantireparation? Andra reparationer är ett helt annat förhållande och då lämnar förhoppningsvis de flesta garanti på sitt arbete.Nu när jag drar mig till minnes så har jag har reparerat objektiv, där jag fått 6 månaders garanti på reparationen.
Här är vi överens. Konsumenträtten fokuserar på att man skall få en felfri vara och jag tror inte på att man skulle våga krångla till det så extremt att man har olika regler beroende på HUR leverantören löst problemet.Däremot om den byts ut helt, så gäller den ursprungliga garantitiden (vilket kan vara lite märkligt om man får en helt ny vara, men oftast handlar det om sk. refurbished).
Några jobbiga konsekvenser om det är som du säger är att det skulle vara billigare för leverantören att regelmässigt byta produkterna (t.ex. mellan de kunder som lämnat in för garantijobb), för då skulle man ju alltid slippa stå för "reparationsgarantin".
Sedan har vi ju alla svårigheter med att som kund hävda att det verkligen är exakt samma detalj som gått sönder igen. -Nej det var inte bildstabiliseringsenheten som vi bytte åt dig i förra veckan som gick sönder den här gången, nu var det ett av gyrona och det var ju gammalt så då har du ingen garanti.