Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Novis men vill börja

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Har filmat med mobilen. Även gjort Youtube filmer med stillbilder. Även blandat med rörlig bild men har blivit lite mer sugen att även börja filma med min Fujifilm X100V efter att ha sett några smakprov vad man kan göra den kameran. Så bra det ser ut med ex slowmotion

Några frågor i anslutning till det

Har testat naturligtvis utan men förstår att jag behöver en gimbal. Skaka och hoppa ger inget bra intryck. Så... vilken gimbal under 4-5K skulle kunna passa? Vill också kunna sätta den på mitt monopod med full funkton.

Utan att veta något Har jag sneglat på Zhiyun Crane M3. Lite dyr.... Men om det är bra?

Har använt Filmora... för redigering av mina få Youtube filmer. Funkar sådär.. nära ok men kan bero på att jag känner mig lika ringrostig varje gång. Är det bra i förhållande till pris? Finns det bättre i bemärkelsen enklare för samma eller lägre peng?

Musik i bakgrunden. Finns slingor i programmet som man kan använda royalty free. Har kollat men blir mycket osäker på om musikslingorna som kan laddas ned verkligen är royalty fria. Tips mottages tacksamt. Helst vill jag använda klassisk pianomusik i lugnt tempo. Låtarna/styckena är jag delvis bekant med och där finns ju inga royalty krav men de som spelar dem har ju.

Speaker röst.... Har testat med att prata själv i bakgrunden. Men man rodnar ju. Så töntigt det låter. Har kollat med att en datorröst läser min text. Nja men ändå nära ok. Tips på bra program som gör det tillräckligt bra mottages tacksamt

Ni som läser och har erfarenhet förstår nog att jag har svårt att lämna startblocken. De sitter fortfarande kvar på skorna fast jag har kommit ett par meter.

Tips och erfarenheter... eller är det som det brukar vara? Try and error tills man håller balansen när man cyklar utan att man tänker på att man gör just det?

//LGN

Blackmagics gratisversion av Resolve är det mest kompletta paketet på marknaden. Den hanterar redigering, färggradering, ljud och effekter.

Det finns dessutom massor med utbildningsmaterial och videos från Blackmagic själva att hämta hem och träna med och på.

Version 17 är den senaste stabila versionen.
V18 finns som öppen beta.

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve/training

Vad gäller redigering: du kan testa KDEnlive, det är lagligt gratis. Jag tror att det kommer att ta lång tid innan du uttömt alla möjligheter som programmet ger. Det finns dessutom för alla tänkbara plattformar.

Vad gäller speakerröst: den billiga lösningen är att prata själv. Det kostar bara tid, men du måste väna dig med hur du faktiskt låter: så som du hör din egen röst i en inspelning är så som resten av världen hör dig hela tiden.

Kan svara på några av frågorna:

Blackmagic Davinci Resolve - Gratis och väldigt krafigt, vidrig upplärningskurva men det har alla videoredigeringsprogram jag testat :) Det är bara börja klippa och bekanta sig. Eller vara ordentlig och kolla guider så man lär sig ordentligt.

Om du redan har en youtube kanal kan du logga in på youtube studio och använda audio library, all musik där är fri att använda för ändamålet. Men man får sitta och lyssna ett tag för att hitta något man tycker passar. Finns flera kanaler att nyttja sedan, både som är gratis eller kostar pengar. Men börja med youtube audio library.

Försök stå ut med dig själv, hade enorma problem med det själv(fast med mig då förstås). Jag är fortfarande inte bekväm med det men "struntar" i det numera och fokuserar på att prata tydligt. Robotröster och liknande stör man sig på som tittare, någons naturliga röst är det sällan man finner besvärande. Även om det inte låter som du tänkt dig först.

Tack ni som har svarat. Ska garanterat kolla på Blackmagic Resolve. Låter intressant. Varje gång jag använder Filmora verkar det som om jag behöver uppdatera och betala.

På VHS-bandarens tid använde jag Corels Pinnacle Studio. När jag nu skulle köra digitalt provade jag det igen. Versionen hade avancerat från 10 till 23 (nu är den 26).
Har lika trög upplärningskurva som alla andra välförsedda program. Kraschar tyvärr lite titt och tätt, mest när man gör som man inte borde göra, vilket man förstås gör oftast i början. Version 26 är lite stabilare än 23, men det går att krascha den också. Dock hämtar den sig enklare.
Uppdateringar inom versionen är gratis, men byter de versionsnummer kostar det.

Arbetar mycket med videoprojekt som är en form av dikter med rörliga bilder/musik/... och tal. Sedan 2019 kör jag med "NaturalReaders" https://www.naturalreaders.com/online/ - kostar runt 600 kr /år

Noterade förresten just idag att de svenska rösterna faktiskt blivit riktigt bra. Har tidigare valt Brittisk eller Amerikansk engelska... men kan vara värt att tänka om.
Notera förresten att du kan bestämma talhastigheten för rösterna - det har stor betydelse.

På VHS-bandarens tid använde jag Corels Pinnacle Studio. När jag nu skulle köra digitalt provade jag det igen. Versionen hade avancerat från 10 till 23 (nu är den 26).
Har lika trög upplärningskurva som alla andra välförsedda program. Kraschar tyvärr lite titt och tätt, mest när man gör som man inte borde göra, vilket man förstås gör oftast i början. Version 26 är lite stabilare än 23, men det går att krascha den också. Dock hämtar den sig enklare.
Uppdateringar inom versionen är gratis, men byter de versionsnummer kostar det.

Jag använder också pinnacle studio. Började med en piratversion av 9 som kunde tankas ner som binaries, om någon minns vad det var 😉 . Det blir ofta bara kortare snuttar jag redigerar video nuförtiden. Jag gjorde ett större projekt i version 12 och fick lära mig programmet den hårda vägen. Uppgraderade till 14. Fick senare rabatterat erbjudande på version 23, men den har totalt ändrat gränssnitt mot version 14, så jag använder nästan bara 14 ändå. Senaste versionerna är inte kompatibla med win7, så de är inte aktuella för mig...
Pinnacle är ett ganska instabilt program som kraschar om man gör för många operationer samtidigt. Övergångar och bildjusteringar t.ex. får man lägga sist eftersom klippningen annars blir hopplöst seg och programmet börjar krascha.
Jag har använt Premiere också som är bra men det hade inte vissa funktioner som Pinnacle hade då.
Det larviga är att licensierade funktioner som ingick i tidigare plusversioner måste köpas till i de senare versionerna. T.ex bluraybränning och mp3-konvertering. Kanske inte så aktuella längre men i alla fall.

ANNONS