ANNONS
Annons

Noktor 50/0,95

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant men frågan är HUR pass mycket det kommer kosta och hur det kommer funka :) Fast tråktigt med att det är ca 100mm :/

Jag tycker att exempebilderna ser rätt usla ut faktiskt. Sämre än många bilder tagna med riktigt ljusstarka objektiv med C-bajonett, för filmkameror. Därmed inte sagt att det vore ett ointressant objektiv, om priset är rätt;-) Att jämföra med Noctilux ser jag ingen vits med.

För övrigt ser bilderna ut att vara tagna med betydligt vidare bildvinkel än vad objektivet borde ge, så jag gissar att hela klabbet är fejk.

Vore najs om de släppte 7,5-50/1,3 fast man kan undra hur skärpan kommer bli...
Skärpan är kanske inte det stora problemet -- den har en bildcirkel på 1/3 tum, om jag inte ser fel. Vad jag förstår är de enda av Senkos objektiv som öht kan vara intressanta för några digitala systemkameror 25/0,95 och 50/0,95.

Det tråkiga är att upplösningen på objektiven ger ungefär den effektiva bildstorlek (om du vill ha skarpa bilder) som exempelbilderna presenteras i. Mycket större går inte... Vill du ha lite mer upplösning än så är det bättre att leta efter andra, lite mindre ljusstarka objektiv.

Dessa objektiv är alla planerade efter att vara skarpa på vga-sensorer, dvs 640x480 - eller i vissa fall för att räcka till för 576-linjers PAL i övervakningskameror...

Är det så att du kräver extrem ljuskänslighet eller så korta skärpedjup går detta betydligt bättre med en beg. Canon 5D och ett 100F/2 - det kommer ge ganska många gånger högre upplösning (13MP vs 1-2MP effektiv upplösning), kortare skärpedjup OCH bättre ljuskänslighet.

Är det så att du kräver extrem ljuskänslighet eller så korta skärpedjup går detta betydligt bättre med en beg. Canon 5D och ett 100F/2 - det kommer ge ganska många gånger högre upplösning (13MP vs 1-2MP effektiv upplösning), kortare skärpedjup OCH bättre ljuskänslighet.

5DmkII och 24/1,4 II funkar rätt bra i mörker annars, det är iaf min egen uppfattning :)

Hur pass seriös är firman "Noktor"?

Jag tycker att det känns något oseriöst och demobilderna på deras sajt är riktigt dåliga. Priset är satt till 750 USD och det går att förboka.

Skall bli intressant och se hur det hela utvecklar sig. Tänk om det är en bluffprodukt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar