Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Non-ttl auto blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ribbones

Avslutat medlemskap
Hej, lång post (förlåt), ha tålamod!

Har en SB-400 som jag tycker är bra och gör sitt jobb, men den har ju dock en del begränsningar.
En SB-700 skulle vanligtvis vara det uppenbara valet. (om vi håller oss till Nikon's utbud)

Men pga av mindre rörliga objekt letade jag efter andra typer av auto mätningar än TTL.
(de objekten hinner tex ur fokus vid kortskärpedjup under TTL mätningen, ni profs kör väl på manuell..)

Jag hittade varje fall då 'Non-TTL Auto mode' som SB-800/900/910 har, vilket innebär:
"The SB-900 controls the flash output level by measuring the flash illumination
reflected back from the subject using the sensor for Non-TTL auto flash."

Vilket var precis det jag vill ha, SB-910 kostar dock ~3700 kr.

Di866 som kostar 1500 kr istället har också detta (nästan):
"Av priority: The flash light can be automatically controlled by the photo sensor built-in the flash unit instead of TTL metering."

Till frågorna:
1. Fungerar Non-TLL auto som jag tror?
2. Fungerar Non-TLL auto tillräckligt bra?
3. På Di866 verkar det inte som att den kan ta bländaren från kameran/objektivt utan man måste manuell slå in det?
4. Finns de andra blixtar med Non-TTL auto mode?
5. Era kommentarer :)

EDIT:
mecablitz 58 AF-2 verkar ha detta, lika dyr som SB-910...
 
Senast ändrad:
TTL-mätning är ju ett "nytt" påfynd.
Alla äldre blixtar kan fixa detta.
Testa till exempel med en SB-24.
De brukar vara billiga att köpa begagnade.
 
TTL-mätning är ju ett "nytt" påfynd.
Alla äldre blixtar kan fixa detta.
Testa till exempel med en SB-24.
De brukar vara billiga att köpa begagnade.

Fast jag vill ju kunna använda TTL också.
E.g.
Foto mormor => TTL
Unge kommer springades => Non-TTL auto.

(TTL är väl inte så nytt, enligt wiki "utvecklades av Olympus på 1970-talet")

Nissin verkar inte funka, så det verkar stå mellan metz och sb, jag hittar inga andra blixtar iaf.

Du verkar ha erfarenheter av Non-TTL auto, hur bra dåligt är detta mot TTL?
 
Fast jag vill ju kunna använda TTL också.
E.g.
Foto mormor => TTL
Unge kommer springades => Non-TTL auto.

(TTL är väl inte så nytt, enligt wiki "utvecklades av Olympus på 1970-talet")

Nissin verkar inte funka, så det verkar stå mellan metz och sb, jag hittar inga andra blixtar iaf.

Du verkar ha erfarenheter av Non-TTL auto, hur bra dåligt är detta mot TTL?

Usäkta, var nog lite snabb med mitt svar och det blev lite otydligt. Hoppas detta blir bättre.

På den gamla goda tiden...
Mina första erfarenheter av blixtfoto var att fotografera med film och Vivitar 283. Med en kamera som inte hade TTL-blixtmätning.
Det går. Hyfsat faktiskt.
Framför allt lär man sig mycket om hur blixt fungerar.

Jag tror det som kommit till på senare år är en svag förblixt som gör att blixten/kameran vet hur mycket ljus som krävs för en bra bild.
Olympus lösning var att mäta ljuset som faktiskt kom fram till filmen och sedan stänga av blixten när tillräckligt ljus nåt filmen. Riktigt bra faktiskt.

På min analoga Nikon F4 sitter ett blixtsystem som är nästan omöjligt att lura. Blixtbilder på film var alltid, nästan i alla fall, perfekt exponerade. Med övergången till digital och de första generationerna av kameror blev det sämre. Den gamla lösningen fungerade inte pga olika typ av reflektion från sensorn jämfört med film.

Jag undrar, kan inte svara säkert, om det är så att en blixt som INTE använder en förblixt för att bestämma exponeringen vore bättre för dig. Förblixten ställer ju också till det om man har blixtar som tänds med en slavtändare som reagerar på blixten.

Jag tror inte att min SB-24 gör det.
Nu har jag en SB-800 och tillsammans med min nyare digitalkamera blir resultaten mycket bra.
Letade efter min manual för att se om Autoläget på SB-800 också använder förblixt men hittar inte manualen just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.