Annons

Normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

phnomy

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter å funderar på å köpa en ny normalzoom.

Dom jag funderar på är:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF
Nikon AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
eller kanske Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di AF

Som det är nu känns Sigmat mest intressant då det fått bra betyg, men nikons har lite större omfång på brännvidden och VR.
Tamronet saknar ju vidvinkel jämfört med dom andra..

Tanken är att objektivet ska ersätta mitt 18-55 VR
Någon som kan hjälpa mig lite granna? Egna erfarenheter av objektiven?

*edit* Kameran är en D80 *edit*

Mvh Simon

Ah, bra tänkt.

Jo, anledningen till varför jag vill byta upp mig är att jag tycker att mitt 18-55 är tillräckligt skarpt, och att jag skulle vilja ha snäppte större omfång på brännvidden.

/Simon

jag tycker att mitt 18-55 är tillräckligt skarpt,

Det ska vara ett "inte" där, va?

OK. Skarpare och större omfång, alltså.

Har du kollat skärpemätningarna på http://www.photozone.de ? De ger dig en fingervisning om de olika objektives prestanda. Titta först på ditt eget 18-55 och jämför sedan de övriga.

Men till slut är det givetvis hur de funkar i verkliga livet som räknas.

Per.

PS. 28-75 kan väl inte räknas som normalzoom? Jag skulle ha svårt att vara utan 18-28, personligen, i vardagslag. DS.

Givetvis ska det vara ett "inte" där.

Jo jag kände att det är svårt att vara utan 18-28 jag också. Så den går nog bort, så frågan är om jag vill lägga sex eller tre tusen och om skillnaden är så stor.

Jag ska kolla länken, tack så mycket!

Jag är mer inne på sigmas objektiv nu, verkar funka fint. Men vad jag funderar på är, kommer jag saknar VR?

Bumpar min egen tråd lite och undrar om någon som använt både nikons 18-55 och sigmas 17-70 kan säga om det är stor skillnad på objektiven?

/Simon

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar