ANNONS
Annons

Nikons skarpaste optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Asson skrev:
Tyckte tråden om Canons skarpaste optik var bra. Så jag ställer samma fråga om Nikon.

Vilken är Nikons skarpaste optik?
Hmmm..du kommer nog få en hel del svar på det, men 50/1.8 är fin, men det är de flesta normaler oavsett märke. Gamla 85/1.4 är mycket bra, har inte använt den nya men den lär knappast vara sämre. Mitt 80-200/2.8, den första AF-varianten, är mycket skarp.
Av deras lite kraftigare vidvinkar är nog 20/2.8 bland det bästa.

Beror på om du avser manuella eller af gluggar.
Jag som bara kör med mf gluggar (manuell fokus) tycker att först och främst den gamla hederliga 50mm 1:1.8 ai eller ais är en trevlig och väldigt skarp glugg nedbländad några steg. Annars är micro macro optiken känd för sin skärpa, t.ex. micro nikkor 55mm, eller 105mm för all del.

I huvudtaget finns det mycket skarpa gluggar bland alla hederliga nikkor. Finns förresten en optikguide under [köpa]-kameraöversikt-nikon systemet - objektivguide.

Mycket bra guide som tar upp många bra objektiv.

AF 50/1,8D är en höjdare, observera att D-modellen är bättre än föregångaren.AF DC 135/2D är en annan eller varför inte Af 300/2,8DII If-Ed AF-S?

Ja, den förra var mycket skarp men D-modellen skall vara ännu skarpare. Jag skall se om jag hittar testen jag läst.

AF 50/1.8 (alla varianterna) har samma optik som Ais (korta typen) och serie E. Nya D har något bättre antireflexbehandling. Ett skarpt objektiv men gamla 50/1.8 Ai och Ais (första långa typen) är ÄNNU BÄTTRE! Framförallt mekaniskt men även optiskt på stora bländare. De äldre varianterna har också något större linser och därmed mindre vignettering.

Mina två favoriter;
  • Nikon MF micro 55/2.8 AIS vid normal (ej makro) fotografering
  • Nikon AF 180/2.8 ED-IF

-- Nicke

---Nikon 180 2,8 (manuell) har jag sett en vän skapa otroligt fina macrobilder med med/utan mellanring. Superskarpt och dessutom billigt i sin gamla version!!
Hade jag Nikon hade jag köpt denna som första kompletterande lins, tveklöst!!
Mvh Niclas.

Ps, Önskar Canon hade en "EF180 2,8L IS usm" macro.....säkert dyr, men souu what if you sell your christmastree...:)

Skriv inte 85/2.8 pc mikro-Nikkor
Nu blir jag än mer sugen på en sån. det är inte bra för min plånbok ;)

Jag gillar helt klart mitt Nikkor 28/2.0, ett av mina favoritobjektiv. Tycker det är väldigt skarpt! Någon som håller med?

Tycker att den gamla manuella 85/1,4 är bland det skarpaste jag sett.
Min gamla micro-nikkor 55/2,8 är superskarp liksom 35/2,0 AF och 180/2,8 ED AF.
Däremot är min 300/4 ED AF mindre skarp vilket gjort att den mest står och samlar damm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar