Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är studion äntligen klar....

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
...iaf nästan klar ;)
Lite lister som skall målas bara, men det blundar jag för just nu.

Här är två bilder från själva studion, sedan har vi kök/uppehållsrum i rummet innan, men det får ni se bilder på senare :)

Jag skall testköra imorgon, ikväll fick jag inte den trådlösa styrningen av blixtarna att funka som jag ville...skall testa mer imorgon då jag inte har en slutkörd pepparkaksgubbe som hänger mig i hälarna :)
 

Bilagor

  • studio.jpg
    studio.jpg
    49.5 KB · Visningar: 2,814
Tack!

Det ska blir skoj att pröva på lite. Jag har några dagar på mig nu att få det att fungera. Jag har en fotosession med en tvåveckors baby till helgen :)

Håll tummarna för mig!

/C
 
Jag har ett Broncoloraggregat som förmodligen är äldre än mig själv :)
Men det verkar vara av kvalité man sällan skådat, för det har överlevt både en översvämmning och en åktur nerför källartrappen.

Jag har ingen aning om styrkan på blixtarna, men stark är de.Bara inställningsljuset är på 1000W (!). Styrkan på dem är mitt största bekymmer just nu faktiskt. Efter att ha tryckt på alla knappar och vridit på alla vred jag hittat så kom jag inte åt en större bländare än F8 trots ett 8-gångers gråfilter på linsen.

Min studio är förmodligen för liten för dessa monster till blixtar, jag hoppas hitta en lösning på bekymret för jag vill inte behöva byta ut blixtarna.


/C
 
Re: Tack!

-Catherine- skrev:
Det ska blir skoj att pröva på lite. Jag har några dagar på mig nu att få det att fungera. Jag har en fotosession med en tvåveckors baby till helgen :)

Håll tummarna för mig!

/C

Hej Cathrine!

Är nybliven far till en liten en som föddes 6 december. Tänkte bara tipsa dig om att blixt till en bebis tenderar att få reaktionen som att man kör 220 V genom dem. De verkar inte tycka det är speciellt behagligt. Min upptäckt gjordes då jag sköt SB-800 upp i taket med bouncern monterad. Du verkar ju ha riktiga monster till blixtar dessutom. Men prova går ju alltid.

Har därimot tagit mycket bra bilder i befintligt dagsljus. Du har ju stora fönster så du kanske kan nyttja vintersolen på ett bra sätt tillsammans med reflexskärmar ex vis.
 
Nya blixtar...

Upptäckte att mina gamla monsterblixtar var på tok för starka för min lilla studio. Håller på att sälja dem nu och har beställt andra blixtar som är svagare.

Återkommer med bilder, jag lovar :)


/C
 
Re: Re: Tack!

Maxe skrev:
Hej Cathrine!

Är nybliven far till en liten en som föddes 6 december. Tänkte bara tipsa dig om att blixt till en bebis tenderar att få reaktionen som att man kör 220 V genom dem. De verkar inte tycka det är speciellt behagligt. Min upptäckt gjordes då jag sköt SB-800 upp i taket med bouncern monterad. Du verkar ju ha riktiga monster till blixtar dessutom. Men prova går ju alltid.

Har därimot tagit mycket bra bilder i befintligt dagsljus. Du har ju stora fönster så du kanske kan nyttja vintersolen på ett bra sätt tillsammans med reflexskärmar ex vis.

Tusen tack för tipset Johan, det uppskattas verkligen. Jo, mina blixtar är verkligen monster upptäckte jag igårkväll när jag gjorde lite testbilder. Jag har nu beslutat mig för att sälja dem och köpa andra blixtar som inte beter sig som en mindre kärnvapenexplosion. Jag tittade vad det stod för styrka på ett av blixtrören - 700 ws (!!)

Ja, idén med naturligt ljus fungerar utmärkt om det bara vore så att de hade möjlighet att komma med den lilla under de få timmar det är ljust på dagen, och de hade de ju typiskt nog inte.
Jag får göra ett försök med fast ljus om den lilla får spader av blixtljuset.

/C
 
Detta med blixtar och blixtar...

Jag sköt julkort på mina som grisar för ett tag sedan, första gången någonsin för mig med studioblixt. Jag upplevde att barnen inte ens märkte att det blixtrade, körde 300ws på 1/8, dvs knappa 40ws. Blixten varar bara cirka 1/800 så varken min sambo eller barnen "märkte" blixten. Däremot när jag kört med min 580ex så blir det mycket mer "blixt blixt". Värt att nämna är att jag körde en 120x80cm softbox på studioblixten.

Lycka till med sälj & köp!

Mvh Lazze
 
Nu har jag fått hem de nya blixtarna

Köpte paketet av Kaffebrus för 4995 och måste säga att jag är över förväntan nöjd så här långt :)

Har visserligen bara hunnit med att ta lite snabba testbilder bara för att kolla om jag kom ner på den bländare jag önskar.

Första mätningen med ljusmätaren gav mig f4-5,6 på lägsta effekt. Detta är väl helt ok, men jag vill för att kunna få ett kortare skärpedjup helst komma i närheten av f3,2.
Jag investerade tidigare i ett nd-8 filter och då kommer ju det väl till pass :)

Jag har morgondagen på mig med att övningsköra lite och bli lite varm i kläderna tills plåtningen på söndag.

Gammelblixtarna satte jag ut på annons, får se om ngn vill ha dem. I annat fall behåller jag dem, man vet ju aldrig om man får för sig att bygga ut studion :)

/C
 
Vad är det för brännvidd du tänkte använda? För jag kan tänka mig att du har väldigt kort skärpedjup om du ska använda så stor bländare, och då är det till att verkligen hitta skärpan.

Hälsningar

Robert
 
En kort period av mitt liv ägnade jag mig åt skolfotografering med en gammal Pro1 helt utan inställningsmöjligheter. Porträttfoto på bländare 11-16 blir sällan så skoj, men den var bra till gruppbilderna :)
 
R.Hammar skrev:
Vad är det för brännvidd du tänkte använda? För jag kan tänka mig att du har väldigt kort skärpedjup om du ska använda så stor bländare, och då är det till att verkligen hitta skärpan.

Hälsningar

Robert

Jag tänkte använda mitt Sigma 28-70, det är det enda objektiv i min kameraväska som har en brännvidd som funkar i mitt lilla rum. Visst funkar 50/1,8 också, men den har jag inget nd-filter till som passar eftersom det filter jag har nu har en filterdiameter på 77mm och 50án har 52mm.

Anledningen till att jag vill ha så pass kort skärpedjup är att jag vill att bakgrunden skall bli oskarp. Finns det ngt annat sätt än en stor bländare för att "blurra" bakgrunden?
 
AFE skrev:
En kort period av mitt liv ägnade jag mig åt skolfotografering med en gammal Pro1 helt utan inställningsmöjligheter. Porträttfoto på bländare 11-16 blir sällan så skoj, men den var bra till gruppbilderna :)

För gruppbilder funkar det ju, men hur gjorde du med de andra porträttbilderna?
 
-Catherine- skrev:
Jag tänkte använda mitt Sigma 28-70, det är det enda objektiv i min kameraväska som har en brännvidd som funkar i mitt lilla rum. Visst funkar 50/1,8 också, men den har jag inget nd-filter till som passar eftersom det filter jag har nu har en filterdiameter på 77mm och 50án har 52mm.

Anledningen till att jag vill ha så pass kort skärpedjup är att jag vill att bakgrunden skall bli oskarp. Finns det ngt annat sätt än en stor bländare för att "blurra" bakgrunden?

Jag kikade in på dofmaster.com och slog in dina värden med 3.2 som bländare och 70 mm till objektiv och antog att du står på ett avstånd av c:a 1.5 meter. Du får då ett skärpedjup på c:a 3 cm om du exempelvis använder en Canon 350D.

Det var vad jag medande med att ha koll på skärpan, men det ska inte vara några problem, men om du fotar bebisar som ligger ned så kanske skulle jag använda en lite mindre bländare, beroende på vilken pos den har.

Tänk på att ha det varmt och mysigt för bebisen. Jag tycker att det underlättar om bebisen placeras på ett bord istället för på golvet. Det var väl en bebis du skulle fota?

Lycka till!

Robert
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.