Annons

Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Nej, om en vara blir reparerad så har man garanti på den delen som blivit reparerad. Den är ju ny. Det är ivf. mina erfarenheter.
Jag fick just i julhelgen beskrivet för mig att det är som jag säger av någon som har lång erfarenhet av garantifrågor (med viss reservation dock för att det ligger några år tillbaka). Fast det gällde då förstås vilka regler som gäller, det är ju sedan fullt möjligt att leverantörer (framförallt om de har ett varumärke som de inte vill ska få dåligt rykte) har en generösare tillämpning och det kanske är det du råkat ut för?
Nu när jag drar mig till minnes så har jag har reparerat objektiv, där jag fått 6 månaders garanti på reparationen.
Var det en garantireparation? Andra reparationer är ett helt annat förhållande och då lämnar förhoppningsvis de flesta garanti på sitt arbete.
Däremot om den byts ut helt, så gäller den ursprungliga garantitiden (vilket kan vara lite märkligt om man får en helt ny vara, men oftast handlar det om sk. refurbished).
Här är vi överens. Konsumenträtten fokuserar på att man skall få en felfri vara och jag tror inte på att man skulle våga krångla till det så extremt att man har olika regler beroende på HUR leverantören löst problemet.

Några jobbiga konsekvenser om det är som du säger är att det skulle vara billigare för leverantören att regelmässigt byta produkterna (t.ex. mellan de kunder som lämnat in för garantijobb), för då skulle man ju alltid slippa stå för "reparationsgarantin".

Sedan har vi ju alla svårigheter med att som kund hävda att det verkligen är exakt samma detalj som gått sönder igen. -Nej det var inte bildstabiliseringsenheten som vi bytte åt dig i förra veckan som gick sönder den här gången, nu var det ett av gyrona och det var ju gammalt så då har du ingen garanti.
 
Sedell skrev:
Har inte läst hela tråden - men glöm inte att man alltid har 3års reklamationsrätt.
Bara om köpet skedde den 1/4 2005 eller senare, innan dess var det två år.
Yrka på att det var produktionsfel på varan. Eftersom det inträffat en gång tidigare så borde det inte va några problem.
Verkar som den allmänna åsikten är att det är en känslig konstruktion snarare än ett produktionsfel. Att den gått sönder tidigare och redan reparerats stärker inte direkt teorin att det skulle vara ett dolt fel sedan tillverkningen.
 
P.R. skrev:
Jag fick just i julhelgen beskrivet för mig att det är som jag säger av någon som har lång erfarenhet av garantifrågor (med viss reservation dock för att det ligger några år tillbaka). Fast det gällde då förstås vilka regler som gäller, det är ju sedan fullt möjligt att leverantörer (framförallt om de har ett varumärke som de inte vill ska få dåligt rykte) har en generösare tillämpning och det kanske är det du råkat ut för?
Var det en garantireparation? Andra reparationer är ett helt annat förhållande och då lämnar förhoppningsvis de flesta garanti på sitt arbete.
Här är vi överens. Konsumenträtten fokuserar på att man skall få en felfri vara och jag tror inte på att man skulle våga krångla till det så extremt att man har olika regler beroende på HUR leverantören löst problemet.

Några jobbiga konsekvenser om det är som du säger är att det skulle vara billigare för leverantören att regelmässigt byta produkterna (t.ex. mellan de kunder som lämnat in för garantijobb), för då skulle man ju alltid slippa stå för "reparationsgarantin".

Sedan har vi ju alla svårigheter med att som kund hävda att det verkligen är exakt samma detalj som gått sönder igen. -Nej det var inte bildstabiliseringsenheten som vi bytte åt dig i förra veckan som gick sönder den här gången, nu var det ett av gyrona och det var ju gammalt så då har du ingen garanti.

Tack för info.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Tack för info.
Hoppas att du inte låter dig nedslås av vilka regler jag tror gäller. Väljer man en bra tid (inte strax före lunch eller stängning) för kontakten, inte uppträder aggresivt och börjar hota med Sverker direkt så kan man nog oftast resonera sig fram till bra lösningar. De flesta leverantörer vet att nöjda kunder är den bästa marknadsföringen.

Lycka till!
 
OM AS kraschar, funkar det inte med att stänga av AS helt enkelt? AS-indikatorn kan man släcka med menyval och själva AS med reglaget på kameran... just curious... i ett nödläge kan man ju fota utan AS, eller t o m med en Canon ;-)
 
wsaar skrev:
Otrevlighet och bråk kan också löna sig, men endast om du träffar dem personligen :)
Jo om man kan ställa till ett uppträde inför andra kunder men det gissar jag inte är aktuellt här. Inget hindrar ju heller att man byter taktik från trevlig till elak om det behövs, men det är nog betydligt sämre att försöka göra tvärtom :)
 
Komplettering

Jeppe skrev:
Däremot om den byts ut helt, så gäller den ursprungliga garantitiden...
Ovanstående var vi som sagt överens om och det står ju också här, vad jag dock inte kände till är att reklamationsrätten tydligen däremot börjar räknas på nytt från leveransen av den nya varan. Det ger ju konsumenten en betydligt bättre sits.

Jag förutsätter att det då är de vanliga reklamationsreglerna som gäller: under de sex första månaderna är det upp till säljaren att bevisa att felet inte funnits på varan från början om han skall slippa reparera och därefter är det köparen som skall bevisa att felet var ursprungligt för att få det åtgärdat.

Här har vi då något i konsumenträtten som definitivt skiljer mellan en reparerad och en utbytt produkt och det är inte så enkelt som jag trodde, att samma regler borde gälla oavsett hur säljaren löser problemet. En samvetslös verkstad kan ju dock kringgå den nya reklamationsrätten genom att montera kundens gamla kåpor (med serienummer) på en ny produkt. Det är trots allt svårt att dra en gränser för när det är reparation respektive utbyte.
 
HDFS) (KGS skrev:
OM AS kraschar, funkar det inte med att stänga av AS helt enkelt? AS-indikatorn kan man släcka med menyval och själva AS med reglaget på kameran... just curious... i ett nödläge kan man ju fota utan AS, eller t o m med en Canon ;-)

Nää, och det är ju faktiskt lite förvånande. Jag tror de kör en check före uppstart vare sej man vill det eller inte. Passerar systemet inte den så funkar inte avtrycket. Jag har testat att stänga av AS helt tro mig. Det var min första åtgärd, men det hjälper inte tyvärr och det hjälpte inte förra gången heller.
 
Illa, illa... då får man hantera den med bomullsvantar i fortsättningen då. Fast det känns som om man kunde slå ner tältpinnar med den *S*

Tack för informationen. Läste också på dpreview om problemet med blackframes. Tydligen nåt som de fixar på garantin sålänge det finns delar kvar...

Än har jag inte sett någotdera. "Bara" underexponering, men det har vi en annan tråd för...
 
Nä, den hade varit kul att se, precis som en A3... det känns som om Sony har en del att leva upp till
 
Det är väl så att sensorplattan är löst upphängd och styrs av magneter. Med AS på så rör sig plattan med hjälp av magneterna, är AS avstängd så låses plattan av magneterna.

Fungerar inte styrningen av magneterna så kan kameran inte kontrollera plattan, varken låsa den eller röra den för kompensering. Därför måste hela systemet fungera även för foto utan antiskak.

Så tror jag iallafall att det fungerar.
 
P-E Claesson skrev:
Med AS på så rör sig plattan med hjälp av magneterna, är AS avstängd så låses plattan av magneterna.
Flera artiklar nämner att sensorplattan styrs av piezo-elektriska motorer, dvs motorer som bygger på att metall ändrar form när den utsätts för elektrisk spänning. Har inte läst något om att magneter skulle användas för att styra eller stabilisera sensorn i KM/Sonys system.

edit: Pentax system verkar dock använda magneter.
 
Senast ändrad:
Okej, ja då kanske det borde fungera även utan kontroll.

Pentax har magnetstyrning, det stämmer. Utgick från att det kanske var samma sak med Minoltan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.