Annons

Novis ang. bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

jasjas

Ny medlem
Någon som kan hjälpa en vilsen amatörfotograf? Jag har fotat privat i ett par år, har ingen firma eller dyligt. Har alltså inte fotandet som försörjning eller så...
Häromdagen så drabbade dock en kuslig känsla mig, då jag insåg att en medlemstidning (för en förening med ca 35000 medlemmar) stulit tre bilder från mig (från min hemsida) och tryckt dem i samband med ett reportage om idrotten jag utövar.
Skall jag bara upplysa dem om gällande regler, eller är det lönt att få ut pengar för bilderna som de publicerat?! Det rör sig om tre bilder, ca 10x7cm i tryckt format. Självklart så fanns inte fotografens (mitt) namn med.
Jag har alltså inte någon som helst aning om vilka summor det rör sig om! ...är det 50:- så känns det som att det kan kvitta.

korrigering

Insåg precis att medlemstidningen är en regional tidning (inte i 35000 ex alltså)... utkommer 4ggr/år

Re: korrigering

Jonas Aronsson (jasjas) skrev:
Insåg precis att medlemstidningen är en regional tidning (inte i 35000 ex alltså)... utkommer 4ggr/år

Självklart skall du ha betalt, delvis för att de inte frågat dig innan, vilket kanske inneburit at de fått bilderna gratis..... och delvis för att de inte nämner dig som fotograf, förvisso är det inte säkert att de vet, men det föringar inte händelsen.

Via BLF kan du se vad som är skäligt för dina bilder. Har själv aldrig använt det, men tror du behöver ladda ner deras priskatalog eller liknande, eller vänta till någon här ger dig ett ungefärligt pris

// Anders

Enligt BLF:s cirkaprislista för 2003 (!) var priset för redaktionell publicering av en "mindre bild" (där jag tror att dina borde kvala in) i en tidning med en upplaga på mindre än 5000 ex. 725 kr. Per bild alltså.

Till detta ska dock komma även ersättning för utebliven byline (namn) med 100% samt för otillåten publicering med 10% av basbeloppet. 2003 var basbeloppet 39400 kr. Säg att det skulle bli 4000 kr i straffpålägg per bild.

BLF:s cirkaprislista måste tyvärr beställas. Det kostar runt en hundring.

Senast ändrad:
Ta kontakt med dem å säg i positiva ordalag: -Kul att ni gillar mina bilder, var skall jag skicka räkningen? Skulle tro att du kan få igång en dialog där ni kan komma överens då, var inte otrevlig i onödan bara. Du behöver antagligen inte förklara så mycket för att de skall veta att de gjort fel, å de flesta har en vilja att göra rätt för sig.. inom rimliga gränser = bli inte girig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar