ANNONS
Annons

Nu är det dags att införskaffa de väsentlig framkallningsprylarna

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Jag bor i lägenhet men tror mig kunna stänga in mig själv i badrummet för att få totalt mörker. Hur tror ni det är möjligt eller kommer min hjärna fräta bort tack vare alla kemikalier?

Jag vill införskaffa allt jag behöver för att framkalla (inte kopiera) s/v. Filmen jag främst tänker framkalla är Tri-x ofta exponerad efter 400 och 800.

Exakt vilka prylar jag behöver (dosor, filmöppnare, kemikalier....) ?

Går det att hänga upp film för torkning i ett torkskåp (med någon balja under att droppa i)?

Senast ändrad:
För att framkalla filmen behöver du:
-Framkallningsdosa, köp en vettig direkt så slipper du köpa två. Paterson tycker jag funkar ypperligt.
-Filmklämmor för att hänga upp/tynga ner filmen så den hänger rakt och snyggt.
-filmutdragare är bra men inget måste-måste. Men kan man dra ut filmänden i ljus är det betydligt lättare att klippa den rak.
-Bälgflaskor att förvara kemikalier i. Vanliga PET-flaskor funkar men med bälgflaskor får du lite bättre hållbarhet då man kan få bort i stort sett allt syre ur dem.
-Något att torka av filmen med, avdragare eller sämskinn är väl det vanligaste.
-filmframkallare, fix och eventuellt vätmedel är också bra att ha liksom en äggklocka.

Jag skulle tro att det itne är några större problem att hitta mer elle mindre kompletta mörkerrum beggade för i stort sett samma pengar som du får filmframkallningsutrustningen för nytt så leta lite bland annonser.

ThomasT skrev:
Jag bor i lägenhet men tror mig kunna stänga in mig själv i badrummet för att få totalt mörker.

Det går utmärkt, själv använder jag bastun. Det är ju bara vid själva laddandet av framkallningsdosan du behöver totalt mörker, alltså när filmen rullas ut ur rullen in i framkallningsdosans spiraler. När du sedan satt på locket, som också fungerar som påfyllningstratt för vätskorna, så kan du ha lyset tänt.

Hur tror ni det är möjligt eller kommer min hjärna fräta bort tack vare alla kemikalier?

Ingen fara, modern fotokemi handlar mest om citronsyra, askorbinsyra och ättika. Det sägs faktiskt att det går att framkalla svartvitt med koncentrerad apelsinjuice, jag har dock aldrig provat..

Exakt vilka prylar jag behöver (dosor, filmöppnare, kemikalier....) ?

Du behöver en framkallningsdosa med spiraler för filmen. Filmöppnare är inte absolut nödvändigt, i synnerhet inte om du har en kamera där man manuellt vevar tillbaks filmen = dra inte tillbaks den helt, lämna en "snutt" utanför.

Vad beträffar kemin så behöver du framkallare och fix och givetvis kärl att förvara det i. Bälgflaskor är gjorda för detta ändamål, själv använder jag småflaskor som innehåller så mycket som behövs för en film. Det man skall tänka på här är att luftens syre med tiden förstör framkallaren, så antingen många små proppfulla flaskor, eller bälgflaska som kan tryckas ihop allt eftersom kemin förbrukas.

Några speciella klämmor är inte absoulut nödvändigt heller, själv har jag bara böjt till ståltråd som jag krokar i filmens hål, i nederdelen med en mutter som vikt.

Går det att hänga upp film för torkning i ett torkskåp (med någon balja under att droppa i)?

Torkskåp är en dålig idé, filmen skall torka i rumstemperatur och inte för fort, vid för snabb torkning i fel temperatur kan orsaka krackelering. Dessutom kan det vara rätt så dammigt i ett torkskåp och damm som torkar fast i filmen vill du defenitivt inte ha. Någon balja "att droppa i" behövs inte heller, de ytterst få droppar som eventuellt droppar av kan du torka med en trasa, det är ju bara rent vatten, annars har du inte sköljt filmen tillräckligt. Söljningen är viktig, för om du inte sköljt tillräckligt så riskerar du att kemikalierna fortsätter att påverka filmen under lång tid, vilket då förstör den.

Angående torrkskåpet, jag menar givetvis ett avstängt skåp som står i rumstemperatur. Fungerar det, hur har andra löst det i hemmet?

Jag hänger alltid både film och RC-kopior i rent torkskåp och på svag värme (=rumstemp med blåst ungefär.) Har aldrig haft problem varken med torkfläckar krackelering eller annat. Häromkvällen lade jag tom fiberkopior med ytan nedåt på tyg i torkskåpet på samma låga värme och även det tycks funka. De är iaf tagna ur press nu och ser fina ut de med. Får se om 50 år om jag säger samma då, men film är jag säker på att det funkar topp i torkskåp om du inte har megahög värme..

(torkskåp kan vara mer dammfria än öppna ytor där dammet far runt..)

Jag tänkte lägga en beställning på detta från Photax (Finns det billigare?) :

1. Paterson Universaldosa med 1 spiral 280 kr.
1 extra spiral. 95 kr (Prisvärt...)
1 sköljslang
1 Hansa termometer. 59 kr. Bör jag skaffa två en till fixet och en till framkallningen?
1 Hansa filmklämmor (2st) 65 kr
2 kemitrattar
2 bälgflaskor 0,5-1L 90 kr - Vill inte ha för mycket ståendes framme som blir dåligt, det bör räcka med 1 l fix och en 1l framkallare? Bör man ha en falska för avbrytningsbadet också?
2 st mätglas - Hur stora skall dessa var? 300 ml borde räcka?

Svara gärna på de punkter jag behöver hjälp med!

Kemin jag tänkte satsa på är
Framkallning - Kodak D76, 3,8L pulverform - 79:-
Avbrytning/(stop?) - Vet inte om jag ska ha något? Vad rekommenderas?
Fix - Kodak Fixer 3,8L pulverform - 109:-

Hur ser valet av kemi ut?

Utöver det lite småsaker som en pärm med negativfickor, det är nog bästa att få ordning på prylarna från början. En
framkallnings för dummies och ett par handskar.
Som klocka hade jag tänkt använda mobiltelefonen. Det bör fungera utan problem?

Ni får ursäkta att jag är så frågvis men ni får se det som en investering. När jag lärt mig det här kommer jag säkert hjälpa ett tiotal som i sin tur hjälper ett tiotal var...

Du behöver inte stänga in dig i ett mörkt rum för att framkalla film. Bara för att ladda dosan med filmen. Sedan kan du vara i köket på diskbänken, i tvättstugan eller var det passar i ljuse när du framkallar. X-tol lär vara mindre skadlig både för dig själv och naturen än D-76 som innehåller Hydrokinon vilket är skadligt vid långvarig och regelbunden exponering. Använder själv X-tol och den är minst lika bra som standardframkallare. Vet dock inte om den finns i mindre förpackning (köper själv storförpackning då jag framkallar ganska ofta). Vad gäller filmtorkning så gör jag det i badrummet på tvättlinan över badkaret. Relatuivt dammfritt där. Använder värmedel i sista sköljvattnet innan upphängning för bättre avrinning (bara några droppar i vattnet) så slipper jag torkfläckar. Men det kan också ha att göra med vattenkvalitén. Har inte speciellt hårt eller kalkhaltigt vatten där jag bor.

Ingen anmärkning på kemin, men personligen har jag valt bort d76 för evigt. Jobbigt att blanda utan att få andningsbesvär..

Stopp funkar bra med ättika. Blanda ut så du ligger runt pH 4,9 typ och stoppa, eller stoppa i enbart vatten (runt minuten då) eller köp stopp som du tänkt. Vilket som funkar.

Xtol it is....

Tack för hjälpen! Nu ska man bara få tummen ur och våga gör en beställning.Tack igen!

Det räcker med en termometer som du sköljer och torkar.

En digital äggklocka är bra att ha.

Det går utmärkt att torka film i värme upp till 50 grader. Har aldig haft något problem med krackelering.

Nu har jag bara ett trasigt torkskåp att torka i. Jag fixade luftgenomflöde med en datorfläkt och mobiltelefonladdare.

Du kommer också att behöva negativfickor, saxar en antecknings bok och gärna en instruktionsbok.

Sköljmedel är även att rekomendera.

Kommer troligen in lite sent i denna diskussion, men ett tips ändå.

För att slippa mörkläggning kan man införskaffa en MÖRKRUMS-säck, kostar 225:- hos Photax.
Då kan man stoppa in dosan med tillbehör och en del verktyg och stänga till med 2 dragkjedjor, sticka in händerna i därför avsedda hål och jobba i fullt dagsljus.
Har fungerat för mig de senaste 10 åren.

ThomasT skrev:
Jag tänkte lägga en beställning på detta från Photax (Finns det billigare?) :

1. Paterson Universaldosa med 1 spiral 280 kr.
1 extra spiral. 95 kr (Prisvärt...)
1 sköljslang
1 Hansa termometer. 59 kr. Bör jag skaffa två en till fixet och en till framkallningen?
1 Hansa filmklämmor (2st) 65 kr
2 kemitrattar
2 bälgflaskor 0,5-1L 90 kr - Vill inte ha för mycket ståendes framme som blir dåligt, det bör räcka med 1 l fix och en 1l framkallare? Bör man ha en falska för avbrytningsbadet också?
2 st mätglas - Hur stora skall dessa var? 300 ml borde räcka?

Svara gärna på de punkter jag behöver hjälp med!

Kemin jag tänkte satsa på är
Framkallning - Kodak D76, 3,8L pulverform - 79:-
Avbrytning/(stop?) - Vet inte om jag ska ha något? Vad rekommenderas?
Fix - Kodak Fixer 3,8L pulverform - 109:-

Hur ser valet av kemi ut?

Utöver det lite småsaker som en pärm med negativfickor, det är nog bästa att få ordning på prylarna från början. En
framkallnings för dummies och ett par handskar.
Som klocka hade jag tänkt använda mobiltelefonen. Det bör fungera utan problem?

Köp en större dosa än Universal. Du kommer vilja framkalla fler än två filmer samtidigt senare, tror jag. Det är min erfarenhet i alla fall. Jag har dosan som tar 5 135-filmer eller 3 120-filmer.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.