Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon's motsvarighet till Canon 70-200 f/4L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas84

Medlem
Hej

Jag är på jakt efter en ny telezoom, och vill få tag på Nikons motsvarighet till Canon 70-200 f/4L. Om detta finns förståss. En bekant har ett sådant objektiv, och jag är väldigt imponerad av resultaten han får. Men eftersom att jag kör med Nikonsystem så behöver jag en Nikon -motsvarighet.

Någon som har något prisvärt tips?

//Thomas

Thomas84 skrev:
Hej

Jag är på jakt efter en ny telezoom, och vill få tag på Nikons motsvarighet till Canon 70-200 f/4L. Om detta finns förståss. En bekant har ett sådant objektiv, och jag är väldigt imponerad av resultaten han får. Men eftersom att jag kör med Nikonsystem så behöver jag en Nikon -motsvarighet.

Någon som har något prisvärt tips?

//Thomas
Nikon har ingen sådan motsvarighet, tyvärr. På objektivsidan har Canon ett klart mer variationsrikt utbud. För att komma ner i pris så måste du titta på Sigmas 70-200. Den är bra och ett steg ljusstarkare, dock betydligt tyngre.

Den med afs motor kostar ungefär lika mycket som den nyare vr-gluggen så det är i mina ögon inget alternativ. Däremot så finns tydligen den äldre tvåringszoomen med vanlig focusmotor fortfarande kvar att köpa ny, och det kan vara ett alternativ. Den är mycket bra och fömodligen i paritet med de nyare modellerna till priset av ca 11000. jag skulle nog ändå gå på det nya Sigmaobjektivet. Den har tyst motor erkänt bra optiska egenskaper plus en fantastisk närgräns på endast en meter. Den är också billigare ca 9300 kr.

keckax skrev:
Här kan du beställa Nikon 80-200/2,8 för 10000kr.

http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5939
Zebramedia är billiga men jag är lite skeptisk till deras köpvillkor och näst intill obefintliga support. Jag undrar hur tillgängliga de är vid reklamationsfall. Jag köpte själv ett minneskort ifrån de utan några problem, men vid köp av objektiv och kameror skulle jag nog hellre vända mig till en detaljist med telefonservice. Ett av deras villkor vid köp är att man har endast fem dagars returrätt på en vara. Det tror jag strider mot konsumentköplagen.

Det dyker upp begagnade AF 80-200D ED, tvårings varianten med stativfäste, lite då och då för ca 6000 kr. Kan vara ett alternativ. Köpte mitt beg. och det var i nära nyskick. Är hur nöjd som helst med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar