ribbones
Avslutat medlemskap
Hej, lång post (förlåt), ha tålamod!
Har en SB-400 som jag tycker är bra och gör sitt jobb, men den har ju dock en del begränsningar.
En SB-700 skulle vanligtvis vara det uppenbara valet. (om vi håller oss till Nikon's utbud)
Men pga av mindre rörliga objekt letade jag efter andra typer av auto mätningar än TTL.
(de objekten hinner tex ur fokus vid kortskärpedjup under TTL mätningen, ni profs kör väl på manuell..)
Jag hittade varje fall då 'Non-TTL Auto mode' som SB-800/900/910 har, vilket innebär:
"The SB-900 controls the flash output level by measuring the flash illumination
reflected back from the subject using the sensor for Non-TTL auto flash."
Vilket var precis det jag vill ha, SB-910 kostar dock ~3700 kr.
Di866 som kostar 1500 kr istället har också detta (nästan):
"Av priority: The flash light can be automatically controlled by the photo sensor built-in the flash unit instead of TTL metering."
Till frågorna:
1. Fungerar Non-TLL auto som jag tror?
2. Fungerar Non-TLL auto tillräckligt bra?
3. På Di866 verkar det inte som att den kan ta bländaren från kameran/objektivt utan man måste manuell slå in det?
4. Finns de andra blixtar med Non-TTL auto mode?
5. Era kommentarer
EDIT:
mecablitz 58 AF-2 verkar ha detta, lika dyr som SB-910...
Har en SB-400 som jag tycker är bra och gör sitt jobb, men den har ju dock en del begränsningar.
En SB-700 skulle vanligtvis vara det uppenbara valet. (om vi håller oss till Nikon's utbud)
Men pga av mindre rörliga objekt letade jag efter andra typer av auto mätningar än TTL.
(de objekten hinner tex ur fokus vid kortskärpedjup under TTL mätningen, ni profs kör väl på manuell..)
Jag hittade varje fall då 'Non-TTL Auto mode' som SB-800/900/910 har, vilket innebär:
"The SB-900 controls the flash output level by measuring the flash illumination
reflected back from the subject using the sensor for Non-TTL auto flash."
Vilket var precis det jag vill ha, SB-910 kostar dock ~3700 kr.
Di866 som kostar 1500 kr istället har också detta (nästan):
"Av priority: The flash light can be automatically controlled by the photo sensor built-in the flash unit instead of TTL metering."
Till frågorna:
1. Fungerar Non-TLL auto som jag tror?
2. Fungerar Non-TLL auto tillräckligt bra?
3. På Di866 verkar det inte som att den kan ta bländaren från kameran/objektivt utan man måste manuell slå in det?
4. Finns de andra blixtar med Non-TTL auto mode?
5. Era kommentarer
EDIT:
mecablitz 58 AF-2 verkar ha detta, lika dyr som SB-910...
Senast ändrad: