Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nostalgi En ny Rolleiflex -68 har jag köpt!!!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Har hämtat en Rolleiflex -68 idag i nyskick. Har legat på en polisstation och inte blivit använd. det syns inte ett spår av användning. Gav 2600 tre rollinar och ett antal filter. Efter flera år som digital känns det upphetsande att hålla i en vanlig mellanformatare igen, det trodde jag aldrig!

Är vi många på fotosidan som har kör med gamla mellanformatare för nöjes skull?

Har ngn kommentar om priset dyrt eller biligt?

Tar gärna förslag på vettig scanner för mellanformat.

Jan
 
Det var nog ett bra pris med tanke på att kameran verkar oanvänd. Om det är en R-flex med Planar 2,8 optik är det nog ett riktigt bra pris.

Fast du bör nog lämna in den för smörjning om den inte har varit använd på länge.

Fredrik
 
Grattis!

Kul med en rolleiflex! Själv har jag en från början av 50-talet som jag plåtat flitigt med det senaste året. Mest dia för att det är så härligt att betrakta en 6x6 dia.

När det gäller scanner så tror jag att Epsons 4990 efterföljaren till 4870 kommer att fungera super på mellanformat.
Har precis beställt en själv som jag sitter och väntar på. Med ett så bra pris på kameran kan du lägga resten på en scanner.

/ Erik
 
Fast du bör nog lämna in den för smörjning om den inte har varit använd på länge.

Fredrik



Var någonstans finns en bra verkstad för service?

Jan
 
Jodå, jag är en av dem som kör med en gammal mellanformatare för nöjes skull. En Rolleicord V närmare bestämt. Plåtade senast idag tre rullar studioporträtt med den. Optiken är svinskarp. Nackdelen är sökarskivan som är mörk i hörnen. Fick med en massa fondrullar och skit som jag inte såg när jag plåtade... Men jag har hört att man kan byta till Bronicaskiva. Hoppas det stämmer...
Gratulerar till ett trevligt köp!
 
Schönherrs foto på Upplandsgatan i Stockholm är bra (vad jag vet) och samarbetar med en mekaniker som jobbat hos Rollei.
 
Grattis till ditt fynd!

Jag använder själv ibland min pappas Rolleicord V från 1954. Tyvärr har jag problem med räkneverket som inte stoppar frammatningen på rätt ställe alltid. Jag hoppas jag kan fixa det, för kameran är suverän! Xenotaren är enligt rykten ett av de skarpaste objektiv som har suttit i en kamera (skall vara bättre än Planaren men ett halvt steg långsammare). Om den blir lagad ska den få en ny mattskiva. Beattie gör skivor som passar:

http://www.intenscreen.com/products_medium-format_rolleiflex.htm

Skaffa gärna ett motljusskydd om du inte har det, det finns att få ganska billigt, och det gör stor nytta.

/m
 
Vad är det för modell? Är den från 1968 och har Planar eller Xenotaroptik och i nyskick, så skulle den kosta runt nio-tiotusen på marknaden.

Fungerar tiderna bra så behövs ingen slutarrengöring. Det behövs bara om de långa tiderna är riktigt slöa. En slutarrengöring kostar runt en tusenlapp.
 
Mikaelb skrev:
Grattis till ditt fynd!

Jag använder själv ibland min pappas Rolleicord V från 1954. Tyvärr har jag problem med räkneverket som inte stoppar frammatningen på rätt ställe alltid. Jag hoppas jag kan fixa det, för kameran är suverän! Xenotaren är enligt rykten ett av de skarpaste objektiv som har suttit i en kamera (skall vara bättre än Planaren men ett halvt steg långsammare). Om den blir lagad ska den få en ny mattskiva. Beattie gör skivor som passar:

Hm, din kamera har väl Xenar och inte Xenotar?
 
J. Patric skrev:
Vad är det för modell? Är den från 1968 och har Planar eller Xenotaroptik och i nyskick, så skulle den kosta runt nio-tiotusen på marknaden.



Det är enModell T med Tessar 3,5 optik

Skall kolla tiderna idag men så här långt verkar de stämma. Lite häftigt att ha känslan att hålla i en "ny oanvänd" kamera trots att den är så gammal. Tid/bländarspaken känns lite trög allt annat löper fint. Vore intressant att få tag på några mutarer. De passar väl?

/Jan
 
Är det någon av er son har använt den för streetfotografering? Diskret som den är passar den bra. Tänkte kolla om de gamla tipsen som finns bak på kameran fortfarande funkar.
Typ sol ute 250/11 osv. En härlig kontrast till alla typer av mätningar som idag finns.

Skulle det inte vara bra med ett forum med bilder tagna med gamla godingar och diskussioner runt det?

/Jan
 
jansta skrev:
Är det någon av er son har använt den för streetfotografering? Diskret som den är passar den bra.
/Jan

Jag tycker att den passar bra till streetfotografering och har ofta använt min till det. Precis som du säger är den tyst och bra. Men efterhand som digitalkamerorna har gjort sitt intåg ser Rollein alltmer gammal ut. De flesta tycker att den är snygg eller "cool" men den väcker uppmärksamhet pga av sin ålder. Något man inte alltid önskar. Jag kan tycka att det är ganska besvärande och därför kommer tyvärr Rollein alltmer sällan till användning för gatufotografering.



Rollei i Prag


Mvh

Fredrik
 
Grattis till fyndet, själv använder jag en Zeiss Ikon Super Ikonta IV som jag hittade på myrorna.
Har också en Ricoh Diacord L och en Agfa Isolette som jag brukar regelbundet. Jag har haft lite problem med räkneverket på Ikonta, fick ett tips att filmen var tjockare på femtiotalet och att det är därför den räknar fel.

Blev rekommenderad att vira två lager filmpapper runt upptagsspolen,har gjort det och det verkar fungera nu, skall testa mera.
 
Grattis till fyndet! Har ett antal gamla kameror som jag använder hela tiden men dom verkar väcka mer uppmärksamhet än mina moderna kameror, så jag vet inte om man kan säga att dom är diksreta (förutom slutarljudet). Men å andra sidan är ju ett bra sätt att få kontakt med folk! Och det är härligt att plåta med dessa mekanika underverk, gillar pysslet med att mäta ljuset med en "riktig" ljusmätare, spänna slutaren...

/Katriina
 
Kul att du tänker använda kameran! Har själv flera äldre modeller från Zeiss Cocarette (en 20-talsmodell i 6x12cm format) till 60-talsmodeller i småbild. Idag har jag varit på invigning av Designåret 2005 på Kosta glasbruk där Vicke Lindstrands "avtryck" i samhället visades i en mycket intressant rundvandring. Av de som hade kameror med sig vid denna rundvandring märktes en äldre herre i 80-90årsåldern (Lindstrandsstiftelsens ordförande Per Berg) som fotade med en hypermodern digitalkamera samt två yngre män kring de 50 varav jag var den ena. Själv hade jag min Agfa Colorflex spegelreflex med ljusschakt från 1957 och den andre i min ålder hanterade en Leica av förkrigsmodell som han ärvt av sin far. Vicke Lindstrand själv fotograferade för övrigt med en Leica som han fick Orreforsledningen att införskaffa till honom efter att han anställdes där 1928. Fullt färgintakta diabilder (förmodligen på Kodachromefilm) som Lindstrand tagit med denna kamera, bl.a under sina resor till exotiska länder, visades också. Gamla kameror är inte bara nostalgi, de är alldeles utmärkta att fotografera med. Hoppas att du får mycket glädje av ditt fynd! Men som Katriina säger väcker dessa gamla mekaniska skönheter uppmärksamhet idag, det märkte både jag och min Leica-vän under rundvandringen.
 
jansta skrev:
Det är enModell T med Tessar 3,5 optik

Skall kolla tiderna idag men så här långt verkar de stämma. Lite häftigt att ha känslan att hålla i en "ny oanvänd" kamera trots att den är så gammal. Tid/bländarspaken känns lite trög allt annat löper fint. Vore intressant att få tag på några mutarer. De passar väl?

Rolleiflex T är ju lite billigare än F-modellerna, men du gjorde ändå en bra affär. I nyskick från 1968 så kan de gå på 4000-6000 kr. (priserna kan ju variera stort på begagnatmarknaden, och du hade tur).

Jag är inte säker på att mutarerna passar. Har för mig att det bara fanns adaptrar för bajonett II och III. För kort teleeffekt är det nog lika bra att helt enkelt beskära bilden lite.
 
jansta skrev:
Är det någon av er son har använt den för streetfotografering? Diskret som den är passar den bra. Tänkte kolla om de gamla tipsen som finns bak på kameran fortfarande funkar.
Typ sol ute 250/11 osv. En härlig kontrast till alla typer av mätningar som idag finns.

Jag har använt Rolleis för smygfotografering på stan. De är tysta, och man kan stå riktad åt ett annat håll och vända kameran åt sidan, och fortfarande se i sökaren.

Exponeringstabellen på baksidan är bara riktvärden, om man inte hade/har en lös ljusmätare för tillfället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.