Jag tänkte berätta lite om resan och besvara min egen fråga
Jag åkte igenom Finland och kom in i Norge strax väster om Kirkenes och åkte sedan i möjligaste mån längs kusten västerut till Lofoten och sedan
tillbaks till Sverige via Narvik/Kiruna.
Resan blev cirka 900 mil på 20 dagar, så stundtals så var tempot lite högre än vad som skulle ha varit optimalt för fotografering.
Jag tycker att det var ganska jämnbra, nedan förtjänar dock speciellt omnämnande.
Den sista biten på vägen till och själva Grense Jakobselv var intressant, spännande att vara så nära Ryssland, dock var det ganska mycket restriktioner på vad och hur man fick fota. Annars tycker jag att man kan skippa Kirkenes med omnejd.
Varangerhalvøya,
mycket fin natur. Vägen från Vardø till hamningberg var en extrem upplevelse, hela kusten
är bara spetsiga berg och stenar, man skar sig nästan i ögonen bara av att titta på dom.
Magerøya - Nordkapp,
kan man sammanfatta med USCH ! Först kostar det massor av pengar att åka i tunneln och sedan
kostar det ännu mer pengar att åka sista kilometern fram till udden. Helt fullt med turistbussar o.d.
Lofoten var givetvis väldigt fint, personligen så gillade jag Andøya bättre, lite samma stuk men
betydligt mindre folk.
Mina bilder från resan finns här:
http://www.swephoto.se/album/showalbum.php?album=album8
Sammanfattningsvis så kan jag säga att om jag skulle åka tillbaks så skulle jag nog åka till Varanger/nordkinn-halvøya. Att följa ljuset är en bra ide, vädret ändrar sig snabbt och är troligtvis helt annorlunda på andra sidan tunneln/berget.