Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nissin Di-622

Produkter
(logga in för att koppla)

uce

Ny medlem
Någon som vet om man kan fjärrstyra blixten med radio eller IR? Jag har en Canon Eos 400D. Jag skulle vilja kunna placera blixten på andra ställen än ovanpå kameran. Utan att använda kamerans egen blixt!

Om du vill slippa ljuset från kamerans inbyggda blixt kan du använda ett IR-filter som stoppar det synliga ljuset. (körde med Nikons SG-3IR på min D40 när jag hade Di622). Jag antar åtminstone att det skulle fungera lika bra med Canon...

För att kunna använda radiotrigger har jag sett folk som modifierat Di622 med en synk-kontakt, men det betyder in och löda!

Just den Nissin-blixten är besvärlig att fjärrstyra, då den har en "sleep" timer som är ställ på löjligt kort tid (10s?) om den inte får konstant ttl-information från kamerahuset. Detta är lite svårt både med radio- och slavsystem, men jag har för mig att jag sett att någon lyckades klura ut ett sätt att ta sig runt problemet.

Som slavstyrd har jag för mig att det enbart är fast styrka som gäller, ingen mätning.

Kolla innan!

Nissin har helt manuellt läge, ca 7 steg.

Tips som man kan göra: sätt din kamerablixt så lågt som möjligt (åtminstone på min 40D kan man skruva ner kamerablixten), och sen synkar du din Nissin optiskt. Då kommer din kamerablixt knappt synas/märkas utan Nissin 'tar över' bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar