ThomasT skrev:
Jag bor i lägenhet men tror mig kunna stänga in mig själv i badrummet för att få totalt mörker.
Det går utmärkt, själv använder jag bastun. Det är ju bara vid själva laddandet av framkallningsdosan du behöver totalt mörker, alltså när filmen rullas ut ur rullen in i framkallningsdosans spiraler. När du sedan satt på locket, som också fungerar som påfyllningstratt för vätskorna, så kan du ha lyset tänt.
Hur tror ni det är möjligt eller kommer min hjärna fräta bort tack vare alla kemikalier?
Ingen fara, modern fotokemi handlar mest om citronsyra, askorbinsyra och ättika. Det sägs faktiskt att det går att framkalla svartvitt med koncentrerad apelsinjuice, jag har dock aldrig provat..
Exakt vilka prylar jag behöver (dosor, filmöppnare, kemikalier....) ?
Du behöver en framkallningsdosa med spiraler för filmen. Filmöppnare är inte absolut nödvändigt, i synnerhet inte om du har en kamera där man manuellt vevar tillbaks filmen = dra inte tillbaks den helt, lämna en "snutt" utanför.
Vad beträffar kemin så behöver du framkallare och fix och givetvis kärl att förvara det i. Bälgflaskor är gjorda för detta ändamål, själv använder jag småflaskor som innehåller så mycket som behövs för en film. Det man skall tänka på här är att luftens syre med tiden förstör framkallaren, så antingen många små proppfulla flaskor, eller bälgflaska som kan tryckas ihop allt eftersom kemin förbrukas.
Några speciella klämmor är inte absoulut nödvändigt heller, själv har jag bara böjt till ståltråd som jag krokar i filmens hål, i nederdelen med en mutter som vikt.
Går det att hänga upp film för torkning i ett torkskåp (med någon balja under att droppa i)?
Torkskåp är en dålig idé, filmen skall torka i rumstemperatur och inte för fort, vid för snabb torkning i fel temperatur kan orsaka krackelering. Dessutom kan det vara rätt så dammigt i ett torkskåp och damm som torkar fast i filmen vill du defenitivt inte ha. Någon balja "att droppa i" behövs inte heller, de ytterst få droppar som eventuellt droppar av kan du torka med en trasa, det är ju bara rent vatten, annars har du inte sköljt filmen tillräckligt. Söljningen är viktig, för om du inte sköljt tillräckligt så riskerar du att kemikalierna fortsätter att påverka filmen under lång tid, vilket då förstör den.