ANNONS
Annons

Normalzoom till 5D Mark II i konsumentklass

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Eftersom mitt Tamron 17-50/2.8 inte passade till min 5D2:a så måste jag köpa nytt normalzoom. Vad tycker ni att jag ska satsa på?

Canon EF 28-135/3,5-5,6 IS USM
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232055

Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=24-70_28_canon

Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=2875C

Bra skärpa vid full bländare är viktigt eftersom jag kommer att fota en del bröllop med det. Jag har 2 st Tamronobjektiv just nu som jag är nöjd med, överväger att fortsätta på det spåret igen och välja Tamrons 28-75.

Tacksam för råd, helst av folk som gjort samma val.
 
Med tanke på vilken kamera du har och att du har så hög upplösning på kameran och kan beskära bilder i efterhand så hade jag nog satsat på en fast glugg istället. Detta om du inte känner att du har pengar att lägga på typ ett 16-35 eller kanske ett 17-40 (Canon båda två)

Jag har precis köpt en Canon 5D och räknar med att klara bröllop med en Sigma 50mm 1.4 -glugg, 17-40 f/4 och en 30D med ett teleobjektiv för utomhusbilder.

Är dock rädd för att 50mm kan bli lite kort med tanke på att ett 50mm på min 30D blivit rätt lagom framme vid altaret...
 
Insåg precis att jag har för många normalzoomar, har 24-105L, 28-105/3,5-4,5 och 28-135/3,5-5,6. Jag tycker alla presterar bra på mitt 5d Mark II-hus, om de är nedbländade. Gäller full öppning så är det L-optiken, och möjligen på vissa brännvidder med 28-135. 28-105 behöver bländas ner ett par steg för att bli ok. Det är nog så att det blir svårt att hitta ett konsument-objektiv som presterar bra på full öppning, det är där man får det man betalar för vad gäller L-optik. Tamron 28-75 får ju ofta jättebra omdömen, men glöm inte att det gäller på kroppade kameror. På fullformatare är den inte alls i samma klass.Gamla Sigma 24-70 har ju allvarliga fokusproblem om du inte lyckas hitta något som är bra, vilket kan vara svårt.
 
Insåg precis att jag har för många normalzoomar, har 24-105L, 28-105/3,5-4,5 och 28-135/3,5-5,6. Jag tycker alla presterar bra på mitt 5d Mark II-hus, om de är nedbländade. Gäller full öppning så är det L-optiken, och möjligen på vissa brännvidder med 28-135. 28-105 behöver bländas ner ett par steg för att bli ok. Det är nog så att det blir svårt att hitta ett konsument-objektiv som presterar bra på full öppning, det är där man får det man betalar för vad gäller L-optik. Tamron 28-75 får ju ofta jättebra omdömen, men glöm inte att det gäller på kroppade kameror. På fullformatare är den inte alls i samma klass.Gamla Sigma 24-70 har ju allvarliga fokusproblem om du inte lyckas hitta något som är bra, vilket kan vara svårt.

Tror jag säljer allt och börjar samla frimärken istället, det där var en hård dom. :(
 
Tror jag säljer allt och börjar samla frimärken istället, det där var en hård dom. :(

Jo, men det det är knepigt att få ihop billigt och ljusstarkt men ändå bra. Fasta gluggar som föreslogs är inte så illa, men vill man ha zoomens flexibilitet, en viss ljusstyrka och ändå kvalitet så är det nog Canons 24-70L, 24-105L eller t ex Sigmas nya HSM-variant på 24-70. Eller så köper man en gammal Canon 28-70L för en femtusing.
 
Jo, men det det är knepigt att få ihop billigt och ljusstarkt men ändå bra. Fasta gluggar som föreslogs är inte så illa, men vill man ha zoomens flexibilitet, en viss ljusstyrka och ändå kvalitet så är det nog Canons 24-70L, 24-105L eller t ex Sigmas nya HSM-variant på 24-70. Eller så köper man en gammal Canon 28-70L för en femtusing.

Folk verkar så väldigt nöjd med Tamrons 28-75.. Toppklass-stämplad av Cyberphoto och goda omdömen här på FS.

Tiotusenkronorsobjektiv är uteslutna det närmaste halvåret, frun skulle ha ihjäl mig.. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.