** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Norton Ghost 9.0 ... hmmm

Produkter
(logga in för att koppla)

TML

Aktiv medlem
Har införskaffat Norton Ghost 9.0 i syfte att göra backup av mina digitalfoto. Då jag tar ut disken ur lådan, läser i boken och sedan installerar programmet så börjar jag förstå att programmet inte kan göra backup av enskilda foldrar, t.ex. där jag har mina originala digitalbilder. Den kräver (så vidt jag förstått) att göra backup av en hel disk.

Så om jag nu skall göra backup av en hel disk så kommer det snabbt krävas en extra disk för backup. Därför önskar jag göra incrementel (svårt ord) backup av enbart mina bilder som ryms på 5-10 DVD skivor. Då behövs enbart tilläggsbackup av ändrade filer sen. Min tanke var att nu partitionera min externa Lacie 250GB disk til 3-4 partitioner. Dvs 1 partition med enbart original bilder, 1 partition med utskriftsbara bilder, osv. På det viset kan jag välja backup enbart av original foto.

Då jag är novis på backup och specielt Norton Ghost önskar jag gärna att andra kommenterar eller delar med sig av vis erfarenhet!

Mvh

Norton Ghost verkar inte alls vara rätt programvara för dig. Ghost är en helhetslösning och används ofta inom IT-branschen där man snabbt måste kunna återställa en eller flera maskiner till en grundinställning. Det går att använda för privat bruk men inte på det sättet du vill.

Jag föreslår någon annan backup-programvara istället. Kan inte säga någon så här på rak arm som passar dina behov men det finns en uppsjö olika backup-programvaror som säkert passar dig.
Det finns ju till och med en ganska användbar programvara i Windows XP.

Lycka till!

Lättast med Norton Ghost för dig blir att göra en partition som du sparar bilderna på, sedan köra inkrementell backup av den, till en image-fil på en annan hårddisk.

Fungerar super i windows, och kan ställas in efter schema. Tar några sekunder till någon minut att uppdatera image-filen (så klart beroende på hur mkt mer extra data, men fort går det).

TML skrev:
Har införskaffat Norton Ghost 9.0 i syfte att göra backup av mina digitalfoto. Då jag tar ut disken ur lådan, läser i boken och sedan installerar programmet så börjar jag förstå att programmet inte kan göra backup av enskilda foldrar, t.ex. där jag har mina originala digitalbilder. Den kräver (så vidt jag förstått) att göra backup av en hel disk.

Så om jag nu skall göra backup av en hel disk så kommer det snabbt krävas en extra disk för backup. Därför önskar jag göra incrementel (svårt ord) backup av enbart mina bilder som ryms på 5-10 DVD skivor. Då behövs enbart tilläggsbackup av ändrade filer sen. Min tanke var att nu partitionera min externa Lacie 250GB disk til 3-4 partitioner. Dvs 1 partition med enbart original bilder, 1 partition med utskriftsbara bilder, osv. På det viset kan jag välja backup enbart av original foto.

Då jag är novis på backup och specielt Norton Ghost önskar jag gärna att andra kommenterar eller delar med sig av vis erfarenhet!

Mvh

Kolla om det här kan vara något!!

http://www.acronis.com/

Vet inte hur det funkar, men tror det är bra.

Om det bara är backup av enskilda filer/kataloger så behövs väll inget progam alls? Ja något att bränna ned med kanske då..
Om du vill kunna bunta ihopp filerna och sedan dela dem på flera CD/DVD så skulle jag packa dem med WinRar, dela rar arkivet med 14mb filer samt använda CRC för verifikation av innehållet.
Sedan bränner man företrädelsevis arkivet med samma delfil(del av arkivet) på minst två olika skivor.
Om du sedan vid återskapande skulle inse att någon fil blivit korrupt kan du lätt kopiera in dess broder från någon annan skiva.

Tackar för era innlägg...

Dennis ... jag hoppas att jag inte köpt fel program. Att göra et sk "image" av systemdisken och spara den på en annan partition eller disk kan också vara bra. Det verkar vara här Ghost har sin styrka. Har försökt fil/folder backup med Iomega backup, men den ger div felmeddelande vid bränning till DVD. Verkar som om det har ngt med filnamnlängden att göra.

Carl ... skall försöka att partitionera en disk åt originalbilderna så at jag kan göra incrementell backup på DVD eller annan disk.

Roine ... tackar för tipset, men jag vill försöka utröna möjligheterna med Ghost allra först.

Per ... möjligt att WinRar fungerar bra, men jag föredrar enkelt användargränssnitt, samt möjlighet att göra planerade backup körningar. Och jag hade även i åtanke att skapa en avbild av systemdisken när jag köpte programmet. Köpte Symantec's produkt även i tron att et stabilt varumärke ger framtida kompabilitet vid backup/återskapande av filer.

Möjlig att allra bästa lösningen vore att köpa extra 250 GB extern disk åt digitalbilderna. Dvs backa upp nuvarande externa disk till en annan extern disk. Inga originalbilder spars f.t. på den interna disken.

Mvh
Tor

ja kör norton ghost du, funkar fint.

Om du tycker idén med uppdelade filer vad bra så kan du ju ställa in det i ghost med.

Aj du! Jag kör Pro, och där finns det under Tillbehör/Systemverktyg.

Kan bara tillägga att det fungerar utmärkt och att det är helt onödigt att köpa på sig ett extra backup-program.

Norton Ghost bör man däremot köpa på sig av ren självbevarelsedrift:)

Det är möjligt att programmet inte installeras i en standardinstallaation av XP. I så fall är det bara att stoppa i XP-skivan, låta den auto-starta och i menyn välja att "Lägga till program".

Det är nämligen en del som inte installeras som standard utan man måste lägga till programmen i efterhand.

En klar nakdel med Norton Ghost är "framtiden", dvs. kommer du kunna köra Ghost om 2 år på vad som gäller då ?

Filformatet (dvs. imagen) som du lägger på en annan hårddisk/cd/dvd/karbonpapper är ju ett Ghost format. Om du kör Windows idag, och exempelvis Mac/Linux om 3 år så är det långt ifrån säker att du kan läsa tillbaka dina filer.
Ghost sparar filsystemet, inte filerna..

Jag gåller med föregående talare om att Ghost är ett superverktyg för att snabbt läsa tillbaka ett helt system på det du hade igår. Inte en delmängd av informtion "långt" in i framtiden.

-Thomas

boris.bonasin skrev:
Det är möjligt att programmet inte installeras i en standardinstallaation av XP. I så fall är det bara att stoppa i XP-skivan, låta den auto-starta och i menyn välja att "Lägga till program".

Det är nämligen en del som inte installeras som standard utan man måste lägga till programmen i efterhand.

Måste kollas när jag kommer hem. Tack.

Precis som Thomas poängterar så är det väldigt riskabelt att använda ghost-images för att lagra data för framtiden. Jag vill inte använda ordet dumt men jag gör det iallafall =)

Det finns tillräckligt med nackdelar med att använda ett digitalt lagringsmedia för att framtidslagra bilder och att lagra det i ett "zippat" format som inte är läsligt om 3-5 år är inte vad jag kallar beständigt.

Det är ju mer säkert att göra backup till CD/DVD och eventuellt en extern hårddisk. Vill inte gå in djupare i detta eftersom det finns utmärkta trådar här på fotosidan som går på djupet i digital arkivering.

Angående Ghost-images så har jag ett exempel där jag speglade 100 datorer och sparade dessa image-filer på ett speglad disk för att vara säker på att det fungerade om ett antal år. Företaget jag jobbade på då uppgraderade Ghost versionen och helt plötsligt fungerade inte dessa "gamla" image-filer på grund av att Symantec gjort en klusterförändring i modulen som hanterar tillbakaläsningen av dessa .gho filer.
På svenska betyder detta ungefär att om du kör Windows XP idag med en befintlig ghost version och sedan om ett par år kommer Ghost 2010 på ditt nya Windows XP 2010 operativ som "tyvärr" inte läser dina gamla ghost-filer och du kan omöjligt köra gamla Windows XP för det är inte kompatibelt med din nya dator.

En kanske helt onödig utläggning men tänk på en sak: "Keep it simple". Använd det media som ert sunda förnuft säger att det kommer hålla längst.
Jag har en bränd CD-skiva (NoName) som är tio år gammal. funkar alldeles utmärkt fortfarande. Och den behöver ingen speciell programvara för att kunna läsas. Och TIFF bilder som är tio år gamla fungerar lika bra idag som för tio år sedan.

-----

Edit: Ett litet tillägg är att Ghost är mycket bra på att göra en systemåterställning på kort sikt. Ta en backup av system-disken idag och sen kan du med lätthet läsa tillbaka den informationen om ett halvår om datorn kraschar hårt eller mjukt. Det är vad Ghost är bäst på!

Senast ändrad:
Lejonhjärta...

... håller nog med om att använda Ghost för att göra ungefär som detta är riskabelt/dumt:

1. bränna ner Ghost image på CD/DVD el. extern disk
2. ta bort originalet från hårddisk
3. vänta tio år, sen försöka läsa CD/DVD med bränt Ghost image

Jag tycker dog den metoden är riskabel för arkivering av familiebilderna oavsätt Ghost, Toast, Zip eller annat!

En av dom säkraste metoderna måste vara att jämligen (veckovis/månadsvis) göra inkrementel/full backup av hårddisk mha f.eks. Ghost. Förutsatt att du jämnligen arbetar med foto och inte tar paus på et antal år. (så att både program och hårdvara er placerat på museum)

De flesta, åtmindstonde dom med digitalkamera, tar kanske 100-tal bilder varje månad. Det kräver effektiv backuplösning. Om man gör sig tidsbesväret att jämnligen kopiera av hela bilddatabasen (går ändå hyfsat fort med Ghost och extern disk... Ghost kan dessutom arbeta i bakgrunden när du gör annat på datorn) så har man alla bilder samlad på ett ställe. Den dagen disken blir för liten så finns säkert ny disk med flera gånger storleken att köpa för samma peng som den du redan har. De externa hårddiskarna kommer ju snart ner i komsumentpriser även för 1 TB storlek. Det borde räcka för det mästa...

Dog om man jämnligen gör Ghost images av bilderna (alla) så är man iaf även säkrad för framtiden på det vis att man fram till byte av system/program/hårdvara har färska, fräscha bilder lagrade i Ghost formatet. Vid eventuelt byte av system/program/hårdvara så får man ändå tänka igenom hur man vill hantera sina bilder...av ren självbevarelsesdrift.

Har nu haft Ghost i snart 24 timmar. Den första besvikelsen av att inte göra enbart fil/folder backup har ändrats till nöje då jag har partitionerat disken för fotolagring. Att göra planerad backup av mina bilder till annan hårddisk gick problemfritt, snabbt och jag kunde göra annat under tiden. Jag brände även ner dagens status på 5 DVD skivor, det gick också problemfritt, men trögare då min externa DVD brännare fick arbete genom USB 1,1. Med USB 2.0 så skulle även detta gått mycket snabbt.

Nöjd idag, följer utvecklingen, skall bli intressant med ca 50 GB lagringsutrymme på DVD framöver (blue ray), sparar till extra externa diskar (med FW400/800/USB -> Lacie)

Mvh
Tor

En liten uppdatering av läget med Norton Ghost 9.0

Mycket nöjd!

I tiden innan Ghost tänkte jag ofta på att ta backup. En gång emellan kom även andan över mig och jag brände några enstaka skivor av utvalda delar av bildarkivet. Inget jag gjorde med jämna intervall och om det hade fortsatt i den stilen så skulle nog risken vara stor för att en del bilder skulle gå forlorat.

När jag satt med dator i går så började den externa hårdisken att röra på sig exakt kl 2100. Det var dax för Ghost at göra den inplanerade veckovisa backupen. Det gick smidigt, jag behövde inte ens göra nåt själv. Det gick fortfarande att arbeta med dator. Jag märkte ingen försening överhuvudtaget. Grovt så tog backuparbetet 1 min per GB. Mycket snabbare än om jag skulle sitta och byta DVD skivor själv, samt nu blev ju hela arkivet faktisk backad upp! Framsteg.

Kan fortfarande anbefala Ghost ihop med extern disk! Mycket smidigt, och backupen blir faktiskt gjord, inte enbart tänkt!

Mvh

Du behöver ingen speciell programvara för att göra backup. En backup är bara en kopia av data.

Du kan lungt bränna till CD direkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar