ANNONS
Annons

Nostalgisk gruppbild

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbe_j

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått i uppdrag att ta en bild åt ett företag.

Bilden ska vara på alla de anställda (ca 10 pers), en gammal Pickup från 1956, samt så ska det vara lite lastpallar och sandsäckar utplacerade här och var.

Bilden kommer att tas mot en stor plåtvägg, solen kommer att stå mot mig och kameran, men plåtväggen kommer att ta upp hela bilden och himmlen hamnar utanför.

De vill att bilden ska ha ett visst nostalgistuk över sig, bland annat så ska de klä ut sig i 50tals-kläder. I efterhand så blir det lite bildbehandling i Photoshop, så bilden kommer att se äldre ut.

Jag har en Pentax K10D med kitoptik, samt stativ.

Sådär, nu är situationen förklarad.

Ett par frågor:
- Vad tror ni om solens placering, kommer det att störa bilden? Jag kan inte ha solen i ryggen då alla i sådana fall kommer att stå o kisa. Bilden kommer att tas på kvällen, när solen står lågt. (Om jag har tur så kan det ju bli molningt)
- Jag har inte tillgång till blixtar, reflektorer, diffusers och annan liknande utrustning, så jag kommer enbart att använda mig av befintligt ljus. Är det något som man bör tänka på då?
- Finns det andra saker man bör tänka på innan? Hur man ska placera folket? Vad kan man hitta på för att bilden inte ska bli för tråkig.

Jag tar gärna emot tips och ideér från er, jag vill ju inte stå o krångla med en massa saker under själva fototillfället, utan allt ska vara så planerat som möjligt när det är dags.

sebbe_j skrev:
(Om jag har tur så kan det ju bli molningt)
- Jag har inte tillgång till blixtar, reflektorer, diffusers och annan liknande utrustning, så jag kommer enbart att använda mig av befintligt ljus.
Rätt tänkt. Vänta på en molnig dag.

Ett problem som kan uppstå är ju om solen står så lågt att ett motljusskydd inte hjälper utan du får en massa ströljus och kanske solreflexer in i objektivet. Även om solen inte syns i bilden kan det ge riktigt fula effekter, även med ett bra objektiv.

Få lite inspiration från gamla bilder på arbetare.
Jag slog på google - sökte på bilder och sökord "arbetare". Det kommer upp flera inspirerande gamla bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar