Annons

No good, wtf?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Nu har jag upptäckt en mycket irriterande sak med Pentax K100D-Super och det är när man stället vitbalansen.

Jag skulle ställa vitbalansen och riktade kameran mot en vägg som hade nått som liknade en neutral färg, men jag får upp meddelandet [NG] men bilden i bakgrunden visar en färgbalans jag skulle vart mycket nöjd med. Jag riktar då kameran mot ett upplyst område som har fel färg på grund av en lampa, men då går det bar och jag får en vitbalans som gör hela bilden mintgrön.

Jag tycker faktiskt att man själv skall få avgöra om vitbalansen duger eller inte och att man kunna acceptera vitbalansen trots att kameran säger [NG], för den måste ju ha lyckats på nått sätt då kameran faktisk visar en bild på hur vitbalansen blev, men [NG] gör bara att man inte kan acceptera.

Detta är extremt irriterande när man skall försöka ställa vitbalansen ute på kvällen. Det är ju förstås inte ett problem utan bara nått som är irriterande, för man kan ju alltid välja nått närliggande och sedan korrigera i efterhand. Men jag tycker det nästan blir bättre om man gör det i kameran.

kenny_lex skrev:
Nu har jag upptäckt en mycket irriterande sak med Pentax K100D-Super och det är när man stället vitbalansen.

Jag skulle ställa vitbalansen och riktade kameran mot en vägg som hade nått som liknade en neutral färg, men jag får upp meddelandet [NG] men bilden i bakgrunden visar en färgbalans jag skulle vart mycket nöjd med. Jag riktar då kameran mot ett upplyst område som har fel färg på grund av en lampa, men då går det bar och jag får en vitbalans som gör hela bilden mintgrön.

Jag tycker faktiskt att man själv skall få avgöra om vitbalansen duger eller inte och att man kunna acceptera vitbalansen trots att kameran säger [NG], för den måste ju ha lyckats på nått sätt då kameran faktisk visar en bild på hur vitbalansen blev, men [NG] gör bara att man inte kan acceptera.

Detta är extremt irriterande när man skall försöka ställa vitbalansen ute på kvällen. Det är ju förstås inte ett problem utan bara nått som är irriterande, för man kan ju alltid välja nått närliggande och sedan korrigera i efterhand. Men jag tycker det nästan blir bättre om man gör det i kameran.

Utomhus så tycker jag att vitbalans fungerar felfritt. Inomhus måste man ställa den för hand, glödlampan brukar funka i de flesta fall. Eftersom jag skjuter RAW så brukar jag göra små små ändringar i efterhand sen om det behövs.

Vill du ställa det rätt i kameran tycker jag att du skall skaffa ett gråkort i lämplig storlek, t ex A4. Då har du mycket större chans att få helt rätt vitbalans.
Kaffebrus har gråkort som även fungerar som reflexskärm, en sida grå och en sida vit. Har ingen själv men tycker det låter som en bra grej.

http://www.kaffebrus.com/grakort-18-procent-498.html

Det kan vara så att kameran "tycker" att det är för mörkt för att vitbalansera?
Utomhus när det är mörkt kan du använda "solljus".
Vid månljus och blandljus tycker jag att det ofta blir bra med sol-inställning.
Den här bilden är ställd på mulet för att inte ljusstaken ska bli för blå.

Bilagor

• imgp7682-ljusstake-liten.jpg
    imgp7682-ljusstake-liten.jpg
    25.1 KB · Visningar: 260
Ni missade en sak i inlägget och det är att man får se hur bilden skulle ha sett ut med den vitbalans som kameran sedan kallar för [NG] (no good) och ofta är det så att jag är nöjd med den vitbalanserade bild som visas.

Men då [NG] syns på skärmen så kan jag inte acceptera den vitbalansen trots att bilden som visar är bra vitbalanserad, jag kan här bara jämföra med min gamla Minolta A1 som klarade liknande situation utan problem och där man alltid fick en fråga om man ville acceptera eller inte. Samma fråga borde finnas på Pentax då den faktiskt visar hur bilden skulle se ut med den vitbalans som den anser vara [NG] och man ofta anser att den är tillräckligt bra.

Det har även hänt att jag försökt ställa vitbalansen mot en vit vägg men fått [NG] trots att en välbalanserad bild visas, men när jag sedan lyckas göra om det utan [NG] så får jag alltid ett grönstick i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar