Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoom Sigma/Tamron?? till D90??

Produkter
(logga in för att koppla)

onephoto83

Medlem
Hej!

Har precis uppgraderat mig från en D3000 till en D90, tanken är nu att jag ska köpa till en riktigt vass normalzomm till min D90.

Har kollat mycket på Sigmas 18-50mm 2,8 och den ska ju vara riktigt bra, tamron har ju en liknade glugg 17-50 2,8.

Vilken av dessa gluggar är igentligen bäst?
Eller finns det några bättre alternativ Nikons egna känns nästan för dyra för min plånbok just nu så dom går nästan bort.

Tackar för svar //Stefan
 
Jag har en Sigma 17-70mm 2.8-4 och använt den till min D90 och D7000.
Jag kanonnöjd med den, tycker den är bättre än de nikon-objektiv jag använt.
 
Har kollat mycket på Sigmas 18-50mm 2,8 och den ska ju vara riktigt bra, tamron har ju en liknade glugg 17-50 2,8.

Vilken av dessa gluggar är igentligen bäst?

Tamrons är lite skarpare och har lite mindre CA på full öppning. Sigman har bättre bokeh och snabbare AF. I övrigt skulle jag säga att de är ganska likvärdiga. Sigman kan nog upplevas ha lite bättre byggkvalitet, om den tål mer ska jag låta vara osagt.
Tamron har en 17-50/2.8 med bildstabilisering åxå, som inte är så fasligt dyr. Sigmas med stabilisering kostar väl en bra bit mer, om jag inte missminner mig.
Nikons egen 17-55/2.8 är inte optiskt bättre (iaf inte mer än marginellt isf) utan man betalar för att den är byggd som en stridsvagn. Knappast prisvärd om man inte får ett väldigt bra begagnatpris på den.
Nikons 16-85:a är ju najs, om du inte behöver ljusstyrkan.
 
Jag har en Sigma 17-70mm 2.8-4 och använt den till min D90 och D7000.
Jag kanonnöjd med den, tycker den är bättre än de nikon-objektiv jag använt.

Har också använt denna glugg sedan den kom och jag är mycket nöjd med min. Den är rapp i af och skarp. Tittade länge på nikons 16-85 och tamrons 17-55mm men körde på denna istället. Nu skriver Cyberphoto att den fått pris för bästa konsument-normalzoom så det är lite extra kul kuriosa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.