Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Norrsken vilken vitbalans
- Trådstartare tobbe_w
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Raw
Fota i RAW så fixar du vitbalansen i efterbearbetningen.
Fota i RAW så fixar du vitbalansen i efterbearbetningen.
Konke
Aktiv medlem
Jag hade följt Svens tips att fotografera i RAW-format. Om du inte har någon erfarenhet av det så kan det vara värt att kolla upp. Det är ett alternativ till JPEG-formatet som ger större frihet med mer bildinformation men kräver oftast mer arbete i något bildredigeringsprogram. Kortfattat. Det kallas även för råformat.
Om du av någon anledning inte har möjlighet att fota i råformat skulle du kunna testa dig fram för önskat resultat. Jag har ingen egen erfarenhet av att fota norrsken. Jag vet inte heller hur länge de varar, men jag skulle gissa att du har åtminstone lite tid att prova olika vitbalansinställningar.
En fråga som du kan ställa dig är ifall den bild du tar på norrskenet ska bidra med någon känsla eller om det ska avbildas som norrskenet faktiskt ser ut, eller uppfattas av dig. Det första ger kanske mer frihet där du inte behöver återge norrskenet i dess naturliga form utan kan välja någon vitbalans som du tycker om.
Lycka till!
Om du av någon anledning inte har möjlighet att fota i råformat skulle du kunna testa dig fram för önskat resultat. Jag har ingen egen erfarenhet av att fota norrsken. Jag vet inte heller hur länge de varar, men jag skulle gissa att du har åtminstone lite tid att prova olika vitbalansinställningar.
En fråga som du kan ställa dig är ifall den bild du tar på norrskenet ska bidra med någon känsla eller om det ska avbildas som norrskenet faktiskt ser ut, eller uppfattas av dig. Det första ger kanske mer frihet där du inte behöver återge norrskenet i dess naturliga form utan kan välja någon vitbalans som du tycker om.
Lycka till!