ANNONS
Annons

Norge

Produkter
(logga in för att koppla)

thc

Avslutat medlemskap
Hej,
jag skulle vilja ha lite tips på ställen som är värda att besöka och fotografera i norra Norge. Jag kommer att vara där 1-2 veckor under slutet av Augusti. Jag planerar att köra in i Norge via E10/Narvik och åka till Vardø via Nordkapp. Sedan köra hem via Finland.

Så är det något jag absolut inte får missa eller absolut kan missa ?

/TC

tips

Fågelberget Hornöya utanför Vardö (bl.a. mycket lunnefåglar), Fågelberget Ekeröy lite längre in på Varangerhalvön (främst tretåig mås) samt Syltefjordstauran (hög klippa där det häckar havssulor längst upp) . Ekeröy nås med bil, Hornöyatransport ordnas i Vardö hamn, stauran nås genom lång vandring (mycket jobbigt) eller med båttransport.Bad i Persfjorden vid pålandsvind och solsken (Solen skiner dock inte så ofta härute på Varangerhalvön). Glöm inte vinterkläderna! Har själv varit med om 25 grader och bad på morgonen och sedan hagelstorm och nollgradigt några timmar senare.

Såg att du skulle dit i slutet på augusti så då kanske inte det är så mycket fågel på fågelbergen.

Eftersom det är sgs omöjligt att hitta fula ställen som inte bjuder på något i fotoväg i Norge så blir mitt råd: Jaga ljuset!
Mao. kör i dåligt väder och utnyttja gott ljus till max.
Försök vara maximalt flexibel - för det är vädret också!
Lycka till!
/Gitte

PS. Har inte mött någon som inte varit besviken på Nordkapp. Men lider du av 'compulsive disorder' och MÅSTE, så...

Jeg er født i Nord-Norge, og har reist en del turer til landsdelen opp gjennom årene.Holder med om at Lofoten/Ofoten er fantastisk.Ta en tur til Moskenesøy og Andøya, om du kan.Senja litt lenger nord er også utrolig, reis til Gryllefjord.Kvaløya, Sommerøya og Ringvassøy utenfor Tromsø. Havna i Tromsø, Ishavskatedralen.Mehamn, Båtsfjord og Berlevåg helt i nord. Ingen dum ide å bare følge lyset, kanonmotiv fins over alt.

Jag tänkte berätta lite om resan och besvara min egen fråga :)

Jag åkte igenom Finland och kom in i Norge strax väster om Kirkenes och åkte sedan i möjligaste mån längs kusten västerut till Lofoten och sedan
tillbaks till Sverige via Narvik/Kiruna.

Resan blev cirka 900 mil på 20 dagar, så stundtals så var tempot lite högre än vad som skulle ha varit optimalt för fotografering.

Jag tycker att det var ganska jämnbra, nedan förtjänar dock speciellt omnämnande.

Den sista biten på vägen till och själva Grense Jakobselv var intressant, spännande att vara så nära Ryssland, dock var det ganska mycket restriktioner på vad och hur man fick fota. Annars tycker jag att man kan skippa Kirkenes med omnejd.

Varangerhalvøya,
mycket fin natur. Vägen från Vardø till hamningberg var en extrem upplevelse, hela kusten
är bara spetsiga berg och stenar, man skar sig nästan i ögonen bara av att titta på dom.

Magerøya - Nordkapp,
kan man sammanfatta med USCH ! Först kostar det massor av pengar att åka i tunneln och sedan
kostar det ännu mer pengar att åka sista kilometern fram till udden. Helt fullt med turistbussar o.d.

Lofoten var givetvis väldigt fint, personligen så gillade jag Andøya bättre, lite samma stuk men
betydligt mindre folk.

Mina bilder från resan finns här:
http://www.swephoto.se/album/showalbum.php?album=album8

Sammanfattningsvis så kan jag säga att om jag skulle åka tillbaks så skulle jag nog åka till Varanger/nordkinn-halvøya. Att följa ljuset är en bra ide, vädret ändrar sig snabbt och är troligtvis helt annorlunda på andra sidan tunneln/berget.

Vad kul att se resultatet av dina planer och resa!
Det verkar som om du har upplevt och sett en hel del. Många fina bilder blev det!
Kan samtidigt notera att du är ännu en som inte tyckt Nordkapp var värt besväret. (Jag väntar ännu på positiv rapport från någon som varit där...)
Mvh
/Gitte

Har även jag just kommit hem från Norge. 260 mil på sju dagar blev det och en hel del naturbilder, med tyngdpunkt på glaciärer...
Bilder finns att se på www.pixia.se

Är man intresserad av att ta läckra bilder på glaciärer i synnerhet och alpina landskap i allmänhet, då kan jag varmt rekomendera området kring Josterdalsbreen i centrala Norge.

www.pixia.se skrev:
Har även jag just kommit hem från Norge. 260 mil på sju dagar blev det och en hel del naturbilder, med tyngdpunkt på glaciärer...
260 mil på sju dagar resp 900 mil på 20 dagar, allt detta på lappländska vägar av skiftande kvalitet, det kan inte ha blivit mycket sömn under de resorna. Det tog mig nästan 8h att köra mellan Oslo och Bergen i somras, det är 50 mil...

Bor numera i Bergen och har en lång lista på utflyktsmål, men det är just körtiderna som håller mig tillbaka.

Vackra bilder blev det dock, både Tomas och Johannes!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar