Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nya 105mm makro med VR eller xxx?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lösningen om man vill maximera prestanda är nog att ha flera fasta gluggar. En allt-i-ett glugg finns nog inte.
 
Arleklint skrev:
Lösningen om man vill maximera prestanda är nog att ha flera fasta gluggar. En allt-i-ett glugg finns nog inte.

Janne, är det mitt inlägg du svarar på förstår jag inte riktigt vad du menar.

Som jag skrev är jag inte ute efter allt-i-ett-objektiv. Det passar mej inte (även om jag inte skulle tacka nej till Nikons nya 18-200 om jag fick det i present.)

Det jag upplever idag är att även fasta gluggar har så uppenbara brister och begränsningar.

Bedrövliga i motljus* bara helt skarpa inom ett litet bländarområde. Till detta kommer CA och distorsion.

Jag är inte dummare än att jag inser svårigheten i att göra bra optiska konstruktioner men utvecklingen går inte särskilt fort i detta område. Det är synd för utmaningar saknas inte.

/AnWi

* Nikkor AF 50/1.4D
* Tamron SP AF 90/2.8 Di
* mfl
 
En första testbild med nya objektivet

http://www.gostworks.com/nikon105.jpg
(Nikon D200, ISO 100, bländare 4.5 och 1/60s med internblixt.)

Bilden föreställer objektivlocket till 70-200/2.8

Första intrycket är väldigt bra. Känns otroligt gediget byggt, skall bli kul att leka lite med det i helgen.
 
Det såg riktigt trevligt ut. Köpte du det på Scandiavian Photo? Jag väntar nämligen på ett sånt därifrån och är lite nyfiken på hur det går med mitt köande.
 
J0£L skrev:
Det såg riktigt trevligt ut. Köpte du det på Scandiavian Photo? Jag väntar nämligen på ett sånt därifrån och är lite nyfiken på hur det går med mitt köande.

När beställde du (datum, tid)?
Vi är några på kö som "försöker" hålla koll på när ev leverans kan förväntas.
Kön som vi vet är:
Besällt 9/3
moosehunter-----11:13:36-------restnoterat
adamski---------12:01:11-------restnoterat
norén-----------12:22:01-------restnoterat
 
Jag minns inte exakt vilket datum/klockslag jag beställde mitt då jag ringde och pratade med dem i SP-butiken i Sthlm. Någon gång i början av månaden vill jag minnas att det var. Killen jag pratade med påstod att de hade runt 15 personer i kö och att de hade 30 gluggar på väg in... Sen kunde det ta en vecka eller en månad innan det kom.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.