Annons

Nu är det dags: Canon 5D mkII eller 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Yavuz

Medlem
Nu har jag bestämt mig, dags att byta upp sig.

Har kollat runt och själv anser jag att det finns endast två alternativ för mig.

Canon 7D eller Canon 5D markII.

Nu till min fråga, när jag ändå håller på med en uppgradering ska man gå hela vägen till fullformat eller "räcker" det med 7:an?

Jag fotar endast som hobby, ibland är det några hundra kort på en vecka å ibland är det något kort på flera veckor.

Fotar mest min familj och lite annat kul, men mest mina barn när dom leker och så ibland hunden.

Är 5:an för slö för sådan fotografering?
Kommer jag att ångra ett jag inte gick hela vägen till FF?

tacksam för svar Peter

Tror inte du kommer ångra en 5d2, AF funkar bra till det mesta, visst har 7d vassare men om man inte fotar mycket action tror jag att 5d2 är rätt val.

Canon 7D är en ganska speciell kamera. Jag skulle vilja säga att om du inte vet varför du ska köpa en 7D så ska du inte köpa en 7D.

Å andra sidan gäller exakt samma sak Canon 5D.

Kanske är det en 60D du ska ha istället? En massa pengar över till trevliga objektiv eller kanske en inspirerande resa...

7d

Jag har båda och tycker nog att du ska gå på 7D. Lite nya grejor i den som jag saknar i 5DMKII
Sen är autofokussystemet i 7D så mycket bättre att jobba med än på 5:an
Priset är helt rätt på den och iso egenskaperna är inte dåligt alls i 7:an

Vad har du för optik? E-FS objektiven passar inte på 5:an eftersom spegeln slår i bakkanten på dessa. 5D stortrivs med t.ex. 17-40 och 24-70 zoomen. Med FF så blir dina objektiv "inte så långa".

Det är inga problem med att fotografera barn med en 5:a. Däremot sport - då är 7:an bättre.

Har du EF-s objektiv idag kan du inte använda dom med 5D.

jag har både 7D och 5 DMKII. använder 5d i princip hela tiden och 7D är backup vid bröllop.

det jag retar mig på 5an är:
* inte 100% sökare
* AF ibland, men oftast helt ok.
* att man inte kan sätta olika förvalda AF punkter när man växlar mellan stående och liggande bilder
*programratten har en tendens att ändra läge när man går med den på axeln, finns dock en betalfix för detta.
* batterigreppet är ca 1000kr dyrare..

men bilderna man får ur den är grymma.

Jag tycker nog både 7D och 5D2 är lite för mycket kamera med tanke på vad du ska fota och hur sällan. Det är som att jaga mygg med bazooka, klart det går men lite onödigt är det ju när man kan klappa ihjäl dem med händerna. :)

Ett billigare hus med bättre glas är nog det mest optimala alternativet för dig.

Själv så använder jag både 7D och 5D2 och 7D huset är min personliga favorit av de två för dess suveräna AF system och funktioner i övrigt, 5D2 känns som att gå tillbaka till stenåldern igen.

/ Magnus

Behöver du inte filmning och kan leva med att max använda ISO 1600 är annars 1DsII som finns beg för 10.000:- ett alternativ om man skall ha FF. Professionell AF men lite stor för många. 5D version ett för ca 6-7000:- är också ett alternativ - den "analoga" delen av kameran är samma som mark II men TFTn är mindre, sämre upplöst och visar inte färgen helt rätt. 12mp räcker långt. Den grejar ca ISO 3200 i praktiken.

Absolut 5D Mk2 oavsett orsak.

Har haft båda och har nu min andra Mk2:a. Man saknar den om man haft den.
450D som backup var grym oxå med bra linser på. Därför tipsar jag även om 500D samt 550D.
Även 5D, den första är mycket fin för runt 6-7000:-
Men 5D Mk2 kan ta magiska bilder.
7D upplevde jag som brusig över hela fältet.

Tack för ett snabbt svar (tack alla)

Känns faktiskt som om det lutar åt en 7:a, har haft det på känn hela tiden.
men tror hela tiden att jag kommer att ångra mig att jag inte gick hela vägen till FF.

Förresten det här är nog andra gången jag skriver i ett forum...vet inte hur det funkar riktigt än men jag lär mig...

ville bara skriva att bror min har en 5:a med massa lulllull och eftersom jag i dagsläget fortfarande fotar med nikon så har jag inga objektiv för canon. ville bestämma mig för hus innan jag köper "fel" objektiv. Sen är inte brorsan heller någon proffsfotograf så vi tänkte komplettera varandras väskor.

tack verkligen för alla bra och snabba råd...

Förresten det här är nog andra gången jag skriver i ett forum...vet inte hur det funkar riktigt än men jag lär mig...

ville bara skriva att bror min har en 5:a med massa lulllull och eftersom jag i dagsläget fortfarande fotar med nikon så har jag inga objektiv för canon. ville bestämma mig för hus innan jag köper "fel" objektiv. Sen är inte brorsan heller någon proffsfotograf så vi tänkte komplettera varandras väskor.

tack verkligen för alla bra och snabba råd...

Det är alltid smidigt om man kan låna optik av varandra!

Har du gott om pengar?
Känns lite sådär att lägga 30tkr på en kamera som ska användas som familjefoto?

Men har du det över så kör med 5D Mark II med antingen 24-70 eller något fast t.ex 50 1.2L
Då du säkert kommer fota en del i mörker och mycket porträtt.

Nejdå så bra har jag det inte. Lite prylbög är man kanske.
Har alltid velat ha en kamera som klarar av svagare belysning då jag
Föredrar att ha "stämningen" kvar i bilden å inte "förstöra" med blixten
Jag har hört att 5:an fixar det mycket bättre.
Men frågan är om 5:an hänger med mina barn vid lek.
Jag e så velig, har även tänkt 7d + 5d mk1.?

Ljusstarkare objektiv/sensor = snabbare kamera.
Folk stirrar sig blinda på fps tycker jag. Barns lek/pyssel hemma en vinterkväll behöver man knappast föreviga med 8 fps, för att sedan gå igenom 120 kort innan man hittar det "perfekta kortet".

Ett Canon 7D +Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM http://http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osca
Ett litet paket som jag inte säga emot iallafall.

Men ljuskanonen 5DmkII + Canon EF 24-70/2,8 L USM ...hmmm vill ha!

Ursäkta mitt upprepande svar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto