Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Noll kunskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Christopher

Aktiv medlem
Hej
Jag har fått för mig att gå en fotokurs för nybörjare.
Och behöver då skaffa mig en kamera.
Nu så har jag absolut ingen koll på vad jag kan tänkas behöva.
Vad ska jag tänka på? Vilket märke? Vilken modell?
Vad för objektiv ska jag börja med?

För mig är det här den värsta djungeln jag stött på, det finns så oändligt mycket.
Dock så begränsas det endel på med tanke på kostnaden
Jag vill dock känna mig nöjd med kameran ett tag framöver, en kostnad på max 5000kr hade jag tänkt mig.
Nåt jag snöat in lite på gällande märke är Nikon.

Kort och gott, jag behöver lite hjälp med förslag på kamerakit.

Tacksam!
Christopher

Du bör skaffa dig en kamera som kan skötas i helmanuellt läge, dvs där du kan ställa in bländartal och slutartid efter egna önskemål. Eftersom din budget är begränsad så rekommenderar jag dig att handla begagnat..där kan man hitta mycket grejor för lite pengar.

Du behöver inte snöa in dig på enbart Nikon. Det finns en hel del andra märken också, även om Nikon och Canon är säkra kort så att säga. Båda två har ju visat sig vara intresserade av att satsa på digitala systemkameror, vilket kan vara viktigt att tänka på inför framtiden. Tänk också på att Nikon är en del dyrare än exempelvis Canon och Minolta.

Objektivval är svårt att svara på eftersom det beror på vad man har tänkt sig att fotografera. Men om man tänkt sig fotografera lite av varje, dvs människor, landskap och kanske dansen kring midsommarstången..då rekommenderar jag ett zoomobjektiv. Ofta har tillverkarna gluggar som tex 28-135/3.5-4.5. Ett sådant objektiv täcker in ganska många motiv.

Mitt tips, utan att ha riktigt koll på om det verkligen ryms inom din budget, är en begagnad Canon EOS30/33 med ovan nämnda zoomobjektiv. Då får du en modern kamera som även kan hanteras helt manuellt och ett bra och mångsidigt objektiv.

Men, det finns som sagt mycket att välja på därute..

Det finns ett antal trådar i exakt samma ämne redan. Sök runt på forumet!

Min rekommendation är att du köper en Nikon 801s (2000:), ett 50/1,8 (1000:) och ett 24/2,8(1000:) och kanske en Blixt SB-24 (1500:). Alternativt ett zoom-objektiv istället för de två fasta. 28-135 eller lknande.

Då har du ett bra grundpaket. Lite långsam autofokus är det enda jag har att klaga på vad gäller 801 men å andra sidan är det inte all fotografering som kräver särskilt snabb af.

Hej, det här är en klassisk fråga på forumet och om den här tråden utvecklas som de brukar på ett ungefär så kommer du att få två olika svar;

1) Köp något enkelt och mekaniskt och lär dig grunderna. Du kan alltid byta upp dig senare när du vet mer vad du vill med ditt fotograferande.

2) Köp bra (och dyra!) grejer från början så har du någonting att växa i. Ett rekorderligt kamerasystem håller, med lite modifieringar, livet ut.

Jag säger 1).

För 1500-2000 får du en gammal hederlig och handvevad Minolta SRT 100 med ett antal objektiv i bra skick. Huset fungerar lika bra som alla andra kamerahus, dvs. det håller ljustätt och låter dig ställa in slutartid. Hur just den kameran mäter ljuset får du lära dig med tiden.

Objektiven är inte av världsklass men det spelar ingen roll när du håller på och lär dig. Hanterar du utrustningen rätt så kommer du att kunna ta kort som inte går att skilja från de dyraste utrustningar.

Det kunde ha varit vilket annat märke och mekanisk modell som helst jag tipsade om. Nu råkar jag själv ha en sån här kamera sedan 16 år och därför blev det mitt tips.

Problemet med 2) är att du omöjligen, antar jag!, kan sätta dig in i de olika toppmärkenas alla för- och nackdelar redan nu. Därtill har kommit ytterligare en variabel under senare år: digitalutvecklingen.

Så det är mitt enkla tips. Och just ja, en sak till: låna böcker och läs om fotografins olika grunder. Du kan nämligen inte läsa för mycket - det är egentligen det enda jag är riktigt säker på.

Nikon F-601 eller Nikon F-801 (801s) är riktigt bra kameror. Jag använder själv en F-601'a och en F-801s.

Nikon F-801s får du för cirka 2500-3000:-, F-801 (utan s) är lite billigare.

Nikon F-601 tror jag man kan hitta för dryga tusenlappen om man har tur.

Håller med om att en zoom kan vara att föredra om man inte säkert vet mad man ska fota, annars kommer man riktigt långt med ett vanligt Nikkor AF 50mm 1:1.8. Det är ett billigt objektiv men bra ljusstyrka och underbar skärpa!

Jag skulle råda dig att innan du köper kamera läsa lite grand i fotoböcker hur olika kameror och optik fungerar och vad som kan användas till vad. Helst skulle du gå kursen först men där kanske det är krav på att ha kamera. I så fall kanske du kan låna någon under tiden. När du gått grundkursen tror jag att du vet lite mera vad du behöver för att tillfredställa just dina önskemål. Och du ska veta: För 5000:- kan du få en ganska komplett systemkamerautrustning med några objektiv om du söker på begagnatmarknaden.

fargo skrev:
Objektiven är inte av världsklass men det spelar ingen roll när du håller på och lär dig.

Håller med Joakim i allt men måste tillägga att än fast objektiven inte är i världsklass så håller dom en fantastiskt hög kvalitet jämfört med billiga zoomar som många köper till sina billiga autofokuskameror.

Det finns många gamla manuella system som kanske inte är framtidssäkra, detta avspeglar sig dock på lågt pris vilket kan göra dem till ett bra val. Kika exempelvis på Chinon med Pentax K bajonettfattning, billiga väl fungerande hus med ett stort optikurval.

Nikon som du nämner är bra men kostar mer om du vill ha lite optik.

/Larsa som bla har haft både Minolta, Nikon samt Chinon med många objektiv...

Jag vill också slå ett slag för Nikon 801s. Jag har två stycken själv. Har det mesta, förutom snabb AF och spegeluppfällning och priserna har sjunkit dramatiskt senaste tiden. En 801s för 2000kr är ingen omöjlighet. 2500kr är normalt. "S"-beteckningen innebär snabbare AF och spotmätning. En 801 utan "s" skulle jag inte ge över 2000kr för. Kameran har ett gediget metallskal under plasten och håller nästan för allt. Har alla automatiska funktioner man behöver, men är samtidigt lättjobbat manuellt. Jag började med en FM2, som är helmanuell. Då slipper man bli lockad av automatiken, vilket kan vara en fördel. Optiken är egentligen viktigare än huset, så lägg resterande del av budgeten på ett fåtal bra och begagnade objektiv. Föredelen Nikon har framför Canon här är att man kan använda äldre manuell optik också. Slitna men välfungerande manuella Nikon-gluggar kan hittas mycket billigt om man letar.

/Pontus

Jag tror det bästa du kan göra just nu är att åka till en välsorterad kamerabutik och be att få titta på lite olika märken. Klämma och känna på olika kameror, titta i sökaren, känna efter hur kameran ligger i handen.

Det rådet fick jag en gång i tiden. Och för mig fungerade det bra. Själv har jag inte så långt till ScandinavianPhoto i Bankeryd, så dit åkte jag en dag för några år sedan.

Innan jag åkte till Bankeryd var jag fullkomligt övertygad om att jag skulle ha en ny Pentax (jag hade redan en äldre Pentax). När jag hade klämt och känt på en hel hoper modeller under ett par timmar, så var jag nästan lika säker på att det var Nikon som passade mig bäst. Canon passade visserligen mina händer bättre, men det var sökaren som avgjorde (jag är närsynt och har brytningsfel så jag ser bättre att ställa skarpt med Nikon).

Vid detta första besök blev det inget köp, hela min värld var ju upp-och-ner. Skulle jag, trogen Pentax-användare, byta märke? Efter att ha funderat ett par veckor, och plöjt igenom allt skrivet jag kunde hitta om Nikon och Canon, så tog jag en ny vända till butiken och kom hem med min Nikon. Jag har inte ångrat mig en sekund.

Du kan säkert hitta en trevlig affär nära dig där du kan få möjlighet att botanisera runt och ställa frågor. Ta god tid på dig, och låt beslutet ta sin tid också.

/AnnaKarin

Ps. Ett alternativ skulle kunna vara något av de paket med Nikon F75 som finns på både ScandinavianPhoto, Cyperphoto och Hegethorns. Paketen ligger på ca 5000 för kamerahus och två zoomar.
Ds.

Photax säljer den manuella Nikon FM3A, vilken är mekanisk men även har tidsautomatik (man ställer in bländaren så väljer kameran rätt slutartid). Det är en av de snyggaste kamerorna på marknaden, och är av metall istället för plast. En ny klassiker!

Tyvärr såg jag inte priset i deras prislista, men det är ju bara att ringa och fråga.

Jag tycker definitivt att du ska köpa en manuell kamera utan motor. Välj gärna Nikon. Det finns idag en enorm mängd begagnade högklassiga objektiv till mycket låga kostnader. Fördelen med Nikon är att objektiven är användbara (om än med begränsningar) både på AF-hus och digitalhus. Hittar du AF-objektiv så är det helt OK även på de äldre manuella husenom du undviker de s.k. G-objektiven.

Med Pentax har du exakt samma förhållande som ovan vad gäller kombinationsmöjligheterna.

Canon och Minolta har inte samma fattning på ädre och moderna hus vilket gör att de äldre manuella finns i stort antal till bra priser. Gäller öven Olympus.

Det viktigaste är att du kan köra kameran helt manuellt. Viss automatik kan vara bekvämt men då endast tidsautomaik. Undvik programautomatik om du vill lära dig fotografera.

Välj helst fasta brännvidder. Dels är de bättre och dels lär du dig bättre det här med persektivet. Med en zoom är det jättelätt att falla in det dåliga beteendet att stå stilla och zooma fram och tillbaka. Med fasta objektiv tvingas du tänka mer och flytta dig i djupled.

Köp inte för många prylar på en gång. Välj max tre objektiv. En vidvinkel, en normal och ett tele. Lär dig använda prylarna så märker du efter ett tag vad du eventuellt saknar.

Tack...

...så väldigt mycket för att ni orkade bemöda er med att svara!
Jag ska förbi och titta lite på kameror i en butik på vägen hem från jobbet senare idag.
Funderar på om jag ska låna en kamera under kursen istället, känns som jag behöver lite mer kött på benen innan jag bestämmer mig för något!

Tack tack och TACK!!!

Mvh
Christopher

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar