Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokton 35mm/1,4

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Någon som sett några testbilder eller andra tester av den här nya optiken? Blir ju lite intressant att ersätta en stor och tung Nokton 35mm/1,2 med den bara halva steget ljussvagare och ganska kompakta 1,4:an. Förhållandevis billig dessutom. Priset hos LP är så pass "lågt" att det inte lönar sig att köpa utomlands. Fast man får vänta till maj då de får in den. Utomlands finns den att köpa redan nu.

Vill även fråga de som har den klassiska varianten av 40/1,4 i single coated (SC) om de märker några stora kontrastskillnader i motljus i jämförelse med mc-optik? Har själv erfarenheten av enskiktsbehandlad optik på Rolleiflex som gav lite lägre kontrast och dimmslöjor i motljus, annars märkte jag ingen skillnad i svartvitt. Färgdia med den var dock klart sämre med bleka och omättade färger i jämförelse med en mc-behandlad optik med en Pentacon Six kamera som jag provade under samma tid. Men det är svartvitt 35:an ska användas till och då kanske det spelar mindre roll vilken variant man väljer? Fast jag är lite frågande inför motljussituationer, vill ju inte ha dimmslöjorna som Rolleiflexen gav?
 
Kanske finns det inga kommentarer eller referenser/tester kring den här nya optiken? Har läst på forumet i rangefinderforum men där är mycket spekulationer och tyckanden som inte säger mig så mycket i alla fall. Såg inte heller så mycket erfarenheter av motljusfotografering (hur det blir med slöjbildning/kontrast me de båda SC och MC) vilket jag själv upplevt som en skillnad mellan MC- och SC-optik vid just motljus tidigare. Inte heller så mycket om färgmättnaden men som jag fattade var man nöjd med färgåtergivningen av SC-optiken. Om man då gjort direkta jämförelser vet jag inte? En bild kan ju ha bra färger som inte ser bleka ut och har fin mättnad, ända tills man får se en annan bild med bättre mättnad och färgkontrast...
 
Tom Abrahamsson har tydligen använt 35mm SC en del sedan den släpptes, han har lagt många bilder på Flickr. Det finns även ett fåtal bilder från MC-varianten, se här.

4000kr var ett förvånansvärt bra pris hos LP, de brukar inte vara direkt billiga på Voigtländer-prylar. Faktum är att det är precis samma pris som hos Robert White.
 
Tackar för länkarna! Fanns någon motljusbild också där. Såg iofs inte ut att vara någon slöjbildning i den men ljuset kom med ganska brant vinkel (solen stod högt).

Den LP säljer heter ju "classic". Då är det väl med single-coating SC?
 
Om du är väldigt sugen på hur den beter sig i motljus bör du nog maila Tom Abrahamson, han brukar svara väldigt informativt på RFF. Så här skriver han på Flickr:
Mine is a SC too. I find its "rendition" very similar to the pre-asph Summilux 35f1.4, but with considerably less flare. I dont know how it would behave with color as I only shoot black/white.
Den gamla Summiluxen är inte direkt känd för fina motljusegenskaper utan snarare för sin "Leica glow", jag antar att de två egenskaperna är ganska nära besläktade!

Vad gäller "Classic"-beteckningen är jag inte säker, båda versionerna av 40/1.4 har "Classic" på fronten. Det syns väl om du jämför bilderna på SC och MC här. Du får nog ringa LP-foto och fråga vilken variant de har beställt.
 
Vill ju gärna veta motljusegenskaper om det blir aktuellt att ersätta min Nokton 1,2 med denna kompakta 35:a. 12 ytor glas/luft med enskiktsbehandling bör rimligtvis ge en viss skillnad i motljus mot en likadan mc-behandlad. Så det lutar nog mera åt en mc i så fall. "Retro-look" med slöjor i motljus vill jag inte ha med just den här optiken och de bilder jag ämnar använda den till. Har ju en del andra kameror som kan användas för det.
 
Senast ändrad:
Har beställt SC-varianten med hopp om särskilt bra sv/v-egenskaper i förhållande till MC-varianten. Återkommer förhoppningsvis med omdöme om den ganska snart.
 
Nu har jag knäppt upp ett par rullar och lagt in några bilder på min flickr-sida http://www.flickr.com/photos/jbrk
Du kommer nog att känna igen vårt kära Växjö i ett par av bilderna!

Jag har inte haft tid att ge mig på något seriöst mörkrumsarbete på sista tiden, och bilderna är obearbetade inskanningar från negativen. Om man verkligen vill kan man förstås få fram överstrålning, man ser ströljus och att bländarens kontur avtecknar sig på http://www.flickr.com/photos/jbrk/2407962244/ som är tagen i motljus, med motljusskydd, utan att solen fått skina direkt in i objektivet.

Handhavandemässigt är det ett trevligt objektiv, med spak på fokuseringsringen och två små "handtag" på bländarringen. Klickstopp för halva bländarsteg. Storleksmässigt motsvarar det ungefär min summicron-35:a av sjuttiotalsmodell, till och med någon millimeter kortare, och ett steg ljusstarkare!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.