ANNONS
Annons

Normalzoom till Canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_79

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att skaffa en bättre normalzoom till min Canon 60D. Tittar både på nya och begagnade lösningar...

Har idag ett Sigma DC 17-70/2.8-4.5 (gamla versionen) som börjar få några år på nacken. Tycker det är ett bra objektiv som jag kört mycket. Köpte den egentligen till min gamla 350D som fortfarande suktar efter denna gluggen. Även om detta sigma-objektiv är rätt hyffsat så har den också sina nackdelar.

I varje fall, jag funderar lite på en uppgradering och tänkte höra vad ni tycker är en vettig glugg till kameran i fråga. Pris - beror på vad jag får för pengarna... Samt om jag kan hitta något schysst begagnat eller om jag behöver köpa nytt...

Som sagt, har tittat lite men känner att jag inte riktigt hittar fram. Mycket av det jag tittat på verkar efter vad jag läst (och så som jag tolkat det) hålla ungefär lika prestanda i prisklassen och ett par tusingar upp. Känner att jag har svårt att få en bra uppfattning.

Det jag söker är en normalzoom med ett hyffsat zoom-range. På längre sikt kommer jag antaglien att skaffa en vettig vidvinkel och en bättre tele (70-200) än dagens - men just normalzoom är nog det större behovet just nu. Jag plåtar ganska varierat både detaljer och vyer - samt varierande motiv... Det skall nämnas att jag är mkt förtjust i ljusstarka objektiv.

Vad tycker ni ger er mest - vidvinkel eller de extra zoom - millimetrarna som de varianter som går upp till 70-80 mm ger?

Jag har funderat i följande banor (för att ge en fingervisning):

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Canon AF
- Verkar prestera OK och tydligen omtyckt - frågan är hur mkt bättre det är.

Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM
- Låter attraktiv i första anblicken, men har fått en del negativa omdömmen - dels brusig uppåt
70-80 mm samt ger en del effekter nedåt 15 mm - samt rätt dyr.

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
- Ett flaggskepp om jag förstått det rätt - kan jag hitta en bra begagnad till schysst pris så... Frågan är
om jag nöjer mig med 55 mm :).

Jag behöver helt enkelt lite hjälp att kicka tankarna i rätt riktning. Jag letar något som presterar något bättre än det jag kör idag.

Tacksam för all hjälp att vrida och vända tankarna.
Vad har ni för erfarenheter?

Vad skulle ni välja om jag frågade helt förutsättningslöst?

mvh
Mattias

Senast ändrad:
Jag vill ha Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM men har inte råd just nu. 15-85 är också lysande bra men personligen vill jag ha ljusstyrkan/korta skärpedjupet.

Varför inte bara köpa en 15-85 och sedan komplettera med en ljusstark fast glugg (Sigma 30mm f/1.4?) för de tillfällen du vill ha just den stora bländaren?

Hejsan
Du har inte funderat på den nya verisionen av ditt Sigma objetktiv. Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM. Den har ju det mesta det gamla saknade. Köpte det för ett par dagar sedan till min 60d och är helnöjd.

Hejsan
Du har inte funderat på den nya verisionen av ditt Sigma objetktiv. Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM. Den har ju det mesta det gamla saknade. Köpte det för ett par dagar sedan till min 60d och är helnöjd.

Har varit inne på denna tanken också ett par ggr. Dock skall jag nog kolla upp hur den är byggd. Den gamla versionen hade rätt lätt för att få in dam bakom frontlinsen... Får man stort damm där är det bara till att lära sig meka eller lämna in..

Har varit inne på denna tanken också ett par ggr. Dock skall jag nog kolla upp hur den är byggd. Den gamla versionen hade rätt lätt för att få in dam bakom frontlinsen... Får man stort damm där är det bara till att lära sig meka eller lämna in..

Har ju inte haft objektivet så länge så damm bakom frontlinsen är inget jag kan svara på. Men det känns rejält byggt. Inte L klass men bättre än genomsnittet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar