Annons

Nikons nya 105mm makro med VR eller xxx?

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag har ända sen jag gick och köpte min DSLR suktat efter möjligheten att ta häftiga macrobilder. Nu när Nikon släppte sitt nya 105mm makro med VR slog det nästan slint för mig ;). Till en början i alla fall, men när jag kikar på bilderna som finns på följande URL http://www.pbase.com/nc_bill/nikon_105mm_afs_vr_lens känner jag inte att jag blev jätteimponerad eftersom jag hade räknat med en större förstoring.

Om jag skulle vilja ta en bild där en insekt, låt oss säga en myra, fyller upp hela bilden utan att jag cropar den, vad talar vi om för objektiv för att lyckas med detta? I en av bildgåte-trådarna fanns det i en av bilderna en lus som satt på en skalbagges bakben. Jag minns inte exakt vilken tråd jag såg bilden i men det är den typen av förstoringar jag är ute efter (tror jag)...

Går det att få den typen av förstoringar jag är ute efter med 105mm makrot tillsammans med någon mellanring alternativt förstoringslins? Eller ska jag istället kika på något annat?

Tacksam för svar.
 
En DSLR sensor i APS-storlek är typ 24mm så för att få en myra på 5mm att fylla ut bilden så ska det till en förstoring på ca 5:1 vilket jag inte känner till att det skulle finnas objektiv som klarar av. 1:1 är så vitt jag vet den största förstoring som finns. Jag kan dock ha fel i båda fallen så om någon vill rätta mina fel så är det fritt fram!
 
Hej,
råkar ha ett ovanligt specialmakro till nikon till salu:
Nikon 120/4 Makro med ringblixt och jag kan kolla vilken förstoring det kan ge imorgon ifall nån är intresserad men jag vet att man kan åtminstone se texten i den lilla dikten på "strecket" på 20-sedeln så det har ju en del med skärpa att göra också förstås. mvh/Kalle
 
Jag blev sugen på en macro också, farsans :)
AF Micro Nikkor 105mm f2.8 D. Avbildningsgrad 1:1, perfa.

Hoppas han går med på att byta den mot en 105mm f2.5 och en 50mm f2.0...
 
Senast ändrad:
Testade POs 105:a med ett helt sett Kenko-mellanringar. Med den största förstoringen blev det en sådan här bild av en enkrona.

Bilden är obeskuren.

//Johan
 

Bilagor

  • brockoli_dsc1405-2.jpg
    brockoli_dsc1405-2.jpg
    27.8 KB · Visningar: 801
Bra test Janne men bilderna ser oskarpa ut. Särskilt Nikon 16 och Sigma 16. Vari ligger förklaringen till det?

/AnWi
 
Förstoringen av enkronan räcker nog ganska bra för mig känns det som. Tappar man något om man slänger på ett helt set med mellanringar? Som tex ljusstyrka, autofokus eller VR?
 
Man tappar definitivt ljusstyrka och AFn funkar sämre (lät illa i alla fall). Om VRn fungerade vet jag ej.
Försättningslins är ju bättre på det sättet. Då både ljusstyrka bevaras och AFn fungerar som det är tänkt.

//Johan
 
Som jag misstänkte då.

Kan man uppnå en lika stor förstoring med en försättslins som med mellanringarna? Det känns lite tveksamt men lika bra att fråga expertisen där ute...
 
Alla objektiv blir oskarpare vid f/16 på grund av diffraktionen. På en så högupplöst kamera som D2x märks det extra tydligt.
 
J0£L skrev:
Som jag misstänkte då.

Kan man uppnå en lika stor förstoring med en försättslins som med mellanringarna? Det känns lite tveksamt men lika bra att fråga expertisen där ute...

Du får en kraftigare förstoring med mellanringar. Fördelen med linser är att de är billiga, själ inget ljus och AF och ljusmätning funger precis som vanligt. Linserna snor däremot en del av skärpan.
 
J0£L skrev:
Som jag misstänkte då.

Kan man uppnå en lika stor förstoring med en försättslins som med mellanringarna? Det känns lite tveksamt men lika bra att fråga expertisen där ute...

Då försättslinserna av förklarliga skäl har glas i sig kommer även de påverka bilden (negativt?) med mindre skärpa.

När du har att göra med så här stora förstoringsgrader är nog inte handhållning och autofokus något alternativ så AF och VR har du begränsad nytta av.

En bunt billiga mellanringar och valfri riktigt skarp glugg med bra närgräns är väl i mina ögon det bästa alternativet till extrema närbilder.
 
En ytterligare möjlighet att öka avbildningsskalan är att använda telekonvertrar.

En 2x konverter på ett 1:1 macro ger 2:1 på samma avstånd. Här tappas dock 2 steg ljus, och skärpa.
 
Av de svar som inkommit tolkar jag att man kommer en bra bit genom att börja med att införskaffa sig VR makrot och i efterhand kika på linser/mellanringar/telekonverter för att komma ännu närmare.

Då gjorde jag alltså helt rätt som ställde mig på SPs väntelista.

Tack för alla svar!

/J
 
jimh skrev:
Alla objektiv blir oskarpare vid f/16 på grund av diffraktionen. På en så högupplöst kamera som D2x märks det extra tydligt.

Det borde jag ju begripit själv men tack Jim för kommentaren.

Det är uppenbart inget stort bländaromfång som står till buds om man vill ha bilden riktigt skarp. Det krymper ju möjligheterna att använda bländaren till skärpedjupskontroll.

Det finns fortfarande mycket att önska på den optiska sidan. Då syftar jag inte på 10-500/2.8 utan vettiga priser på 2.8-gluggar och mindre Flare, CA, kantoskärpa mm. Inte minst användbart bländaromfång.

/AnWi
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.