Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Novoflex BALPRO T/S Bälg eller PC-E objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Flumpe

Aktiv medlem
Fotade interiörer idag och saknade verkligen tilt/shift möjligheten.
Har kikat ett tag på en Novoflex BALPRO T/S Bälg, för att kunna få TS funktionen med vilket som helst av mina objektiv. Någon som använt den som vet om den fungerar bra?
Eller fungerar Nikons nya PC-E objektiv bättre? Dom är ju bra mycket dyrare, särskilt om man skall ha både vidvinkel och tele.

Det finns ett bra budgetalternativ och det är Nikons lite äldre shiftobjektiv. PC28:3.5 och PC35:2.8, gärna de senaste varianterna (helsvarta objektiv med svarta shift-vred). De är bra om du klarar dig utan tilt. Jag tycker att det är Shiftfunktionen som är viktigast vid interiörfoto. PC-E objektiven är suveräna att använda, men frågan är förstås om den extra skärpan är värd extrakostnaden.
Behöver du verkligen tele till interiörbilder?

Frågan med en bälg är hur stor bildcirkel dina objektiv har. Det kan visa sig att du inte får så värst mycket tilt och shift att använda.

Det finns ett bra budgetalternativ och det är Nikons lite äldre shiftobjektiv. PC28:3.5 och PC35:2.8, gärna de senaste varianterna (helsvarta objektiv med svarta shift-vred). De är bra om du klarar dig utan tilt. Jag tycker att det är Shiftfunktionen som är viktigast vid interiörfoto. PC-E objektiven är suveräna att använda, men frågan är förstås om den extra skärpan är värd extrakostnaden.
Behöver du verkligen tele till interiörbilder?

Frågan med en bälg är hur stor bildcirkel dina objektiv har. Det kan visa sig att du inte får så värst mycket tilt och shift att använda.

Tack för svaret:)

Antog att jag skulle kunna få en del tilt/shift med bälgen på min D300 om jag använde objektiv som är gjorda för fullformat, fast hur mycket vet jag inte. Iom att jag aldrig använt det så vet jag inte heller hur mycket man behöver.

Å tele var egentligen inte till interiörbilderna, utan tänkt till produktfoto.

Ska kika på dom PC objektiv du nämnde där.

Mvh / Christian

Det finns ytterligare ett problem med bälgen, och det är att objektivet kommer längre från huset. Då kommer du inte längre kunna fokusera på oändligt. Kanske inte något man gör inomhus, men man kan bara flytta ut objektivet några millimeter från kamerahuset innan det blir ett rent närbildsobjektiv, framförallt om man använder objektiv med kort brännvidd, och det är väl det man vill när man tar interiörbilder?. Till produktbilder kan bälgen vara riktigt bra.

Nu finns det visserligen specialobjektiv från schneider till bälgen som ger möjlighet att fokusera på oändligt, men bälg plus specialobjektiv blir nog både dyrare och sämre än ett PC-E objektiv. Dessutom har schneider-objektiven så lång brännvidd att de är ointressanta att använda på en DX-kamera.

Det där med oändlig fokus hade jag inte ens tänkt på, låter som att det vore smidigast med en pc24 eller 28 då. Tack för all hjälp:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar