Annons

Nu är jag trött på att bära!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vejan

Ny medlem
Hej på er,

Glad amatör som jag är så har jag nu tröttnat på att bära min systemkamera och filmkamera med alla laddare, batterier, kortläsare och dator!
Det är bara jag i familjen som fotar och filmar och nu ska vi ut och resa i två månader med så lite packning som möjligt.
Så det är dags att köpa en liten kamera med alla funktioner som man vill ha.

Jag har läst massor av inlägg och sökt på nätet men ärligt talat det finns för mycket att välja på.

Men i alla fall, jag har lyckats hitta två kameror som är rätt lika, nu är frågan bara till er som verkar har blåkoll på utrustning vilken som är bäst. Eller är det hugget som stucket?

Canon Powershot S95 eller Canon IXUS 300 HS

Det jag behöver är ta kort och filma, enklare än så blir det inte
Skämt å sido, jag har inga större ambitioner än att ta hyfsade kort/film för att ha och visa upp för familjen och spara tills barnen blir intresserade att veta "hur det var när jag var liten"

Tack för alla svar!
/Anna

...nu är frågan bara till er som verkar har blåkoll på utrustning vilken som är bäst. Eller är det hugget som stucket? Canon Powershot S95 eller Canon IXUS 300 HS

Skillnader...........S95.............300HS
Sensor..................Liten..............Mindre
ISO/brus...............Bättre............Bra
RAW-format.........Ja..................Nej
LCD....................Bättre...........Bra
Serietagning........Långsam.....Snabbare
720p video...........24fps............30fps
Pris.....................4000kr..........3000kr

Välj själv vad som passar dig bäst

Senast ändrad:

Bra och enkel summering.

Ja, mycket bra summering. Vad händer om man ersätter S95 med den gamla S90 i stället? :)

Jag hade nog valt mellan en LX5 och en G12 - även om jag inte tror du kommer att bli missnöjd med en S95.

Själv hade jag valt nämnda kameror för att de har möjlighet till optisk sökare och för att de är suveräna ur handhavandesynpunkt. De har också en hot shoe där man kan sätta blixt och andra tillbehör.

Fördelen med en S95 är ju att den mer eller mindre får plats i skjortfickan. Väldigt smidig, liten och platt. Den kan man verkligen ha med sig överallt.

Mina förslag kan man visserligen också trycka ner i rymliga fickor, men man behöver helst en liten väska att sätta i livremmen eller annan lösning. Alternativt att man har kameran runt nacken eller i handen.

Så i slutändan handlar det nog främst om hur liten kamera du vill ha och vad du personligen anser viktigt. Samtliga kameror är jättebra och levererar fina-fina bildfiler.

Du får väl anamma samma princip som vita potentater på storviltjakt i Afrika förr i tiden använde. De hade med en särskild bössbärare, så de slapp släpa på elefantbössan när elefanten inte var i sikte.

Finns det "kamerabärare" att hyra in?

Jag hade nog valt mellan en LX5 och en G12 - även om jag inte tror du kommer att bli missnöjd med en S95.

Ja, LX5 är nog kungen som kan allt som S95 och 300HS kan tillsammans, men 50% tyngre.

G12 är ännu större/tyngre med sina 400 gram. En Nikon D3100 väger "bara" 500 gram, på med en AF-S 35/1.8 på 200 gram och vips har man en riktig kamera.

Jag hade övervägt en G11/G12 eftersom de har hotshoe för riktig blixt.
Vilket är ovärderligt omman ärpå platser med starkt solljus (stora kontraster).

Ja, LX5 är nog kungen som kan allt som S95 och 300HS kan tillsammans, men 50% tyngre.

G12 är ännu större/tyngre med sina 400 gram. En Nikon D3100 väger "bara" 500 gram, på med en AF-S 35/1.8 på 200 gram och vips har man en riktig kamera.

Det är ändå en väsentlig skillnad. Dessutom handlar det inte enbart om vikt utan också om volym.

En systemkamera är betydligt "knöligare" i sitt format och inte alls lika lätt att stoppa ner i en ficka eller mindre axelväska (tillsammans med andra saker som man också behöver). Framförallt är det ju det utstickande objektivet på en systemkamera som är kruxet.

Så länge kameran är liten nog för att lätt kunna hållas i ena handen eller rymmas i en liten smidig bältesväska så är den liten nog. Då känns den mycket sällan tung eller besvärlig att ha med sig.

Men så fort du behöver en extra väska eller måste ha kameran hängandes över axeln så blir det genast mycket jobbigare och bökigare. Det är min erfarenhet.

Hej på er,

Glad amatör som jag är så har jag nu tröttnat på att bära min systemkamera och filmkamera med alla laddare, batterier, kortläsare och dator!
Det är bara jag i familjen som fotar och filmar och nu ska vi ut och resa i två månader med så lite packning som möjligt.
Så det är dags att köpa en liten kamera med alla funktioner som man vill ha.

Jag har läst massor av inlägg och sökt på nätet men ärligt talat det finns för mycket att välja på.

Men i alla fall, jag har lyckats hitta två kameror som är rätt lika, nu är frågan bara till er som verkar har blåkoll på utrustning vilken som är bäst. Eller är det hugget som stucket?

Canon Powershot S95 eller Canon IXUS 300 HS

Det jag behöver är ta kort och filma, enklare än så blir det inte
Skämt å sido, jag har inga större ambitioner än att ta hyfsade kort/film för att ha och visa upp för familjen och spara tills barnen blir intresserade att veta "hur det var när jag var liten"

Tack för alla svar!
/Anna

Okej att kameran blir mindre men dator, kortläsare, laddare kommer du inte ifrån ändå :)

Det är ändå en väsentlig skillnad. Dessutom handlar det inte enbart om vikt utan också om volym.

Ja visst är det skillnad. Det finns bra kameror i alla storlekar så man får väga för- och nackdelar efter tycke och smak. Från S95 till LX5, G12, D3100, 550D, D7000, 7D, 5D2 eller D3X.

Vill bara flicka in med att ta en titt på olympus e-pl1, är ungefär som en kompakt kamera i storlek, priset är kanske lite högre ligger runt 4500:-

Vill bara flicka in med att ta en titt på olympus e-pl1, är ungefär som en kompakt kamera i storlek...
Nej, det är den inte. Visst är det en ganska trevlig kamera, men redan utan objektiv är den mycket större än t ex Canon S90 (som är en ganska stor kompaktkamera) och väger dubbelt så mycket. Plus optik, alltså.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto