Annons

Nu e´ja´arg

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte lätt att veta vad som gäller. Juristerna på Bengtsfors kommun har i alla fall hjälpt till att tolka PUL i en handledning till kommunen.
Nja, det är ganska lätt att veta vad som gäller. Kommunens jurister har helt rätt när de skriver:

2007 trädde en förenkling av lagen i kraft som innebär att bilder får publiceras
utan samtycke så länge man inte kränker den personuppgifterna avser (den
fotograferade).

Men, som sagt: Publiceringsregler är en annan diskussion.

Det växande problemet kanske är ett växande problem för att folk som dig gör det till det. Inte *** skulle jag vilja ha någon fotograf fotografera mina ungar (om jag hade några) som svär till mig och som nästan vill slå mig på käften.

Hade folk bara varit mer trevliga och visat respekt för dem man tar kort på hade det inte varit ett växande problem. Man märker ofta fort om det är "läge att fråga" eller om det bara är att knäppa på.

Not

Nja, det är ganska lätt att veta vad som gäller. Kommunens jurister har helt rätt när de skriver:

Men, som sagt: Publiceringsregler är en annan diskussion.

Jag tycker det är högst relevant. Hur ska en arg pappa veta om du tänker lägga upp dina bilder (på hans dotter) på din hemsida? Det är väl i högsta grad vid ett sådant här tillfälle man inte ska gorma och vara otrevlig utan i stället förklara och artigt be om lov?! Eller?

Det är väl i högsta grad vid ett sådant här tillfälle man inte ska gorma och vara otrevlig utan i stället förklara och artigt be om lov?! Eller?
Det håller jag helt med om. Och det är väl just det TSs inlägg och resten av diskussionen handlar om. Jag förstår fortfarande inte riktigt vad lagtexter (i synnerhet inte lagar gällande publicering) har med saken att göra.

Jag hoppas att startinlägget är ett dåligt skämt.
Tyvärr finns det folk som säker sig som flugor till koskit där det finns lagar att stödja sig på som kan ge legitimitet åt en önskan att jävlas med andra.
I gränslandet mellan lag och vett... typ.

Tror inte vi behöver spilla mer krut på det här.

Diskussionen handlar väl både om 1. att det är tillåtet att fotografera utomhus samt 2. att det hör till vanligt hyfs att be om lov innan man fotar folk och att respektera dem som inte vill vara med på bild.
Detta är väl frihetens dilemma. Man brukar säga "gör vad du vill så länge det inte skadar någon annan".

När det kommer till publicering av bilder finns PUL.

Hålller i övrigt med Lars E

Jag förstår båda sidor faktiskt.

TS är förbannad över situationen, att han inte gjort något fel och plötsligt är någon i nyllet på honom och säger att han inte får göra något (Ungefär som dom poliser som vägrar låta fotografer filma/fota dom på allmän plats)

Men som föräldrer (jag är inte det) så är man så klart rädd om sina barn. Om man ser någon fotografera ens barn är nog inte det första man tänker

"Oh han vill ha bild på mina vackra änglar"

Utan "What the fuck, djävla pedofil försöker fota mina barn".

Jag är 26 år gammal och skulle fan undra varför folk fotar mig, kartlägger dom mig? Ska dom djävlas med mig? Och ändå är jag vuxen.

Jag förstår ilskan, men i såna stunder ska man nog förklara att lagen säger si och så, och att du är en fotograf som fotograferar lite allt möjligt, ge honom adressen till din sida, vad som helst.

Det ger också pappan ett inre lugn senare. Så han inte går runt och är rädd att det t ex finns en pedofil i närheten som försöker fota hans barn.

Om man är arg allt oftare, och känner att man vill skada folk, då är nog inte adressen till hemsidan viktigast. utan adressen till närmsta psykolog-mottagning.

Om man frågar först får man inga bra bilder. Fota först, fråga efteråt, och var civiliserad och lugn. Oftast inga problem. Vill någon inte vara med på bild är det ju bara att acceptera, inget konstigt med det. Men jag skulle aldrig radera några bilder från minneskortet, då får dom döda mig först.

Om man frågar först får man inga bra bilder. Fota först, fråga efteråt, och var civiliserad och lugn. Oftast inga problem. Vill någon inte vara med på bild är det ju bara att acceptera, inget konstigt med det. Men jag skulle aldrig radera några bilder från minneskortet, då får dom döda mig först.

Fotografen: Hej, jag har tagit lite kort på dig, undrar om det går bra?
"Modell": Nej, faktisk inte.
Fotografen: Helt ok, då sparar jag dom.

Varför frågar du???!?

Kanske det första vettiga svaret på min tråd.
Men det är svårt att vara "civiliserad och lugn" när pappan
förbjuder mig eller grannen säger åt mig att fråga först i en
ovänlig ton och andra är på mig på liknande sätt.

Och det är skrämmande att nästan 100% i denna tråd
verkar vara emot dokumentärfoto/gatufoto.
Det säger en del om samhällsklimatet idag i Sverige.
Slutsatsen blir att det antagligen blir förbjudet med kamera
på offentliga platser om 10-15år, utom om man har presskort.

Nu drar du orimliga slutsatser åter igen, jag är inte på något vis emot dokumentärt foto, men tycker att de är konstigt att man ska behöva ta till fysiskt våld och svordomar för att försvara sin rätt att fotografera på allmän plats.

Snarare så att du verkar vara emot allemansrätten? De är inte heller olagligt att stå på allmän plats.

Det som framgår av inläggen i tråden är att nästan 100% tycker att du har betett dig buffligt, inget annat. Gatufoto som genre har inte diskuterats. Det finns många gatufotografer som inte har de problem du beskriver här.

Jag tycker för min del att den ton du slår an säger mer om detta klimat.
Varje "fotograf" som till det yttersta propsar på sin "rätt" (legal & moralisk) att fotografera och som rent ut sagt skiter i andra på det sätt du beskriver förstör för andra fotografer. Det tycker jag är trist.
Dessutom brukar sådana bilder bli rätt mediokra...

Då tolkar vi nog folk väldigt olika (både i den här tråden och irl, har jag en känsla av). Jag har inte sett någon som verkar vara emot dokumentärfoto/gatufoto. Däremot tycks nästan 100% i denna tråd vara överens om att man bör bete sig som folk. Både med och utan kamera.

Kanske det första vettiga svaret på min tråd.
Men det är svårt att vara "civiliserad och lugn" när pappan
förbjuder mig eller grannen säger åt mig att fråga först i en
ovänlig ton och andra är på mig på liknande sätt.

Slutsatsen blir att det antagligen blir förbjudet med kamera
på offentliga platser om 10-15år, utom om man har presskort.

Inte alls.
De flesta är däremot överens om att man ska visa hänsyn och respektera att folk inte alltid vill vara med på bild.
Om någon sträcker fram en hand eller ställer sig framför barnet så är denne i sin fulla rätt till detta, finns inga skäl att bli upprörd över detta.

Och speciellt fotografering av barn kan många gånger vara känsligt.

Min slutsats är att om man bara busar på och hävdar lagrätt i alla lägen på så kommer man att förstöra för övriga eftersom det DÅ finns fara för lagändringar.

Senast ändrad:
Nu drar du orimliga slutsatser åter igen, jag är inte på något vis emot dokumentärt foto, men tycker att de är konstigt att man ska behöva ta till fysiskt våld och svordomar för att försvara sin rätt att fotografera på allmän plats.

Snarare så att du verkar vara emot allemansrätten? De är inte heller olagligt att stå på allmän plats.

Jag frågade just hur man ska försvara rätten att fota, se #1
Jag tror jag fått lika många (5-10) "kommentarer" på att jag fotat
människor i år som alla tidigare år.

Svordomar hjälper nog inte, du tänkte kanske på att jag svor åt pappan?
Jag gjorde det istället för att anmäla pappan, men eftersom det är Finskt
territorium vet jag inte vad lagen säger, allmän plats vet jag inte heller om
det är på färjan.

Jag är för allemansrätten, men exakt hur den gäller på Åland vet jag inte.
Pappan förbjöd mig att fota dottern vilket åtminstone i Sverige måste vara
olagligt och ställde sig demonstrativt i vägen för mig.
Det kallar jag för ett aggressivt beteende och det minsta jag kunde göra
var att svära åt honom.

Hur du får ihop det med allemansrätten är svårt att förstå.
Då kan jag ställa mig framför din bil när du tänker köra den,
och förbjuda dig att köra och hänvisa till allemansrätten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar