Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu finns Capture one 4 Pro för nerladdning

Produkter
(logga in för att koppla)
C1 4 hastighet

Hejsan,

Hur snabbt är nya C1 i förhållande till Lightroom 2.1? Jag upplever Lightroom som otroligt segt men jag har också en ganska gammal dator. Hade varit intressant med lite input.

Jag ska installera en demoversion av C1 och testa men jag är rädd att min dator är för gammal för att kunna göra en rättvis jämförelse. Det blir nog segt även med nya C1.

Jonas
 
Jag har verkligen sett fram mot denna uppdatering med stor tillförsikt, främst för att programmet nu har stöd för D700 och jag är himla trött på att konvertera bilderna till DNG innan C1 kan läsa filerna. Jag har haft varje variant sedan den första versionen av C1 ver 4 släpptes och inte haft ett endaste tekniskt fel eller krasch, men nu med 4,5 så kraschar programmet hela tiden och sedan när jag återstartar programmet så har det glömt bort flera parametrar som jag tidigare inte haft några problem med, till exempel vilken mapp jag sparar de editerade bilderna i och även den mapp som RAW-bilderna ska hämtas från. Surt minst sagt.
 
Hej
Jag har också gjort hela resan, sen Canon D30 tiden.
Här funkar den bra så långt jag testat.

Dock känns det som det är n lång resa till den blir lika effektiv som version 3.
* Bla har de inte gjort nått åt var lagra justeringarna och preview.
* Arbeta enbart med pilar funkar inte, man måste iderligen klicka osv. Markerar du mer än en bild och har tummarna till vänster, så får du stega upp/ner med höger/vänster istället ....

Men vissa verktyg har kommit till, bla en helt oanvändbar grej, hudfärgsjustering.
Den ser till att hela bilden får en hudfärgad nyans, inte bara huden ;-)

Kolla deras forum, finns några tips där om programfel vid start

http://forum.phaseone.com/En/search.php?search_id=newposts
 
Här är en norrman som visar hur man använder hudtonsjusteringen

http://www.youtube.com/watch?v=itqV4bcHhJU

Inte illa, heja Norge :)

Jonas, håller inte med, prova mer ska du få se :)

Torda

Om den krashar så brukar det vara att gamla versionen inte är avinstallerad.
Lätt fixat genom att tabort
C:\Documents and Settings\Your User Name\My Documents\My Pictures\Capture One Library mappen.
 
Hej
Jag har också gjort hela resan, sen Canon D30 tiden.
Här funkar den bra så långt jag testat.

Dock känns det som det är n lång resa till den blir lika effektiv som version 3.
* Bla har de inte gjort nått åt var lagra justeringarna och preview.
* Arbeta enbart med pilar funkar inte, man måste iderligen klicka osv. Markerar du mer än en bild och har tummarna till vänster, så får du stega upp/ner med höger/vänster istället ....

Men vissa verktyg har kommit till, bla en helt oanvändbar grej, hudfärgsjustering.
Den ser till att hela bilden får en hudfärgad nyans, inte bara huden ;-)

Kolla deras forum, finns några tips där om programfel vid start

http://forum.phaseone.com/En/search.php?search_id=newposts

Tack för tipset och efter att sökt runt i Phaseones forum så löste det sig, då man fick avinstallera programmet, plocka bort ett par Capture One-mappar och därefter återinstallera programmet och nu fungerar det som det ska, utan ett endaste fel.
 
Här är en norrman som visar hur man använder hudtonsjusteringen

http://www.youtube.com/watch?v=itqV4bcHhJU

Inte illa, heja Norge :)

Jonas, håller inte med, prova mer ska du få se :)

Torda

Om den krashar så brukar det vara att gamla versionen inte är avinstallerad.
Lätt fixat genom att tabort
C:\Documents and Settings\Your User Name\My Documents\My Pictures\Capture One Library mappen.


Du hann posta före mig, men jag var noga med att avinstallera programmet innan jag installerade det nya, däremot så följde jag Ditt råd i forumet med att ta bort ett par andra mappar. Mycket bra med support i flera forum, tack så mycket.
 
I går så installerad jag C1 4 Pro och testade lite. Det var nog något snabbare än Lightroom 2.1 men inte så mycket, men det kan ju bero på min långsamma dator. Hur som helst så har jag lite svårt att förstå alla menyer/paneler, det känns inte så strukturerat som Lightroom. En massa olika paneler som ska klickas fram, hade nog hellre sett att man samlat fler funktioner på ett och samma ställe.

Jag letade efter möjligheten att lägga C1 filerna någon annanstans än i undermappar för själva bildfilerna men jag hittade inget. Jag har lite svårt för att programmen skapar en massa undermappar där jag har mina bilder, jag vill själv kunna ställa in vart dessa filer/mappar hamnar.

För min del känns Lightroom som en mer genomtänkt produkt som vänder sig till en bredare massa. Det finns säkert en massa bra funktioner i C1 men för mig är nog C1 programmet. Dock ska jag prova lite till, man har ju 30 dagar på sig att testa.

Huruvida C1 eller Lightroom ger de bästa bildresultatet vill jag vara låta osagt. I mitt tycke ger båda bra resultat sedan vilket som är bättre eller sämre är nog en smaksak mer än en verklig skillnad i bildkvalitet.

Jonas
 
Filmen tillförde inget.
Precis som jag skrev, det är inte direkt användbart då man inte maskar ut bara huden, i filmen ser man hur allt runt henne blev svagt brunt.

Vore bättre Ni la krutet på filhanteringen så man kan ha skrivskyddade originalrawfiler i ett nätverk och alla previews skilt från bilderna. Det är basic sunt förnuft man bara delar ut läsrättigheter till originalfilerna. Ni skryter med att originalen aldrig modifieras, men kräver de är skrivbara!!

Som det är idag är Capture one inget för den som bara kör DSLR.

Produktern är inte ens i närheten i användbarhet mot de betydligt billigare och tom gratisprodukter som finns idag.
Skillnaden i bildkvalite kan vi amatörer inte se.

Dock så är den vass för ett smalt segment, de som verkligen är proffs och har extrema krav på färger och varenda detalj som kan krämas ur en session.

Men inget man skall nysattsa på idag som DSLR användare anser jag, Phase One prioriterar inte de saker som lyfter oss amatörer.


Roine

Här är en norrman som visar hur man använder hudtonsjusteringen

http://www.youtube.com/watch?v=itqV4bcHhJU

Inte illa, heja Norge :)

Jonas, håller inte med, prova mer ska du få se :)

Torda

Om den krashar så brukar det vara att gamla versionen inte är avinstallerad.
Lätt fixat genom att tabort
C:\Documents and Settings\Your User Name\My Documents\My Pictures\Capture One Library mappen.
 
Uppgradering!

Jag har betald licens för Capture One 3.7.4, samt Capture One 4. Försöker uppgradera till Capture One 4 Pro, men det som händer är att uppgraderingen endast blir Capture One 4.5. Vad gör jag för fel?
 
Hej
Det står inte pro nån stans

Utan du får kolla om tex färghanteringen är utökad.

I manualen är vissa sidor taggade i övre hörnet, Pro. Kolla om du har dessa finktioner
 
Hej
Det står inte pro nån stans

Utan du får kolla om tex färghanteringen är utökad.

I manualen är vissa sidor taggade i övre hörnet, Pro. Kolla om du har dessa finktioner

Hej!
Men vad jag kan förstå så är Capture One 4 Pro bara på engelska,
efter uppdatering så har jag capture One 4.5 på svenska. Skall det vara så?
Mvh Leif
 
Kolla under Help
Licens där, stär det pro under nyckeln som visas?

Hej!
Har delete allt som har med Capture One att göra, men jag fick aldrig typ: lens correction symbolen i verktygsmenyn någon gång jag installerade om programet. Man betalar dyra pengar för licenser, då bör Capture One inte släppa program innan de fungerar.
Mvh Leif
 
Hej
Öppna ett supportcase
De är ruggit snabba på att svara och man får en bra dialog med supporten.
Har gjort det ett par ggr. Dock är svaren ibland goddag yxskaft, men står man på sig förfinas det snabbt.

Roine
 
Hej
Öppna ett supportcase
De är ruggit snabba på att svara och man får en bra dialog med supporten.
Har gjort det ett par ggr. Dock är svaren ibland goddag yxskaft, men står man på sig förfinas det snabbt.

Roine

Tack Roine för dina svar!
Jag får ta tjuren i hornen, och börja prata danska!
Mvh Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.