Annons

Nu e man med i D200-klubben

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionheart

Aktiv medlem
Äntligen fick man loss lite pengar, sålde av sin D70 och nu står man med en D200 i handen. Kan inte släppa den. Den är helt underbar. Inställningsmöjligheter i det oändliga, ruskigt snabb AF (betydligt snabbare än D70), ett ergonomiskt underverk och att bildkvalitén slår det mesta är ju inte helt fel det heller.

Jag tog en massa testbilder igår och jag misslyckades nog inte med en enda. Auto-ISO är väl genomtänkt. Riktigt bra att man kan se vilken ISO den väljer och att den inte bara trycker upp den i ISO1600 som D70:n kunde göra ganska ofta. Sätt igång blixten så går den ner till ISO100 direkt.

"Three kings" knapparna QUAL, ISO och WB är lättåtkomliga och väldigt användbara.

Och sen säger jag bara en sak: Sökaren och LCD:n rockar fett. Man kan knappt slita sina ögon från den.

Nu saknas bara en bättre manual än original-manualen. Hade inte varit helt fel med Thom Hogan's D200 guide. Även om den kan bli lite väl "overkill" som jag märkte med Hogan's D70 guide. Men han är bra på att ta upp hur allting hänger ihop, vilka värden och inställningsmöjligheter som gör vad och i vilka situationer som dom gör sig bäst.

Nu ska jag försöka hitta något att klaga på men jag tvekar om jag kommer att hitta något allvarligt. Ska fortsätta att posta mina intryck och funderingar. Fråga gärna!

Mvh
Dennis

Nej, självklart så är jag ute efter att ta bra bilder. Tekniken ligger bara till grund för det jag vill kunna göra med ett DSLR. Det kändes som ett naturligt steg i utveckligen för min del.
Kommer mest använda den för privat bruk men dom gångerna jag frilansar så tror jag säkert D200 kommer göra bra ifrån sig. Den verkar komma bra överens med min 70-200VR. Nu saknas bara en 12-24 eller en 17-55. Får se vilken jag bestämmer mig för nu initialt.

D70:n tjänade mig bra under två år och jag har aldrig varit speciellt besviken på den. Den har aldrig haft några konstigheter för sig men den kändes dock lite plastig och lite för lätt för de tyngre objektiven. Dessutom saknade jag en del funktioner, en större LCD och bättre sökare och ett mer rubust hus. Och vertikalgreppet har jag alltid saknat.

Jag med !
Min D70 packade ihop i helgen och jag skulle fota ganska mycket i veckan. Kameradoktorn hade D200 på hyllan visade det sig, så jag slog till i måndagskväll.
I går, tisdag, skulle jag göra en studiofotgrafering. Jag var lite nervös för hur kameran skulle fungera och framförallt för batteritiden som inte skall vara den bästa direkt, men allt funkade klockrent och jag tog över 200 bilder på ett batteri. Batteriet hade jag satt i laddaren på kvällen och det blev klart när jag skulle gå och lägga mig, då tog jag ur det och satte in det igen i laddaren och lät det liggga där under natten.

Jag har dock hittat en negativ defaultinställning:
Bildräknaren börjar om på 0 då man byter cf-kort. Men det fanns en inställning för det upptäckte jag när jag hade läst manualen igen efter studiofotograferingen och visste vad jag letade efter.

Min förhoppning är ett autofokusen hänger med lite bättre, med flera mätpunkter, vid sportfoto (=hästfoto).
Skall ut och testa autofokusen ikväll på barnen. :)

Du behöver inte oroa dig. På Fotosidans studiofotokurs brände jag iväg 150 bilder med ständiga omfokuseringar. Inte en enda var oskarp pga att autofokus hade missat. Okej - ljuset var bra men D70 missar betydligt oftare.

Och även vid skidåkning har af suttit mycket bra. Men tänk på att inget af, ens på proffskamerorna, är perfekt. Många proffs väljer förfokusering i snabba lägen vid till exempel alpin skidåkning.

Auto-iso är det bästa som finns på Nikon jämfört med Canon! Därför att man kan välja kombinationer av bländare och tid som funkar och iso anpassar sig automatiskt. På D200 ser man dessutom värdet i sökaren. Auto-iso i kombination med spotmätning och exponeringslås. Aahhh - en oslagbar kombination för bra exponerade bilder.

Leve auto-iso!! Manuellt iso tillhör filmåldern.

Slowfinger skrev:
Auto-iso är det bästa som finns på Nikon jämfört med Canon! Därför att man kan välja kombinationer av bländare och tid som funkar och iso anpassar sig automatiskt. På D200 ser man dessutom värdet i sökaren. Auto-iso i kombination med spotmätning och exponeringslås. Aahhh - en oslagbar kombination för bra exponerade bilder.

Leve auto-iso!! Manuellt iso tillhör filmåldern.

Håller helt klart med. Auto-ISO är det enda jag saknar på min Canon 350D...

P-O? Säljer kameradoktorn nikongrejer via svensk leverantör eller hittar de grejerna utomlands?

Hade de fler än en D200?

Lycka till med din nya kamera, jag har lite frågor som jag inte har riktigt koll på angående D200'an.

Hur bra funkar Serie-Servo fokus på D200'an ?

Är det fler en bara den mittre fokuspunkten som är korsformad ?

kent.

Zoso skrev:
Lycka till med din nya kamera, jag har lite frågor som jag inte har riktigt koll på angående D200'an.

Hur bra funkar Serie-Servo fokus på D200'an ?

Är det fler en bara den mittre fokuspunkten som är korsformad ?

kent.

Jag tycker AF funkar kanon! Har inte riktigt koll på motivföljning och sånt dock..

Kan då svara på den andra frågan iaf: Det är bara den mittersta som är korsformad.

Ola: Svensk importör.....hmmm jag vet inte. Jag frågade inte. Men jag antar det. Jag fick iallafall med en svensk instuktionsbok och stämplad garantisedel.
De hade fått in en hög D200 förra veckan. Jag hade inte ställt mig i kö förutom att jag la undan en i måndags morse, så jag antar att de hade fått så många att deras kö är tom och de kan sälja kameror rakt över disk.
Ta och ring dem imorgon och kolla om de har några kvar.

Mushkot skrev:
Kan då svara på den andra frågan iaf: Det är bara den mittersta som är korsformad.

Det var som fa... Jag trodde faktiskt Multi-CAM 1000 var mer avanserad en så, man får ju läsa överallt att D200'an är en mini D2x, då är det väldigt stor skillnad på autofokusen i allfall.

Vad är det som skiljer autofokussystemet i D200 från D70 då ?

Är det bara antal punkter ?

kent.

Zoso skrev:
Det var som fa... Jag trodde faktiskt Multi-CAM 1000 var mer avanserad en så, man får ju läsa överallt att D200'an är en mini D2x, då är det väldigt stor skillnad på autofokusen i allfall.

Vad är det som skiljer autofokussystemet i D200 från D70 då ?

Är det bara antal punkter ?

kent.

D200 har ett 11-punkts autofocus-system. Vad som skiljer AF-intelligensen mellan D70 och D200 låter jag vara osagt men helt klart i användandet märker man stor skillnad. Fokuserar snabbare, betydligt fler valmöjligheter. Upplever också det lättare att välja fokus-punkt och rutnätet som man kan slå på i sökaren som jag gillar skarpt.

Ja, det stämmer men jag tycker ändå det känns lättare och bättre med AF systemet på D200 än D70. Men det kanske bara jag som är nykär =)

Lionheart skrev:
D200 har ett 11-punkts autofocus-system. Vad som skiljer AF-intelligensen mellan D70 och D200 låter jag vara osagt men helt klart i användandet märker man stor skillnad. Fokuserar snabbare, betydligt fler valmöjligheter. Upplever också det lättare att välja fokus-punkt och rutnätet som man kan slå på i sökaren som jag gillar skarpt.

Den kanske har den samma processor som D2 kamerorna, dom har ju också 11 punkters system fast med den skillnaden att 9 punkter är korsformade, kanske är det bara antalet korsformade punkter som skiljer.

Rutnätet är jag avundsjuk på, tycker det är märkligt att den funktionen saknas på D2 serien.

kent.

Har en D200 på g nu, men undrar en sak.

Ingår detta vita lcdskydd eller köpes det separat? Har enbart beställt ett d200hus.

//Lorryquai

Bilagor

• lcdskydd.jpg
    lcdskydd.jpg
    38.2 KB · Visningar: 519
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar