Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är jag irriterad!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Jag har i ett par års tid använt mig av adobe camera raw. Jag bestämde mig tidigt för att dng var vägen att gå och har således använt mig av dng sen min systemkamerastart. I camera raw kunde jag använda mig av ett antal namngivningsfunktioner och valde således att döpa mina filer enligt mönstret:

2008-01-01, 125959-JJ-20D.dng

Alltså år-månad-dag, timmeminutsekund-mina initialer-kamera.dng

Nu har jag skaffat lightroom och min tanke var då att helt hoppa över camera raw. I min enfald trodde jag att jag kunde döpa filerna direkt vid konverteringen till dng som jag i sin tur tänkte jag kunde göra direkt från minneskortet. Bara det att det finns inte samma namngivningsalternativ i dngconvertern!? Irriterad är väl ett understatement. Men kanske....bara kanske är det skit bakom spakarna än en gång? Tips?

//Jerka

Men måste jag importera cr2filerna till lightroom först? Tanken var att jag i ett enda svep från minneskortet ville få döpt OCH gjort dng för att sedan importera "rätt" filer i lightroom... Men det går inte?

Du behöver inte importera cr2 filerna först, men en god idé är att spara dessa som backup.

När du importerar dina bilder från ditt minneskort, kommer du så småningom till en ruta där du ska välja vart du vill lägga bilderna på datorn.

Där väljer du File Handling > Copy photos as DNG
Sedan längre ner i dialogrutan finns det File Naming.
Välj Template > Edit... Och skapa en egen mall för hur du vill döpa dina bilder.

En bild på händelsen finns här:
www.patrikljungman.se/fotosidan.jpg

Nu har du alltså bara importerat dng filer som alla heter efter mallen 2008-01-01, 125959-JJ-20D.dng

Mvh
Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar