Annons

NiMH-batterier och självurladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

abel

Aktiv medlem
Jag kom nyligen tillbaka från en resa till Gotland. Innan avresan hade jag laddat 6 stycken GP 1800 mA NiMH-batterier. Efter knappt 7 dagar och 7 diarullar var batterierna slut. Är det batterierna som har så hög självurladdning eller drar kameran onormalt mycket ström? Jag fotade med en Nikon F100 med vertikalgrepp, ett 24-85 afs- samt ett 135 Ai-objektiv.
hälsningar
Mattias
 
Antagligen slukar din kamera ström, på ett eller annat vis.
Självurladdningen är mycket hög de första laddningarna för NiMH, ungefär 10% per dygn, för att efter några laddningar bli ca 1,5% per dygn. Detta är 1m5 ggr mer än ett vanligt NiCd, men ligger ändå mkt lågt på skalan.

NiMH är dock känsligare för värme. Det är därför det är viktigt att man inte överladdar batterierna, då de antagligen blir varma och förlorar sin laddstyrka.

Har du nyligen köpt batterierna så ökar livslängden efter några användningar, som tidigare skrivit. Kan det vara så att du använt batterierna efter bara en laddning..?
 
Jag har haft batterierna i ett drygt halvår och laddat dom ett otal gånger. Det kan dock tänkas att dom har blivit överladdade men jag trodde att min laddare (GP power bank rapid) skyddade batterierna från detta??!
 
följde laddaren med batterierna så är den säkerligen anpassad, annars vet jag inte hur just den där laddaren fungerar.

Kolla med någon annan pryl med dina batterier, och fråga andra F100 ägare hur deras batterier har fungerar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.