Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har det som sagt hänt igen. För andra gången på ett år drygt så pajar min D7D och för andra gången är det AS-markörerna som blinkar som ett stoppljus. Allt annat funkar som vanligt, men det går inte att trycka av.

Denna gång mer olämpligt än nånsin då jag skulle föreviga några måstemotiv på Los Roques öarna utanför Venezuela. Hade det inte varit för frugans Ricoh Caplio R3 (även den med AS), så hade min son aldrig förlåtit mig. (poserade stolt med sin första bonefish när allt frös).

Har ett par frågor:

1. Har nån som betalat rep av AS själv en aning om ungefär vad det kostar? (min förra rep. gick på garantin). Annars får jag väl ringa Zieger.

2. Har någon läst något om Sony förbättrat driftsäkerheten / skaktåligheten (ej dålig vits :) ) i A100 i förhållande till den jag upplever starkt att vi inte har inte riktigt har i D7D?

Det man undrar är om det inte skulle gå att få en parkeringslåsning, som åtminstone säkrar mekanismen när kameran är avstängd.

Jag vill verkligen inte vara av med en så lysande funktion som AS, men går det inte att göra tekniken mer "stryktålig", så kommer jag säkert att hamna i ett systemval till slut om inte Sony får tummen ur. Jag landar mer och mer i "hellre en kamera som man kan lita på i alla väder" än en kamera med världen bästa funktioner (om det nu finns nåt sånt). Men tyvärr är det ju inte bara AS som gjorde D7D unik när jag köpte den. Det som gör den unik än idag är den lysande ergonomin - inga oläsliga menyer utan lätttillgängliga spakar och kranar istället. Har inte sett nåt som kan matcha det ännu trots att jag faktiskt letat lite.
 
Tycker du ska maila till Zieger och fråga, tror inte jag läst om nån som behövt betala reparationen själv (däremot om ett gäng som haft samma fel som du).

/A
 
FILM) (Anddje skrev:
Tycker du ska maila till Zieger och fråga, tror inte jag läst om nån som behövt betala reparationen själv (däremot om ett gäng som haft samma fel som du).

/A
Ska göra det nu. Skulle dock bli förvånad om jag slipper undan gratis den här gången.
 
Du bör rimligtvis ha fått garanti på första reparationen. Eftersom det är samma sak som går sönder än en gång. Vill minnas att det är så, då jag reparerade min gamla CD-spelare och där var 12 månaders garanti på reparationen. Behöver iofs. inte vara likadant när det gäller kameror. Men konsumentköplagen bör väl kunna åberopas.

Utan att kasta tändvätska på brasan så kan man se nackdelen med bildstabiliserat kamerahus (i debatten om stabilisering i hus vs objektiv). Skönt att du hade en backup-kamera.
 
Om en vara repareras eller byts ut på garantin så räknas garantitiden ändå efter det ursprungliga köpdatumet och förlängs alltså inte.

Att samma sak reparerats tidigare är ju däremot ett bra argument som säkert ofta kan framkalla medlidande och då kanske också en goodwill-reparation.
 
Jeppe skrev:
Du bör rimligtvis ha fått garanti på första reparationen. Eftersom det är samma sak som går sönder än en gång. Vill minnas att det är så, då jag reparerade min gamla CD-spelare och där var 12 månaders garanti på reparationen. Behöver iofs. inte vara likadant när det gäller kameror. Men konsumentköplagen bör väl kunna åberopas.

När Zieger lagade mitt objektiv så var det 3 månaders garanti, förmodligen samma tid som gäller när man lagar kameror.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
2. Har någon läst något om Sony förbättrat driftsäkerheten / skaktåligheten (ej dålig vits :) ) i A100 i förhållande till den jag upplever starkt att vi inte har inte riktigt har i D7D?
Finns det någon D7D som inte gått sönder? De jag känner som har kameran har haft den inne på reparation och jag tycker man ständigt läser om folk som den pajat för, dock har jag aldrig hört att AS skulle pajat. Jag har i alla fall fått intrycket att 5D var klart stabilare...

Jeppe skrev:
Utan att kasta tändvätska på brasan så kan man se nackdelen med bildstabiliserat kamerahus (i debatten om stabilisering i hus vs objektiv).
Jag tvivlar dock på att antalet kameror vars AS pajat är större än antalet kameror som pajat på grund av att stativet vält :)

edit: ok, har inte med objektiv/hus-stabiliseringdebatten att göra, utan snarare med eller utan stabilisering.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

wsaar skrev:
Finns det någon D7D som inte gått sönder? De jag känner som har kameran har haft den inne på reparation och jag tycker man ständigt läser om folk som den pajat för, dock har jag aldrig hört att AS skulle pajat. Jag har i alla fall fått intrycket att 5D var klart stabilare...
Har både 5D o 7D som mår prima :)

Grejen är väl som med allt sådant, det är bara de som haft trasiga kameror som skriver om det i forumen, och det finns vääääldigt många fler 7D än 5D, så det kan förklarar varför den verkar hållbarare.
 
Jeppe skrev:
Du bör rimligtvis ha fått garanti på första reparationen. Eftersom det är samma sak som går sönder än en gång. Vill minnas att det är så, då jag reparerade min gamla CD-spelare och där var 12 månaders garanti på reparationen. Behöver iofs. inte vara likadant när det gäller kameror. Men konsumentköplagen bör väl kunna åberopas.

Utan att kasta tändvätska på brasan så kan man se nackdelen med bildstabiliserat kamerahus (i debatten om stabilisering i hus vs objektiv). Skönt att du hade en backup-kamera.

Den som lever får se (men utan kamera e man ju halvdöd) om jag har nån tur med reparationen.

Annars blev jag faktiskt positivt överaskad av kvaliten på bilderna med Caplio R3 (som fått berättigad kritik för dålig bildkvalitet/brus vid dåligt ljus). Ljuset var "nästan aldrig något problem" (inget brus) för det var väldigt ljust dagtid där jag var (sol varje dag). Kompaktkamerorna har ju sina begränssningar, men de har även sina fördelar och R3 har en alldeles lysande inbyggd bildstabilisering den också!

Att vada med en spegelreflex runt halsen i midjedjupt vatten på bottnar fulla med stora vassa snäckskal hade varit en utmaning. Det var svårt nog som det var. Det gick betydligt mycket enklare med en liten kompakt som ryms i bröstfickan. En liten kompakt är ett mycket bra komplement till det "tunga artilleriet" ibland. Det handlar även här om att kunna ta en bild (dock vara av marginellt sämre kvalitet) än ingen bild alls.

Men Caplio sparar bara i JPEG och jag har aldrig gillat efterbehandling i exv. Adobe Elements i det formatet. Det tycker jag varit näst intill meningslöst. Kvaliten blir helt enkelt för dålig. Jag konverterade istället alla Capliobilderna till DNG i Lightroom och sen kunde jag skruva på mina bilder som om de varit vilken RAW-bild som helst utan att behöva oroa mig för att förlora bildkvalitet som man annars alltid gör vid redigering av JPEG-bilder. Jag är faktiskt väldigt imponerad av att man kan vandra mellan formaten på detta sätt i Lightroom.

Jag är medveten om att det jag berättat om mina problem med bildstabilisering i kamerahuset på D7D, kan tolkas som fan läser bibeln av de som vill det. För att klargöra: Jag är ganska besviken på kvaliten mekaniskt när det gäller stötskydd för AS-funktionen i just D7D. I övrigt är jag mycket nöjd med denna funktions prestanda. Det hjälper verkligen med AS - punkt.

D7D var världens första DSLR med bildstabiliserat hus. De lyckades verkligen få det att fungera underbart rent fotorekniskt, men som tekniken är implementerad i D7D, så är den inte tillräckligt skyddad. Kameror får stötar till och från, så är det bara och D7D tycker jag personligen varit lite för skör (även om själva huset mekaniskt är mycket välbyggt och robust). Det är därför jag frågat forumet om nån vet om något skrivits om hur Sony och andra ev. tänker komma till rätta med dessa problem. Sen vete väl sjutton om IS-objektiven tål så mycket smällar de heller egentligen. Objektiven skyddas ju ofta väl i vadderadefodral av olika slag när de inte används men kamerahusen är mer exponerade för stötar då de mer sällan vilar i kamerafodral eller väskor.
 
P.R. skrev:
Om en vara repareras eller byts ut på garantin så räknas garantitiden ändå efter det ursprungliga köpdatumet och förlängs alltså inte.

Att samma sak reparerats tidigare är ju däremot ett bra argument som säkert ofta kan framkalla medlidande och då kanske också en goodwill-reparation.

Nej, om en vara blir reparerad så har man garanti på den delen som blivit reparerad. Den är ju ny. Det är ivf. mina erfarenheter. Nu när jag drar mig till minnes så har jag har reparerat objektiv, där jag fått 6 månaders garanti på reparationen. Däremot om den byts ut helt, så gäller den ursprungliga garantitiden (vilket kan vara lite märkligt om man får en helt ny vara, men oftast handlar det om sk. refurbished).
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Det hjälper verkligen med AS - punkt.

Kan inte annat än att hålla med.


Sten-Åke Sändh skrev:
Sen vete väl sjutton om IS-objektiven tål så mycket smällar de heller egentligen. Objektiven skyddas ju ofta väl i vadderadefodral av olika slag när de inte används men kamerahusen är mer exponerade för stötar då de mer sällan vilar i kamerafodral eller väskor.

Nej, men oftast har man mer än ett objektiv med sig..i varje fall oftare än man har ett extra hus. men nu ska vi inte bråka om detta. Utan jag bara konstaterade nackdelen (inte att många råkat ut för det och inte heller att IS på något sätt är bättre).
 
Re: Re: Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

wsaar skrev:
Finns det någon D7D som inte gått sönder? De jag känner som har kameran har haft den inne på reparation och jag tycker man ständigt läser om folk som den pajat för, dock har jag aldrig hört att AS skulle pajat. Jag har i alla fall fått intrycket att 5D var klart stabilare...


Jag tvivlar dock på att antalet kameror vars AS pajat är större än antalet kameror som pajat på grund av att stativet vält :)

edit: ok, har inte med objektiv/hus-stabiliseringdebatten att göra, utan snarare med eller utan stabilisering.

Om stativet vält så har med stor sannolikhet även AS pajat. Som jag sa symptomet är ofta att allt funkar som vanligt med det lilla undantaget att kameran ej svara på avtryck. Sen antingen lyser alla 5 AS indikatorer med fast sken eller så blinkar de. Dom två varianterna har jag sett i alla fall.
 
Jeppe skrev:
Kan inte annat än att hålla med.




Nej, men oftast har man mer än ett objektiv med sig..i varje fall oftare än man har ett extra hus. men nu ska vi inte bråka om detta. utan jag bara konstaterade nackdelen 8inte att många råkat ut för det och inte heller att IS på något sätt är bättre).

Nä det ska vi inte. Vi är helt eniga i detta. Du har helt rätt. Ju mer finmekanik ju sårbarare. Problemet är bara att har man en gång haft bildstabilisering och sett resultatet av dess arbete, så vill man självfallet ha det, men frågan är om man vill det till vilket sårbarhetspris som helst. Det är därför jag tycker det är relevant att uppmärksamma även driftsäkerhetsaspekten när vi nu fått alla dessa fantastiska tekniska hjälpmedel i våra kameror. Nu när tekniken finns i sin andra generation och fungerar näst intill perfekt, så kanske det är tid att lyfta blicken mot ökad driftsäkerhet med bibehållna tekniska/fotografiska möjligheter. Jag vill ha en kamera med ett AS-system som håller och som jag kan lita på. Det har jag inte idag.
 
Re: Re: Re: Re: Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

wsaar skrev:
Poängen var att AS i många fall kan göra att du inte behöver ha kameran på ett vältande stativ (inklusive nattbilder, den här är t.ex. tagen handhållet http://www.saar.se/galleri/new york/DSC00746.jpg )

Du behöver inte försvara med näbbar och klor hela tiden. Om kameran går sönder för att man välter den - klumpighet, skyll dig själv. Men att en kamera går sönder för att man stöter emot lite, då är den felkonstruerad.

Min åkte i golvet från köksbordet..kameran klarade sig bra, men det gick värre för gluggen :)

AS/VR/IS/OS/Steady Shot..kalla det va man vill. Men det är ett bra hjälpmedel.

Fast jag jobbar hellre med stativ, för tiderna är oftast så långa ändå. Men visst var det en fröjd att ha nätta D40 runt halsen på familjepromenaden istället för två kilo bly ;)
 
Re: Re: Re: Re: Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

wsaar skrev:
Poängen var att AS i många fall kan göra att du inte behöver ha kameran på ett vältande stativ (inklusive nattbilder, den här är t.ex. tagen handhållet http://www.saar.se/galleri/new york/DSC00746.jpg )

Förlåt, missförstånd av mig. Du har ju helt rätt i den poängen även om det finns tillfällen då folk med AS i kameran ändå använder stativ. Springer nån omkull min D7D på stativ så håller jag trots allt på att det är AS som ryker först. AS är guldägget i D7D men det är det sköraste vi har.
 
Jag försvarar absolut inte KM 7D. Det var ju första D-SLRen från KM och verkar i mina ögon felkonstruerad på mer än ett sätt.

Sedan håller jag inte med om "skyll dig själv" duger för att förkasta risken med att stativ välter när man ska jämföra stabiliteten hos olika kameralösningar, men det är en annan (vs) diskussion :)

(Har dock inte hunnit tappa min Sony i backen än, så kan inte uttala mig om AS där... den tål dock att slängas runt lite i en tunn väska och har klarat 24 resdagar hittils)
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Nu har det hänt igen - defekt AS på KM D7D

Jeppe skrev:
Om kameran går sönder för att man välter den - klumpighet, skyll dig själv. Men att en kamera går sönder för att man stöter emot lite, då är den felkonstruerad.


Det är precis detta jag menar. Det är skillnad på att tappa den rakt i gatan och stöta emot lite.

Speciellt första gången det hände tippade min ryggsäck en knapp 1/2 meter in i ett skott av trä på en båt. Sen var den veckan förstörd. Det var verkligen ingen hård smäll. Jag tycker än idag att den borde klarat det. Felkonstruerad eller inte men jag tycker verkligen att den är för skör för att tas med på mer krävande resor i alla fall. Det är min grundade mening.

Reser man under obekväma förhållanden exv. så får alltid kameran nån törn då och då. Det måste de klara annars kan man lika gärna lämna grejorna hemma eller köpa en liten bra kompaktkamera istället. Det är oftast lättare att skydda en mindre kamera än en stor och det är verkligen surt och svettigt att släpa omkring på flera kilo obrukbar fotoutrustning bara för att kamerahuset är "ett ägg" och att man själv också är ett som inte insett detta redan efter första haveriet.
 
wsaar skrev:
Jag försvarar absolut inte KM 7D. Det var ju första D-SLRen från KM och verkar i mina ögon felkonstruerad på mer än ett sätt.

Sedan håller jag inte med om "skyll dig själv" duger för att förkasta risken med att stativ välter när man ska jämföra stabiliteten hos olika kameralösningar, men det är en annan (vs) diskussion :)

(Har dock inte hunnit tappa min Sony i backen än, så kan inte uttala mig om AS där... den tål dock att slängas runt lite i en tunn väska)

Ja, den kanske i detta avseende är felkonstruerad. Men bortsett från detta så är jag nog snarare imponerad över hur mycket som annars blev rätt i första försöket med D7D. Det är verkligen en lysande kamera (det tycker de flesta som har använt en). Den var verkligen ett trendbrott. Då gnällde en del om att den saknade topdisplay och istället visade kameradata på en 2,5 tums display på bakstycket. Idag har ju alla konkurrenter med självaktning anammat det konceptet (och topdisplayernas dagar är förmodligen räknade) och även AS är här för att stanna och nu i ständigt förbättrade versioner. Dessutom är det ju en kamera som helt brutit med digitalmenymoraset. Ingen som inte vill behöver in i menyträsket utan kan styra allt via spakar och kranar. Det var och är både konservativt och nyskapande, genialt och mycket vågat samt oöverträffat effektivt och jag tror att även detta är ett grepp som kommer att få efterföljare.

Skulle annars verkligen vara intressant att veta hur stor andel KM- och Sony-reparationer som gällt/gäller defekta AS/SSS. Har inte för mig att jag ännu läst om några Sony problem med SSS, men de finns kanske de med där ute.
 
Senast ändrad:
Har inte läst hela tråden - men glöm inte att man alltid har 3års reklamationsrätt. Yrka på att det var produktionsfel på varan. Eftersom det inträffat en gång tidigare så borde det inte va några problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.