ANNONS
Annons

Nu e´ja´arg

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Det händer allt oftare, tex:
Plåtade en granne med ungar som jag mötte.
Jag satt på en parkbänk och provade filmfunktionen
med kameran på en tjej som gick på gatan.
Stod och väntade på att gå av Eckerö linjens färja vid Eckerö
i Tisdags när jag såg en 4-5? åring som låg på golvet
och "trampade/stampade" på dörrarna.
Jag skruvade upp Iso och skulle precis ta en bild när pappan
ställde sig i vägen och sa att jag inte fick plåta flickan.

Grannen med ungarna påpekade att jag inte hade frågat
om jag fick plåta dom...
Tjejen som jag provfilmade sa något argt om att jag inte fick plåta...

När "grodorna" slängs i ansiktet på mig är både ögonblicket över
och naturligtvis rätt fotostämning hos mig bortblåst.
Till pappan på färjan sa jag att det inte är fotoförbud och
kallade honom senare för j-a idiot när han fortsatte att hindra mig.

Men vid närmare eftertanke är det inte idioter jag träffat på
utan fascister eller nåt liknande som inte bryr sig om lagarna
och antagligen vill ha en polisstat...

Vad tycker ni, skulle jag slagit pappan på käften,
eller anmält honom på färjan?

Vad ska vi göra åt det växande problemet?

Att folk säger till dig att de inte vill att du fotograferar dem/deras barn har jag svårt att de som ett "växande problem". Har man normal hyfs gör man givetvis som de säger och bråkar inte om det.

Att kalla någon för en j*vla idiot löser sällan problem och jag ser inte varför han ska ha mindre rätt att ställa sig någonstans på allmän yta, även om du har rätt att fota på platsen så har han rätt att befinna sig där.

Om du hade slagit honom på käften hoppas jag på att han bemött dig med en polisanmälan istället, fysiskt våld är knappast lösningen på ett dylikt problem. Dedär om polisstat vet jag inte var du fått de ifrån, ta en bulle och en kopp kaffe och njut av vädret istället =)

Må vara lagligt, men är det moraliskt rätt, att kräva att personer du inte känner ska vara med på foto?

De må kanske inte känna till, att du har laglig rätt att plåta, men du har en moralisk skyldighet att förstå att alla du ser kanske inte vill bli plåtade, allra mest barn vars föräldrar du bevisligen inte frågat.

Kör på inslagen linje och stå ut med att folk kommer ställa sig i vägen för det du vill plåta, som tidigare sagt: De har rätt att befinna sig var de vill på offentlig plats.

Varför inte acceptera att vissa inte vill få sina barn fotograferade av helt okända äldre män? Och sedan vill du slå farsan på käften? Ne jag tror det är dig det är fel på och inte dessa människor...

Vet inte om det här är ett växande problem, men många "icke-fotografer" verkar ha väldigt dålig koll på vilka lagar och förordningar som faktiskt gäller.

Sedan kan man ju vara lite juste och låta bli att fotografera någons barn om de ber om det. Det förhindrar ju inte att man upplyser om vilka lagar som gäller på ett sansat sätt.

Kan också tycka att du har varit lite "klumpig". Vi som tillhör den skaran där "bäst före datum" har gått ut bör tänka oss för innan vi plåtar okända barn och unga kvinnor/tjejer. Jag brukar fråga om det är OK innan och ge dem mitt visitkort. Om de vill ha några av bilderna för skärmvisning, så ber jag dem maila mig. Är de inte intresserade, utan vill vara anonyma så hör de inte av sig. Jag har faktiskt aldrig haft några problem. I princip så har jag alltid fått ta lite bilder. Vanligaste frågan är vad jag skall ha bilderna till. Till min portfolio brukar duga som svar. Till saken hör att jag alltid släpar min fotoväska. Bara den brukar signalera att jag är seriös.

Vad ska man säga?

Det händer allt oftare, tex:
Plåtade en granne med ungar som jag mötte.
Jag satt på en parkbänk och provade filmfunktionen
med kameran på en tjej som gick på gatan.
Stod och väntade på att gå av Eckerö linjens färja vid Eckerö
i Tisdags när jag såg en 4-5? åring som låg på golvet
och "trampade/stampade" på dörrarna.
Jag skruvade upp Iso och skulle precis ta en bild när pappan
ställde sig i vägen och sa att jag inte fick plåta flickan.

om jag fick plåta dom...

Jag undrar vem som inte bryr sig om lagarna. Tar du en bild t.o.m. på allmän plats med minderåriga som huvudmotiv där man kan identifiera dessa bör man alltid be om målsmans tillåtelse. Det är dessutom enligt PUL (personuppgiftslagen) förbjudet att publicera (t.o.m. på sin egen hemsida) dessa bilder utan tillåtelse. Oavsett hur närgången bilden är och om personen är huvudmotiv så bör man enligt vanligt hyfs fråga först. Alternativet är givetvis att vara så diskret att det inte syns att man fotar och sedan se till att personen inte går att identifiera om man på något sätt publicerar bilden. Inte särskilt svårt och inte något man behöver svära åt på ett forum som detta.

Vet inte om det här är ett växande problem, men många "icke-fotografer" verkar ha väldigt dålig koll på vilka lagar och förordningar som faktiskt gäller.
Det är möjligt, men det har väl inget med diskussionen i den här tråden att göra.

Det är dessutom enligt PUL (personuppgiftslagen) förbjudet att publicera (t.o.m. på sin egen hemsida) dessa bilder utan tillåtelse.
Nej, det är det inte. Det är fullt lagligt. För övrigt har väl trådstartaren inte öht diskuterat publicering, jag tror den här diskussionen blir tillräckligt lång även om vi håller oss till ämnet. ;-)

Du tror inte att det kan ses och kännas rätt creepy att en främmande person propsar på att plåta andras ungar hej vilt? Jag hade tagit min unge och gått därifrån och nog är det fotografen som är lite av en en idiot om han inte respekterar att jag och mitt barn inte vill vara med på hans bilder. Även om man som fotograf har all rätt att plåta andra så kan man åtminstone visa så pass mycket respekt och hyfs att man låter bli om man märker att folk tar illa vid. Man kan upplysa dem om rätten man har, men sedan back off om de inte ber om att bli plåtade. Det finns ju några miljoner andra människor än just dessa att plåta så varför hänga upp sig på dem?

Vad det inte exakt det TS skrev och beklagade sig över?
Tre exempel över människor som inte ville att han skulle fotografera på allmän plats
TS klagade över att några personer inte ville att han skulle plåta dem/deras barn.

Du diskuterade att folk eventuellt har "dålig koll på vilka lagar och förordningar som gäller". Det är inte "exakt" samma sak.

Jag skulle aldrig i livet fota människor på ett sätt som skulle få dom att ogilla det. Frågar alltid först.

Det kan finnas många anledningar till att någon inte vill fotograferad eller att ens barn skall bli det. Skyddad identitet t.ex.
Så om någon klart och tydligt signalerar att de inte vill är det nog bara att plocka ned kameran och gilla läget.

Sedan finns det andra skäl till att jag skulle avstå från att rikta kameran mot främmande barn - det kan så att säga lätt missförstås. ;-)

Finns ett fint ord " Respekt" Med det menar jag att även om det är helt lagligt att fota vad man vill så kan man väl ändå visa respekt ifall någon inte vill bli fotograferad och dessutom har alla personer rätt att stå ivägen ;).

Den enda idioten är väl TS som inte visat någon respekt och dessutom kallat grannen för saker.

/Stefan

Vad gäller

Det är inte lätt att veta vad som gäller. Juristerna på Bengtsfors kommun har i alla fall hjälpt till att tolka PUL i en handledning till kommunen. Jag vet inte om det finns prejudicerande fall. Så här står det:

Personuppgiftslagen
Personuppgiftslagen (PuL) syftar till att hindra att individers personliga
integritet kränks genom behandling av personuppgifter. Att göra
personuppgifter, exempelvis bilder, tillgängliga på Internet eller i tryck är en
behandling av personuppgifter som omfattas av PuL. Även lagring av bilder
omfattas av PuL
Bilder och Internet
Huvudregeln i PuL är att bilder på personer bara får publiceras med samtycke.
Samtycke ska vara frivilligt och kan vara antingen skriftligt eller muntligt. Det
rekommenderas dock att samtycket är skriftligt då bevisbördan ligger på den
som publicerat bilden vid en tvist. Samtycke kan tas tillbaka och då ska bilder
genast tas bort.
2007 trädde en förenkling av lagen i kraft som innebär att bilder får publiceras
utan samtycke så länge man inte kränker den personuppgifterna avser (den
fotograferade). För att avgöra om en bild är kränkande måste man göra en
samlad bedömning av hur känsliga uppgifterna är, i vilket sammanhang de
förekommer, för vilket syfte de behandlas, vilken spridning de har fått eller
riskerar att få, samt vad publiceringen kan leda till.
Bilder på barn
Bilder på Internet får stor spridning och en publicering kan ge stora möjligheter
att kartlägga i otillbörliga syften. För att uppfylla kraven i personuppgiftslagen
krävs samtycke från barnen själva eller deras vårdnadshavare. Det finns inga
särskilda bestämmelser i lagen om från vilken ålder unga personer själva kan
samtycka till viss behandling, men Datainspektionen rekommenderar att ha 15
år som tumregel. Denna rekommendation ska vi följa. För yngre elever måste
vårdnadshavarna ge sitt samtycke innan bilder publiceras.
Vem ansvarar när något går snett?
Enligt lagen är det alltid den enskilde personen som publicerar som gör sig
skyldig till brott.

om jag fick plåta dom...

Du behöver förvisso inte be om lov men pappan har naturligtvis ingen skyldighet att flytta på sig bara för att du vill fotografera. Jag skulle sannolikt gjort samma sak om det var mina barn.

Jag ser inget skäl varför du skulle ha rätt att kalla honom idiot eller överväga att lappa till honom. Vad skulle det vara? Det enda problemet jag ser är din inställning till fotografering på allmän plats, du verkar inte kunna acceptera att alla inte vill vara med på bild samt att andra vill skydda sina barn. Även om man har lagen på sin sida går det bra att visa hänsyn.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.