Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norrsken på G

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenny

Medlem
Ville passa på att göra er uppmärksamma på att det är hög aktivitet på solen just nu och med det har norrskensaktiviteten höjts!
Så till och med ni ner i södra Sverige kanske kan få se något vackert!

Nåja, till min fråga... Finns det någon som har bra erfaranhet av norrskens-fotografering?
Vilka inställningar bör man ha för att det ska bli bra bilder? Hur lång slutartid osv...

Kenny skrev:

Nåja, till min fråga... Finns det någon som har bra erfaranhet av norrskens-fotografering?
Vilka inställningar bör man ha för att det ska bli bra bilder? Hur lång slutartid osv...

När jag söker på norrsken i forumen får jag upp 36 trådar....

//A

Hallå!
Tänkte dela med mig av en toppensida som visar intensiteten på norrsken; http://www.sp-agency.ca/www/rtoval.htm .
Perfekt att ha i bakfickan om man vill kolla om det finns chans för norrsken.

Angående inställningar, stativ, vidvinkel och iso 400 brukar fungera bra, exponering runt 8-16 sekunder, har du längre försvinner draperimönstrena.

Ska själv ut och fota om det blir klart väder. Ska ju tyvärr komma snö över hela Sverige i dag sägs det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar