Annons

NTSC vs. PAL system för foto/videokameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas74 skrev:
Skall beställa en videokamera från USA (mkt fördelaktigt pris) men undrar om det finns några nackdelar med NTSC jämfört med vår standard PAL.
Jag har en ny tv som klarar att visa filmer från NTSC videokameror via A/V uttaget men undrar om det blir någon skillnad när man bränner från en NTSC-kamera via datorn till DVD skiva för uppspelning med DVD spelare.
Har det då någon betydelse om man bränt skivan från NTSC eller PAL kamera?
Klarar TV´n eller DVD´n av att visa skivan eller måste de vara speciellt kompatibla med ntsc systemet eller vad?
Tacksam om någon kan ge lite klarhet, det är väldigt bråttom och jag vill inte köpa en videokamera som man inte kan använda fullt ut.

Jag rekommenderar dig INTE att köpa en NTSC-kamera. Det är ett klart sämre TV-system än vad PAL är.

Framförallt är linjeantalet i vertkal ledd färre än hos PAL, det är bara ca 440- 450 synliga linjer hos NTSC jämfört med PALs 576.

Dock är bildfrekvensen lite högre på NTSC (60 Hz mot 50 Hz hos PAL) vilket kan ge en "lugnare" bild om man tycker man är känslig för sådant.

En annan grej är överföringar från film (24 bilder/s) som då måste genomgå s k "3:2-pulldown" vilket ger en ryckighet vi i Europa lycligtvis slipper. Å andra sidan måste filmer gå i 4% högra hasighet på grund av anpassningen till 50 Hz delbildsfrekvens. Fast det slipper du ju förstås om du filmar med en videokamera eftersom den filmar "interlacat" från början.

Köp en PAL-kamera helt enkelt!

På antalet linjer är det ju en ganska markant skillnad men frågan kvarstår dock, är det verkligen någon som syns utan verklig, verklig fingranskning, vet du??
De killar jag beställer med har gett ut en film på dvd som heter "stomped", vissa av dem borde vara ganska insatta i filmandet och för dem duger det med ntsc, så borde det inte då duga åt vardagsfilmning?
Jag menar, det kan vara lätt att bli förblindad av allt tekniska: pixlar, linjer frekvenser hit och dit, vad som är bättre eller sämre om man ser på all data, men frågan är om det i praktiken är så stor skillnad?
Jag tror inte det....men skulle vara kul att få veta av någon som sett med ögat istället för läst det tekniska.

Forsättningsvis.....det är ingen liten prisskillnad vi talar om. Jag hade lite fel tidigare, jag hamnar på 5300:- för kameran men för detta skulle jag bara få den absolut billigaste DV-kameran i sverige. Om man då jämför de båda kamerorna så borde väl den dyra från USA ha bättre bild än den billiga från sverige även om den kör på det sämre tv-systemet, eller?!!???

Glöm det där med NTSC, enbart stora problem!
Du kommer att ångra att du försökte spara några kr:-

Även inspelningskasseterna blir svåra att få tag på för privatpersoner!
Varför köpa NTSC när det finns PAL som är bättre på allas sätt för oss som bor i Europa?

Det är inga problem att spela in på en amerikansk DV/DVcam-kassett här och omvänt. Banden är samma, det är inspelningen som är olika.

När det gäller Sonys kameror kan man spela upp NTSC-inspelningar i en PAL-kamera, men inte omvänt.

Om man spelar in med en NTSC-kamera, och lägger material på en "NTSC-kodad" dvd, och sen spelar upp det hela via RGB så blir materialet i det närmaste identisk mot om det varit inspelat i "PAL". Linjeantalet skiljer, 720x480 mot 720x576 pxl vid inspelningen.

Videomaterialet spelas nämnligen inte in som RF-modulerad NTSC eller PAL-signal (som exempelvis på en Laserdisc-skiva) utan den signalen skapas när man kör ut via komposit. Spelar man upp via RGB har man aldrig kommit i kontakt med någon form av PAL eller NTSC-modulering!!

Jag skulle aldig köpa en NTSC-kamera här ändå, pga allt krångel som kan bli den dag jag vill föra över material på VHS-band. Och det brukar man behöva så och då!

Tack Peter för svaren jag var ute efter.
Jag tolkar det som att linjeantalet inte ger någon direkt synlig skillnad.
Jag har haft videokamera väldigt länge men aldrig överfört till vhs så det blir nog inga problem för mig, men däremot har jag tänkt börja överföra till dvd-skivor.

Det är helt klart synlig skillnad. Skillnaden kan beskrivas som att du behöver sitta en bit längre bort för att inte se mellanrummen melan linjerna.

Men det är helt klart stor skillnad mellan olika kameror också. Exempelvis brukar de som har 3 st CCD-er ge bättre bild än de med bara en Bayersensor. Fast nu med kameror som har betydligt fler pixlar än vidoupplösningen kanske sklilnaderna minskar i betydelse? (har ej själv jämfört)

"NTSC" eller "PAL" är lite knepig fråga egentligen. Jag har några 10-tal amerikanska dvd:er, inspelade främst med 3chips dvkameror. I de flesta fall så ger de skivorna väldigt bra bild. Problemet är bildelement, typ telefonledningar, järnvägsräls etc som ibland ligger nästan horisontellt i bilden. Då blir det gärna trappsteg i dessa linjer.

Det kan lätt se ut som jpg-bilden till höger på omslaget här:
http://www.teknikarv.se/video/bilder/tam30-1-900.jpg
Det är en videofilm jag gjort och i det fallet är de ungefär 100 linjerna extra i "PAL" extremt värdefulla. Det materialet hade jag inte velat filma med en "NTSC"-kamera så alla kablar blivit tydligt trappstegs-hackiga.
Vid andra motiv med mycket rörliga saker så kan 30 bilder/s ge mycket mjukare rörelser än de 25 bilder/s vi har i "PAL".

Andreas L, det blir väldigt lätt missförstånd när man försöker tolka det som andra har skrivit, det bästa är att helt enkalt bara läsa vad som står. När jag läser Peter L:s inlägg så ser jag inget som antyder att han anser att det inte är skillnad i bildkvalitet mellan PAL och NTSC. Tvärtom står det ju klart och tydligt att det är olika upplösning. Att bildfrekvensen också skiljer sig har ju även framgått i tidigare inlägg.

Det som Peter L skrivit om de fysiska gränssnitten stämmer också, med RGB ut (brukar tyvärr inte finnas på DV-kameror :-( ) så är det fortfarande samma skillnader i linjeantal vertikalt mellan PAL- eller NTSC-inspelade band.

Det blir ju naturligtvis ingen skillnad i vertikalupplösning om man skickar ut signalen som komposit, s-video eller tgb. Men den utsprungliga frågeställarens avsikt är ju att lägga materialet på dvd, och de flesta dvd-spelare har rgb-utgång.

Därmed gör inte färgkodningsprincipen nån skillnad eftersom videosignalen inte någonsin kodas som PAL eller NTSC. (Däremot så skiljer ju det på dv-bandet som 4:2:0 eller 4:2:2, om jag minns rätt).

Sen är det ju två stora skillnader som sammantaget ger bildkvaliteten: vertikalupplösning OCH bildfrekvens. Hur man upplever det är mycket subjektivt. Men färgkodningen i form av NTSC eller PAL kan man glömma om man spelar in DV -> kodar DVD -> och spelar upp via RGB.

Som lite off-topic vill jag ändå hävda att NTSC inte alls är så dåligt som ryktet i Sverige. Då menar jag riktigt NTSC-kodat material. Jag har några 100 laserdisc, och de flesta har färgåtergivning som är klart bättre än det som sänds i svenska tv-kanaler. Däremot lider många av filmerna kraftigt av det färre linjeantalet som också blir extra tydligt i letterboxkopior. Tittar man på bra NTSC-laserdisc som THX-specifierade långfilmer (Star Wars m fl) är färger mycket bra.

Lycka till med kameraköpet! Jag håller mig till PAL-kameror i alla fall.

Johan Lindroos skrev:
När jag läser Peter L:s inlägg så ser jag inget som antyder att han anser att det inte är skillnad i bildkvalitet mellan PAL och NTSC.

Peter skrev: Om man spelar in med en NTSC-kamera, och lägger material på en "NTSC-kodad" dvd, och sen spelar upp det hela via RGB så blir materialet I DET NÄRMASTE IDENTISK mot om det varit inspelat i "PAL".

Då måste du ha missat denna mening.

Johan Lindroos skrev:
Andreas L, det blir väldigt lätt missförstånd när man försöker tolka det som andra har skrivit, det bästa är att helt enkalt bara läsa vad som står.

Svårt att förstå vad någon skriver om man inte tolkar det man läser....

Det citerade avsnittet gäller färgåtergivningen, eftersom man i detta fall inte kommer i kontakt med NTSC- eller PAL-kodning när man går direkt från DV-material, via DVD och RGB in till tvn.

Då är färgerna i det närmaste identiska!

Upplösning och bildfrekvens är två andra parametrar där skillnaden kan vara liten, eller stor. Allt beroende på vad man spelar in för motiv.

Jag har pysslat en hel del med PAL/NTSC system och konvertering därimellan, så här kommer mina åsikter:

* NTSC inspelat i DV och packat till DVD ger lika bra färger som med PAL
* Upplösningen skiljer, och NTSC är förloraren här, men är kanske inte den viktigaste punkten för hemmafilmning
* Kompabilitet.. Här börjar problemen hopa sig. Visst, de flesta nya lite bättre TVs klara spela NTSC, så där har du inga problem om du mastrar allt i NTSC, men hur många känner du inte som har en lite äldre TV?
De flesta DVD-spelare klarar spela NTSC och skickar då ut en NTSC-signal till TVn. Vissa lite bättre DVD-spelare klarar också av att konvertera NTSC signal till PAL60 (60 fields/second) vilket gör att den typen av DVD-spelare passar bättre till lite äldre TVs.
* Frames/fields per second
NTSC är 29.97fps och PAL är 25. Den faktiska skillnaden ska du nog inte hänga upp dig i, men att konvertera mellan olika FPS är _väldigt svårt_ att få till bra. Snudd på omöjligt om man inte har en kamera som klarar av att filma i progressive-scan (dvs hela frames, istället för interlaceade fields).

Så, slutsummering:
Visst, du kan få en NTSC kamera att fungera här, och du kan göra i stort sett allt med den som med en PAL version, men frågan du ska fråga dig är:
Behöver jag verkligen detta extraarbetet ?

Kameran ska ju trots allt vara ett verktyg, och inte ett hinder..

My $0.02,
James

Eh, jag var tydligen blind idag vad gäller läsande av Peter Löfs inlägg! *generad*

Jag vill dock vidhålla att jag tycker att det är påtagliga skillnader i bildkvalitet, och det mestadels vad gäller linjantalet i vertikal ledd. Jag skulle aldrig i livet köpa en DV-kamera för NTSC om det var till mig själv jag skulle skaffa den!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar