Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Notera reglerna på fotosidan.se

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Redaktionen vill passa på att påminna om de regler som gäller i forum och för inlagda bilder:

Läs regler för bilder och generella regler (http://www.fotosidan.se/doc.htm/1178) och forumreglerna (http://www.fotosidan.se/doc.htm?refcode=rules).

BILDKOMMENTARER
Framförallt så är det diskussioner kring bilder som på sistone tenderat till att inte hålla sig till ämnet. Kring bilder diskuterar vi bilden, vill ni diskutera i allmänhet, så flytta detta till något av forumen. Anledningen till detta är alla kommenterar syns i Senaste kommentarer.

BILDER
Sedan gäller det som alltid att fundera två gånger på vilka bilder ni laddar upp. Att ladda upp bilder bara för att provocera tycker jag är dåligt. Skall ni ladda upp en provocerande bild, krävs en mycket tydlig avsiktsförklaring. Självklart så vill vi se provocerande bilder, men det skall finnas en tanke med bilden. Jag tror ni förstår vad jag menar.

FORUM
Tänk på att skriva inlägg som driver diskussionen framåt. Att skriva inlägg bara för att sakens skull vattnar ur kunskapsbanken. Anledningen är också, att diskussioner som fått svar, syns på förstasidan. Vi har skapat ett Fritt forum där ni kan babbla om vad som helst hur mycket som helst. Dessa syns inte på framsidan.

Regler

Bra att redaktionen följer utvecklingen på senaste kommentarer och bildupplägg (dygnet runt?)

Personligen har jag fått e-post där medlemmar tar avstånd från provocerande bilder och t o m överväger sitt medlemsskap. Inte minst efter senaste dygnet!

Du har ju visat tidigare att Du "kan ta hand om" d v s plocka bort förkastliga uttalanden. Den möjligheten bör även övervägas när det gäller udda bilder.

Tråkigt men sant. Kanske - med risk att bli överfallen nu, så är det dags att införa en medlemsavgift, för att få bort de allra värsta. Tycker det blir fler och fler av "familjealbumsbilder". Jag har tillräckligt med sådana själv. Tycker att fotografer som är ute för att provocera, kan göra det någon annan stans.

Hmmm.....Jag har funderat en del över bildpolicyn på fotosidan, framför allt efter senaste dygnets trafik. Att fotografera könsorgan utan att få kommentarer som svänger mellan applåd och avsky är knappast möjligt. I vilket fall är det svårt. Kolla bara bilden april 2002, i sammandrag;
-Ja, det är konst.
-Nä, det är snusk och äckel-porr.

Det står Elmfelt o co helt fritt att ta bort bilder de inte tycker passar, de är ju upphovsmän och ansvariga för siten.

Personligen har jag inga moraliska, etiska eller andra problem med april 2002. För egen del får den gärna ligga kvar.
Men Gunte skrev en sak som nog var den input som fick mig att bestämma mig angående aktuell bild:
"denna sajt är ju öppen för minderåriga..vänligen respektera detta.."

Men sen finns det andra bilder som oxå kan diskuteras i all oändlighet; tjejer i sexiga poser och sånt. Alltså "Slitz-bilder" som nån sade.
Återigen; ni får plåta hur mycket muttor, tuttar, stjärtar, sängkammarblickar (snoppar ser man ju aldrig!) ni vill och lägga ut på fotosidan. Jag störs inte av det. Jag tycker inte att det är fel. Jag tar inte illa vid. Jag bryr mig inte helt enkelt. Men andra kan göra det.

Ett annat exempel var The making of skära som väckte uppståndelse av andra orsaker. Men där visade många medlemmar ett sanslöst dåligt omdömme och idiotförklarade fotografen och ägnade sig åt rena personangrepp. Då reagerar jag och undrar vad en del tänker med.
Ibland är kommentarerna och reaktionerna värre än bilden i sig. Även om man kunde kräva mer av upphovsmannen till "The making of"-bilderna, att han kunde ge mer bakgrundsinformation, så säger man inte att han behöver psykologisk hjälp.

Nu låter jag som en snusförnuftig jäkla tråkmåns som alltid är politisk korrekt, aldrig fördömmer någon eller beter mig illa. Men visst fasiken gör jag det ibland! Men ska jag skriva en kommentar eller göra ett inlägg om något jag reagerar över, väntar jag med att skicka iväg det tills hjärtat har slutat slå i 180.
Så skulle jag nog göra om jag skulle skicka in bilder till fotosidan av den karaktären att de kan väcka anstöt också.

Peace and harmony!

en idé kanske vore att man fick "sitt" egna forum, som länkades från egna bilder..där man kunde skriva om saker som kommer upp i kommentarer under bilden, men som inte är direkt handlar om bilden..så alla lätt kan hitta diskutionen, som kommer upp under kommenterandet?
detta forum skulle så klart bara visas under de egna bilderna..

kan det vara något? mvh/Kim

Blir det medlemsavgift går jag ur.

Jag kan endast tänka mig att betala för en ren proffssajt med mer avancerat innehåll.
Intervjuer med duktiga fotografer.
Avancerade tester av utrustning.
Erbjudanden om kurser.
Möjlighet till hjälp med försäkring och juridiska spörsmål.

Som ett förbund alltså.

Jag tittar nästan aldrig på inlagda bilder så jag undrar vad som kan vara så provocerande att medlemmar vill gå ur?

Fotosidan är unik och behövs men det finns en risk att det blir för stort och likt Shortcut tar forumen upp frågor om dildos och vad tjejer egentligen tycker om stora...

Sådant som bara tar upp utrymme och gör att man till slut inte orkar leta efter intressant innehåll.

Medlemmar och redaktion får gemensamt arbeta för att vaka över vilken riktning det hela tar.

mipert skrev:

Fotosidan är unik och behövs men det finns en risk att det blir för stort och likt Shortcut tar forumen upp frågor om dildos och vad tjejer egentligen tycker om stora...

Sådant som bara tar upp utrymme och gör att man till slut inte orkar leta efter intressant innehåll.

Medlemmar och redaktion får gemensamt arbeta för att vaka över vilken riktning det hela tar.

Hallå! om bilden visar en dildo o. dyl, så är det väl inget konstigt eller fel att diskutera saken? det handlar ju om bilden, och vad den föreställer?
lika naturligt som att diskutera fågelarter på en fågelbild! mvh/Kim

Hallå 2!

Jag menar att det finns en risk att forumet blir urvattnat.
Behöver inte handla om dildos på fotosidan, kan lika gärna vara om att ”Mac minsann var först med grafiska gränssnittet därför skall man inte använda PC” eller att...

På Shortcut har det blivit väldigt trist att läsa inlägg för det handlar enormt mycket om en och samma sak nämligen dildosar och tjejers preferenser.

Den dag jag finner att fotosidan blir svåröverskådlig med inlägg i form av internt snack mellan medlemmar eller vad som helst tappar jag lusten.

Såg något om någon Wibom som verkade vara full av snack mellan medlemmar om det ena och andra.
Bilderna verkade försvinna. Såg en bild som var ett bra försök till en Slitzbild.
Resten fattade jag ingenting av.

Kanske skulle en FaQ-länk vara värd att tänka på.
Forumet har ju fått nya forum vilket är toppen.

Med 5600 medlemmar kan det anta formen av att 300 inloggade bara sitter och väntar på att någon skall göra ett inlägg om vilken kamera som är bäst.

Nu blir jag bara rörig, dags att äta lite innan blodsockret studsar ned i studiogolvet.

Det är en jäkligt svår balansgång för Fotosidans ansvariga som bottnar i frågan vad som är konst och vad som inte är konst, vad som är ett obehagligt personangrepp och vad som inte är det, vad som är acceptabelt och inte samt på vilka grunder + vilka intentioner en person har med ett fotografi.

Jag har för mig att jag har sagt det i någon gammal tråd att jag helst inte vill ha någon central bildpolis på Fotosidan, risken finns att Fotosidan enbart kommer att tolerera politiskt korrekt bilder. Samtidigt är jag medveten om att utan någon form av gränsdragning kommer Forumet och bildbedömningsdelen att fyllas med mindre acceptabla bilder, och att säkerligen många kommer att lämna Fotosidan.

Jag vet inte vad som funkar bäst, att de ansvariga agerar som nattväktarstat, dvs låter medlemmarna få hantera och sätta gränserna själva vilket nu håller på att ske (vissa medlemmar har slutat pga häftig kritik, fast jag tycker att de har haft mycket att bidra med) eller om ansvariga ska markera tydliga gränser och bevaka, vilket medföra merarbete.

Skulle man kunna lösa det tekniskt? Ja kanske med något slags filter. Det kanske skulle uppskattas med någon form av filterfunktion där man kan markera fotografer vars bilder man inte vill ta del av samt personer vars kommentarer i forumet och i bildbedömningen inte är särskilt konstruktiva.

/Erik "som inte alltid är konstruktiv och som inte alltid släpper iväg genomtänkta kommentarer"

swede skrev:
En applåd till Calle!!

Hilsen Peter:D

var det inte just detta som menades???

FORUM
Tänk på att skriva inlägg som driver diskussionen framåt. Att skriva inlägg bara för att sakens skull vattnar ur kunskapsbanken. Anledningen är också, att diskussioner som fått svar, syns på förstasidan. Vi har skapat ett Fritt forum där ni kan babbla om vad som helst hur mycket som helst. Dessa syns inte på framsidan.

eller? mvh/Kim

joker skrev:
Jösses Kim, nu kastar du väl sten i glashus.

inte alls, det var en fråga..utan tvekan har jag skrivit ett antal liknande inlägg, men det var väl innan denna fråga kom upp, eller hur???

för övrigt var det ju intressant att det kom en sådan kommentar, under ett forum som just kritiserade den typen av kommentarer, inte sant??

mvh/Kim

Jeppe skrev:
Tråkigt men sant. Kanske - med risk att bli överfallen nu, så är det dags att införa en medlemsavgift, för att få bort de allra värsta.

Med lite tur kan den genomförda reduceringen av uppladdningsfrekvensen fylla samma funktion som en medlemsavgift.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar