Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normal till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

81evelina81

Ny medlem
Hej!

Imorgon köper jag en 40D men jag är osäker på vilken normal av de jag anger nedan som passar bäst? Hur pass mycket skiljer de sig åt egentligen? Ni som vet; vad har ni för synpunkter? Finns det kanske någon annan normal som skulle vara bättre? Prismässigt går min gräns vid ca 6000:-

Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro till Canon

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM

Tack på förhand!

Jag skulle helt klart välja 18-50/2,8 eftersom det är betydligt ljusstarkare över hela omfånget. Vad jag hört ska den också vara lite skarpare men är inte säker.
Men om du tycker att du behöver större omfång och bildstabilisator (man har inte samma användning av det när man har ljusstyrka 2,8 även fall det kan vara bra att ha ibland)
borde du kanske välja det andra.

Där har du min åsikt angående valet!

canon eller sigma

Hej Evelina
Dessa två optiker jämförs i ett test i digitalfoto nr11 2007. Sigman vinner faktiskt över canonen. Men slutklämmen i testet säger:"Men kör du med canon och vill ha lite extra tele och dessutom bildstabilisering är definitivt canon 17-85 ett bra val, även om det kostar lite extra."Sigman sägs vara väldigt skarp. Jag kör själv med canon 17-85 och är nöjd.

MVH Mats

hej igen evelina
Jag kom på att det finns en annan mycket bra optik. Tamron 28-75 f2,8. Den sägs vara mycket skarp och hälften så dyr som canon 17-85.

MVH mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar