Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom till Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)

alstersjo

Aktiv medlem
Hej
Jag har sabbat min normalzoom, en gammal Sigma 28-70 2,8 och den måste nu ersättas. Jag fotograferar absolut mest landskap, men även lite seglingar och lite folk emellanåt. Jag är gärna ute i halvdåligt väder och gärna i skymningen.

Jag funderar på dessa objektiv men vet inte vilket som är bäst för mig.


  • Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR
    Fördelar här är att det är stabiliserat, verkar vara bra byggkvalitet och vad jag läst mig till snabb fokus
    Nackdelarna är att det verkar vara lite sämre skärpa och det är inte lika ljusstarkt.
  • Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF
    Fördel här är att det är ljusstarkt och enligt de flesta väldigt skarpt
    Nackdelar är att det inte är stabiliserat och vad jag läst mig till lite plastigt.
Är det någon som har någon bra input till mig? Skiljer det i skärpa eller är det bara att Nikon förväntas ha bättre så då är man mer kritisk?
Tacksam för all input
 
Hej
Jag har sabbat min normalzoom, en gammal Sigma 28-70 2,8 och den måste nu ersättas. Jag fotograferar absolut mest landskap, men även lite seglingar och lite folk emellanåt. Jag är gärna ute i halvdåligt väder och gärna i skymningen.

Jag funderar på dessa objektiv men vet inte vilket som är bäst för mig.


  • Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR
    Fördelar här är att det är stabiliserat, verkar vara bra byggkvalitet och vad jag läst mig till snabb fokus
    Nackdelarna är att det verkar vara lite sämre skärpa och det är inte lika ljusstarkt.
  • Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF
    Fördel här är att det är ljusstarkt och enligt de flesta väldigt skarpt
    Nackdelar är att det inte är stabiliserat och vad jag läst mig till lite plastigt.
Är det någon som har någon bra input till mig? Skiljer det i skärpa eller är det bara att Nikon förväntas ha bättre så då är man mer kritisk?
Tacksam för all input

Har egentligen ingen av dessa linser just nu. Men hade tamrons normal zoom förut och sålde den ganska snabbt, gillade inte den alls!
Däremot äger jag föregångaren till Nikon gluggen och den är /har jag varit väldans nöjd med som en altiallo glugg faktiskt. Skön ton i det och tycker skärpan är helt ok.
Vet ej hur den nya är dock, men antar att den är helt ok också.
/Martin.
 
Hej
Jag har sabbat min normalzoom, en gammal Sigma 28-70 2,8 och den måste nu ersättas. Jag fotograferar absolut mest landskap, men även lite seglingar och lite folk emellanåt. Jag är gärna ute i halvdåligt väder och gärna i skymningen.

Jag funderar på dessa objektiv men vet inte vilket som är bäst för mig.


  • Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR
    Fördelar här är att det är stabiliserat, verkar vara bra byggkvalitet och vad jag läst mig till snabb fokus
    Nackdelarna är att det verkar vara lite sämre skärpa och det är inte lika ljusstarkt.
  • Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Nikon AF
    Fördel här är att det är ljusstarkt och enligt de flesta väldigt skarpt
    Nackdelar är att det inte är stabiliserat och vad jag läst mig till lite plastigt.
Är det någon som har någon bra input till mig? Skiljer det i skärpa eller är det bara att Nikon förväntas ha bättre så då är man mer kritisk?
Tacksam för all input

Hej, jag köpte Tamrons 24-70 2.8, nytt, med bildstabilisering på Ebay för 6.200:-. Lite dyrare ände du listar men betydligt billigare än vad det kostar i Sverige. Objektivet är mycket bra till D700. Skarpt, snabbt och stabiliserat. Kan vara värt att leta runt om du vill.
 
Kör Tamron 28-75 till min D700 och måste säga att jag är riktigt nöjd med det objektivet, ett av dom mest prisvärda på marknaden faktiskt. Kommer nu att investera ett Tamron 24-70 2.8 till min D800 eftersom den kameran är betydligt känsligare för skakningsoskärpa..................
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.