Annons

NTSC vs. PAL system för foto/videokameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Skall beställa en videokamera från USA (mkt fördelaktigt pris) men undrar om det finns några nackdelar med NTSC jämfört med vår standard PAL.
Jag har en ny tv som klarar att visa filmer från NTSC videokameror via A/V uttaget men undrar om det blir någon skillnad när man bränner från en NTSC-kamera via datorn till DVD skiva för uppspelning med DVD spelare.
Har det då någon betydelse om man bränt skivan från NTSC eller PAL kamera?
Klarar TV´n eller DVD´n av att visa skivan eller måste de vara speciellt kompatibla med ntsc systemet eller vad?
Tacksam om någon kan ge lite klarhet, det är väldigt bråttom och jag vill inte köpa en videokamera som man inte kan använda fullt ut.

De flesta dvds klarar av att spela upp ntsc också utan problem. Du kan alltid konvertera från ntsc till pal i datorn också.

Den viktigaste skillnaden mellan PAL och NTSC är att det är olika bildfrekvens.
PAL 25 bilder/sekund, NTSC 30 bilder/sekund.
NTSC har sämre färghantering och lägre upplösng.

Exakt hur videokameror hanterar formaten vet jag inte men en konvertering i efterhand är olämplig.

Om du har filmen digitalt på datorn i NTSC så föreslår jag att du bränner den i NTSC och tittar på den i NTSC också.

En förutsättning är alltså att alla DVD spelare du vill använd klarar NTSC.

Jag hade nog inte köpt den kameran. Alla system i sverige är anpassade till PAL. Du kommer att få en hel del problem skulle jag tro!

/Joakim

Liax skrev:
Jag hade nog inte köpt den kameran. Alla system i sverige är anpassade till PAL. Du kommer att få en hel del problem skulle jag tro!

/Joakim

Vilka problem då menar du?
Finns det några problem som man bör ta hänsyn till.
Kan du specificera något/några...

Jag skulle hellre aldrig ha köpt en NTSC-kamera.
Jag kan inte peka på några direkta problem men om du nånsin ska använda ditt filmade material till någonting annat än att kolla på TV så blir det problem... ingenting som inte kan fixas men det blir ju extra jobb.

Liax skrev:

/Joakim
Tidigare var det viktigt att valja ratt system. Nu for tiden tycks det dock spela mindre roll, nyare apparater (TV, DVD) tycks klara de flesta format. Daremot vill jag instamma i Daniels synpunkter avseende bildkvalitet. Men, googla runt lite avseende PAL vs NTSC och bilda dig en egen uppfattning!

Amerikanerna brukar skoja om det där med NTSC när man skall jobba med filmerna efteråt...

NTSC == Never The Same Color

Om jag förstått det hela rätt...

...så kommer du att få problem när du ska titta på det du filmat. Du kan inte få någon bild på en svensk TV eller Video, så tillvida dom inte har möjligheten att visa även NTSC. Och det tror jag väldigt få har.

Enda möjligheten för dig att titta på det du filmat blir då att först tanka ned materialet till en dator och sedan konvertera det hela i ett redigeringsprogram eller annat program. Och frågan är då hur bra det blir, som redan nämnts har NTSC sämre upplösning än PAL.

Kontenta: Mycket krångel

/Joakim

Om du beställer från t.ex bhphotovideo i NY så finns det ibland möjlighet att beställa PAL kameror oxå.

Jag kollar själv lite efter en Canon XM-2 och den fanns iallafall att köpa med PAL.

Prisskillnaden för kameran är från ca:11000:- sverige till 4250:- USA inkl. allt.
Mest privatfilmning, barnen & sånt.
Skall mest visas hemma, min tv stödjer ntsc, tror även min dvd gör det men ska kollas upp. I värsta fall får man köpa ny dvd, kostar ju inte så mycket.
De problem ni verkar vara inne på kommer nog inte vara besvärande för mig. Endast om någon annan vill ha en film och saknar tv med stöd för ntsc.
Det blir deras problem. Men alla nyare tv verkar ju ha det.
Inget problem som är värt 7000:- för att lösas.
Så det blir nog videokameran i alla fall.....

Fredrik H skrev:
Om du beställer från t.ex bhphotovideo i NY så finns det ibland möjlighet att beställa PAL kameror oxå.

Jag kollar själv lite efter en Canon XM-2 och den fanns iallafall att köpa med PAL.

PAL kamerorna är mycket dyrare....

Jag kom på en till fråga som jag inte tänkt på men som vore intressant att veta......

Kan jag spela mina gamla PAL-kassetter i den nya NTSC-kameran?

Tvivelaktigt om du kan spela PAL band i en "Never The Same Color" kamera.I alla fall vad gäller uppspelning av inspelat material.

Personligen skulle jag aldrig satsa pengar i en kamera som ger sämre bild än det vi är vana med i våra apparater även om den är något billigare.
Jag skulle hellre köpa en lätt beg. med garanti hemma i sverige än en "sämre" Ny i USA.

mvh
Göran

Skillnaden kan väl inte vara så stor.....
Jag har iallafall inbillat mig att det inte kan vara någon synlig skillnad vid vanligt betraktande av en svensson,
utan kanske upptäcks mer vid riktigt studerande av proffs för att riktigt "leta" efter skillnader och vid finbearbetning av filmerna.
Eller har jag fel?

Och samtidigt....duger det åt de antal miljoner som bor i USA så borde det väl duga åt oss?!??....

Har kollat upp den lite snabbt och anledningen till att pal kameran är dyrare gissar jag på att det är för att dess ccd har högre upplösning.
NTSC-versionen har 3ccds med 460000pixels per ccd och PAL-versionen har 3ccds med 540000pixels per ccd.

NTSC har 525linjer och PAL har 625 linjer och det är därför det behövs ccds med högre upplösning.

Detta är som jag förstått det hela, jag är dock bara en lekman.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar