** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Novis: ställa in blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

kramse

Ny medlem
Hej,

Är helt novis på detta med att ta foton, har tackat gudarna för ett automatläge tills nu.
Vill få kontroll över kameran, men det är inte så lätt när man inte har någon att rådfråga. Därför är jag nu här :)

Jag tar mest närbilder på ex mobiler och något större saker. "Studion" är ett rum utan fönster som är ganska litet.
Idag har jag följande utrustning uppställ enligt bild.

Utöver detta har jag en sån där pryl som man skruvar på blixten och får ett spotljus(?) och ett paraply. Dock använder jag inte dessa idag.

Har läst följande ur kamera manualen.

:: Manual start ::

Workingrange:
0.6m~oändligt i vanligt läge
0.2m~0.6m i makro läge

Aperture(Bländare):
Wide - F2.0~11
Tele - F2.4~11

Lens(objektiv?):
9-36mm f/2.0~f/2.4 i 11 grupper
är tydligen detsamma som
35mm~140mm SLR 35mm

:: Manual slut ::

Och jag vet itne riktig tom jag ska ha på macro läge eller inte med tanke på kamera specs.

I dag blir bilderna grumliga och mörka(felinställd kamera...) och jag får jobba ganska hårt i PS för att man ska få fram några detaljer överhuvudtaget.
Inte roligt, ibland får jag även gröna färgstänk i bilden också?? Någon som vet vad detta kan bero på?

Är det fel att ha kameran framför själva blixtarna? Kan det orsaka dom gröna stänken?

Jag får låna en blixt(ljus?)mätare nästa vecka och det ska bli spännande och se om man kan få ut något av det.

Hoppas ställa in ljuset en gång för alla, för jag behöver väl bara ställa in det en gång?(mina ljusförhållanden ändras väl inte?).

Finns det något optimalt värde man skall sträva efter när man ställer in blixtarna?

Mvh
Peter

Bilagor

• studio.gif
    studio.gif
    4.5 KB · Visningar: 450
Grundläggande frågor:

Kan du göra manuella inställningar på kameran?

Kan du ansluta externa blixtar med sladd?

Jag kan ställa in vissa saker på olika lägen, dock är den inte helmanuell.

Ja jag har en sån där syncsladd eller vad man kallar det till blixtarna.

E-10 är ju en ganska avancerad kamera. Ställ in den på läge M. Blir bilderna för mörka får du antingen öka styrkan på blixtarna eller öppna bländaren.

Finns det några regler om blixtar som att man skall ha så mycket blixt som möjligt?
eller skall man försöka ha så lite som möjligt?

Läge M är det jag har kört på för det mesta.
Problemet är att jag inte kan justera över/under exponering i detta läge, iaf fall så kan man inte justera det som man gör i dom andra lägena. Har kollat manual men hittar inget om detta. Förmodligen är det inte justerbart i detta läge.

Och den står på -3.0 hela tiden.

Om du har möjlighet till manuell inställning så är det bara att välja en rimlig slutartid 1/125 sek och så väljer du en rimlig bländare, prova med 4 eller 5,6.
Titta på resultatet och justera bländaren tills du får rätt exponering.
Om din bländare inte ger önskat skärpedjup så får du justera kraften i blixtarna eller avståndet från blixtar till motiv.

Läge M är det jag har kört på för det mesta.
Problemet är att jag inte kan justera över/under exponering i detta läge, iaf fall så kan man inte justera det som man gör i dom andra lägena. Har kollat manual men hittar inget om detta. Förmodligen är det inte justerbart i detta läge.

Och den står på -3.0 hela tiden.
M är helmanuellt läge. Det är som vilken annan SLR kamera som helst.

Exponeringskompensation är avslaget i manuellt lä
ge för att du själv väljer både bländare och slutare själv. Det är bara om kameran får välja en av dom(Av och Tv) du kan använda kompensationen då den också hänger ihop med vad kamerans ljusmätning får för värden.

Varför det står på -3.0 är för att ljusmätaren får det mätvärdet. Skulle den stå på +-0 så betyder det att det nuvarande värdet ger exponering, men då är ju det baserat på bakgrundsljuset(vilket innebär ledljus om du har det på blixtarna, inte blixtljuset), vilket är helt naturligt om du använder blixtar.

Om du inte har en blixtljusmätare så får du prova dig fram till lämligt bländare, lämplig synctid är 1/125. Men den har igentligen ingen inverkan på bilden såvida du inte har starkt bakgrundsljus.

Grönstick låter nästan som om det slaskar lysrörsljus. Den där kameran blixtsyncar på alla hastigheter men sätt den på 1/125 så slipper du allt ljus förutom blixtljuset. Kanske kan vara en idé att försöka skugga objektivet också, sätt skärmar mellan blixtarna och linsen eller köp ett riktigt motljuskompendium!

/ Larra

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar